Beste leden,
Kan iemand mij vertellen hoe de inlaatspruitstukklep werkt?
Bij voorbaat dank!
Groeten Ted Kroon.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Waar zit hij precies en wat voor een motor?
Als ik denk welke klep je bedoeld, dat zorgt deze ervoor dat tijdens het uitzetten de motor minder stottert. Hij sluit maar enige sekonden en opent dan weer.
19 jaar
De klep zit tussen de luchtfilter en EGR. Het vreemde is dat je nergens leest over de werking of storingen! Zelf heb ik het gevoel dat die inlaatspruitstukklep van mij niet helemaal optimaal werkt. Met name bij laag toerental met weinig afgenomen vermogen.Graag zou ik wat meer info hierover willen vernemen.
Bij voorbaat dank,
Groeten Ted Kroon
19 jaar
Wil je even aangeven om wat voor motor het gaat? Diesel of benzine en zomogelijk het motortype (3 letters). Dat kun je bij VW meestal vinden onder de mat in de bagageruimte.
Waarom trouwens geen dealerbezoek? Auto is toch nog nieuw?
19 jaar
SDI 1900 ASY
19 jaar
't Is inderdaad de klep zoals RPC beschrijft:
De klep is normaal gewoon open. Als je de motor uitzet, sluit hij heel even (via vacuum). De motor krijgt dan geen lucht en stopt er netjes mee.
Als je motor loopt, kun je proberen de klep dicht te drukken. Dat lukt wel, maar je moet wel enige weerstand voelen. (Als je'm helemaal dicht drukt, stop de motor. Dat is verder niet erg.)
Als de klep geen weerstand biedt, is er iets stuk.
Als je iemand anders de motor laat uitzetten, moet je zien dat de klep dichtgaat en een seconde (of zoiets) later weer open.
19 jaar
Als je twijfelt aan de goede werking van je SDI, kun je dan aangeven welk gedrag hij vertoont?
19 jaar
RPC,
Het gedrag is als volgt:Regelend tussen 900- 1200 omw/min indien de motor weinig vermogen levert in de 1e en 2e versnelling dan vertoont hij het gedrag alsof de"choke te ver uit staat"(ik maak even een vergelijking met een benzine motor omdat ik het anders niet kan uitduiden). Zonder powerbox is dit phenomeen erger en met zonnebloemolie 40/60 met powerbox ook weer aanwezig. Praktisch van nieuws af aan heeft hij dit. Alleen in file rijden en bij het nemen van diverse drempels komt dit voor. In koude en warme toestand treedt dit op. Het is niet echt vervelend. Desalniettemin ben ik als engineer altijd opzoek naar verbeteringen. De z.g.n. inlaatspruitstukklep wordt niets over omschreven, vandaar dat misschien deze aan het oscilleren raakt. Klopt het dat deze klep door de ECU gestuurd wordt?
Bij voorbaat dank voor je reactie,
groeten Ted.
19 jaar
Tuurlijk wordt deze klep ook door de ECU gestuurd. Wat niet zou ik haast willen zeggen! Ik geloof niet dat je probleem veroorzaakt wordt door deze klep.
Verkeerde pomptiming, slappe riem, verstuivers, vervuilde EGR zijn de dingen die ik verdenk bij het gedrag wat je meldt.
19 jaar
Pomp staat aan de late kant volgens Vag-com.
Ted
19 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.
19 jaar