Volkswagen Golf: Werking inlaatspruitstukklep?

Bouwjaar: 2005

Beste leden,

Kan iemand mij vertellen hoe de inlaatspruitstukklep werkt?

Bij voorbaat dank!

Groeten Ted Kroon.

tedkroon

Geplaatst door tedkroon (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Golf? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

10 Reacties

dutch123 (0), 18 jaar geleden

Waar zit hij precies en wat voor een motor?

RPC (0), 18 jaar geleden

Als ik denk welke klep je bedoeld, dat zorgt deze ervoor dat tijdens het uitzetten de motor minder stottert. Hij sluit maar enige sekonden en opent dan weer.

tedkroon (0), 18 jaar geleden

De klep zit tussen de luchtfilter en EGR. Het vreemde is dat je nergens leest over de werking of storingen! Zelf heb ik het gevoel dat die inlaatspruitstukklep van mij niet helemaal optimaal werkt. Met name bij laag toerental met weinig afgenomen vermogen.Graag zou ik wat meer info hierover willen vernemen.
Bij voorbaat dank,

Groeten Ted Kroon

RPC (0), 18 jaar geleden

Wil je even aangeven om wat voor motor het gaat? Diesel of benzine en zomogelijk het motortype (3 letters). Dat kun je bij VW meestal vinden onder de mat in de bagageruimte.

Waarom trouwens geen dealerbezoek? Auto is toch nog nieuw?

tedkroon (0), 18 jaar geleden

SDI 1900 ASY

dutch123 (0), 18 jaar geleden

't Is inderdaad de klep zoals RPC beschrijft:
De klep is normaal gewoon open. Als je de motor uitzet, sluit hij heel even (via vacuum). De motor krijgt dan geen lucht en stopt er netjes mee.
Als je motor loopt, kun je proberen de klep dicht te drukken. Dat lukt wel, maar je moet wel enige weerstand voelen. (Als je'm helemaal dicht drukt, stop de motor. Dat is verder niet erg.)
Als de klep geen weerstand biedt, is er iets stuk.

Als je iemand anders de motor laat uitzetten, moet je zien dat de klep dichtgaat en een seconde (of zoiets) later weer open.

RPC (0), 18 jaar geleden

Als je twijfelt aan de goede werking van je SDI, kun je dan aangeven welk gedrag hij vertoont?

tedkroon (0), 18 jaar geleden

RPC,

Het gedrag is als volgt:Regelend tussen 900- 1200 omw/min indien de motor weinig vermogen levert in de 1e en 2e versnelling dan vertoont hij het gedrag alsof de"choke te ver uit staat"(ik maak even een vergelijking met een benzine motor omdat ik het anders niet kan uitduiden). Zonder powerbox is dit phenomeen erger en met zonnebloemolie 40/60 met powerbox ook weer aanwezig. Praktisch van nieuws af aan heeft hij dit. Alleen in file rijden en bij het nemen van diverse drempels komt dit voor. In koude en warme toestand treedt dit op. Het is niet echt vervelend. Desalniettemin ben ik als engineer altijd opzoek naar verbeteringen. De z.g.n. inlaatspruitstukklep wordt niets over omschreven, vandaar dat misschien deze aan het oscilleren raakt. Klopt het dat deze klep door de ECU gestuurd wordt?

Bij voorbaat dank voor je reactie,

groeten Ted.

dutch123 (0), 18 jaar geleden

Tuurlijk wordt deze klep ook door de ECU gestuurd. Wat niet zou ik haast willen zeggen! Ik geloof niet dat je probleem veroorzaakt wordt door deze klep.
Verkeerde pomptiming, slappe riem, verstuivers, vervuilde EGR zijn de dingen die ik verdenk bij het gedrag wat je meldt.

tedkroon (0), 18 jaar geleden

Pomp staat aan de late kant volgens Vag-com.

Ted

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.