Volkswagen Polo 2017: Wisselende temperatuur

Bouwjaar: 2017, Brandstof: Benzine, Motorcode: CHZ, Motorinhoud (cc): 1000, Vermogen (kw): 70

Kwam erachter dat mijn auto langzaam warm wordt
Temperatuurmeter kvs klimt langzaam omhoog
En als ik dan mijn kachel aanzet dan zakt de temperatuurmeter van de kvs
Zet ik de temperatuur op koud klimt de temperatuurmeter weer naar de 90 graden
Dus mijngedachte ging naar een thermostaat
Dit heb ik aangegeven bij de garage en verteld mijn dat dit een compleet thermostaathuis is incl waterpomp
Dit hebben ze vernieuwd met een origineel huis van VW
Alleen de klachten na reparatie blijf ik houden
Temoeratuurmeter klimt iets vlugger omhoog maar als ik mijn kachel weer aanzet gaat de temperatuurmeter weer zakken
Wie o wie kan me helpen met de oorzaak?
Bedankt alvast

joostm

Geplaatst door joostm (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

34 Reacties

7 maanden geleden - Beunhaas

Wat zijn eigenlijk je klachten, afgezien van het schommelende metertje?

7 maanden geleden - joostm

Eigenlijk geen klachten
Alleen dit nooit gehad
Vrouw heeft dezelfde motor en die is stabiel

7 maanden geleden - Beunhaas

Is die van hetzelfde bouwjaar?
Vaak hebben merken een bepaalde filosofie over wat bestuurders te zien moeten krijgen, sommige merken bufferen de meters sterk zodat de berijders niet verontrust worden door schommelende meters ( terwijl de temperatuur toch echt wel schommelt)
Andere merken laten meer zien van wat er gebeurt....
Als 2 auto's van dezelfde generatie iets anders laten zien duidt er toch wel op dat er iets aan de knikker is...je zou haast denken dat de buffering niet goed meer werkt (VW is zo'n buffermerk)

7 maanden geleden - joostm

Hoe moet ik dat zien dat bufferen?
Waar moeten we dan zoeken?

7 maanden geleden - joostm

Polo is van 2017 tcross vrouw 2019
Dit is pas de laatste tijd dat ik dit ervaar met mijn temperatuurmeter
Thermostaathuis compleet vervangen incl waterpomp
Gisteren flinke afstand gereden temperatuurmeter blijft continu op 90 graden

7 maanden geleden - Beunhaas

Houdt dat in dat het opgelost is?

7 maanden geleden - joostm

Nee
Want als de wagen koud is en ik ga rijden kruipt de temperatuurmeter omhoog
Is ie bijna bij de 90 graden en ik draai de kachel aan gaat de meter een streepje boven de 50 graden
Draai ik de kachel op koud gaat de meter weer omhoog
Toen is het thermostaathuis verwisseld maar klacht heb ik nog

7 maanden geleden - joostm

Is het raadzaam om de temperatuurvoeler te vernieuwen?

7 maanden geleden - Beunhaas

Helemaal kansloos is het niet, maar ik acht de kans dat dat het is best wel klein.

7 maanden geleden - joostm

Waar moeten we dan nog naar kijken dan?

7 maanden geleden - joostm

Weer een nieuw thermostaathuis?

7 maanden geleden - Beunhaas

Denk dat een specialist de diagnose moet stellen/uitlezen, lukraak dingen vervangen kost vooral geld met weinig kan op succes.
Ik denk dat de oorzaak electronisch is

7 maanden geleden - joostm

Ja dat klopt
Auto hebben ze uitgelezen en geen foutcodes
Ik zal toch niet de enigste zijn met dit euvel
Er zijn zoveel van deze types verkocht dat er toch wel een bijzit die dit heeft gehad?

7 maanden geleden - joostm

Kachel wordt warm alleen mijn temperatuurmeter reageert nog niet
Na enkele minuten klimt de meter pas omhoog
Als de wagen stationair draait met de kachel aan zakt de temperatuurmeter

Sensor defect?

7 maanden geleden - Beunhaas

Nee, die juist niet..
Dat lijkt toch op een (deels) openstaande thermostaat, maar ja , als die vervangen is....

7 maanden geleden - joostm

Thermostaathuis vervangen compleet met waterpomp
Voor die paar tientjes voor een sensor proberen waard

7 maanden geleden - Beunhaas

Ik ben geen liefhebber van zulk soort gokken , maar ja, het is jouw auto en geld....

7 maanden geleden - joostm

Kan me niet voorstellen dat het nieuw thermostaathuis defect is
Maar zeg nooit nooit
Zoals je al eerder vertelde dat het electronisch is
Als ik een nieuwe sensor heb gemonteerd hebben we dat ook getackeld
Sensor regeld ook de benzinetoevoer
Inbed zomer was het net als de wagen koud was dat ie te veel benzine kreeg
Daarom deze gedachtegang

7 maanden geleden - joostm

Sensor temperatuurmeter vervangen
Meter gaat sneller naar de 90 graden met kachel helemaal open en dat is al na 7km met 6 graden buitenlucht
Kom ik thuis en zet de aanjager helemaal open dan zakt de meter naar 70 graden
Heb de motorkap open gedaan en aan de bovenste slang van de radiator gevoeld en was warm maar niet heet
Onderste slang was koud
Het blokje wat aan de voorkant van mijn motor is geschroefd was lauw
Motor in zijn geheel warm tot lauw
Naderhand de snelweg op meter gaat snel naar de 90 graden
20 km gereden en thuis de kachel aanjager weer open gezet blijft de temperatuur stabiel
Kachel lijkt wel een sauna
Is dit nu normaal?

7 maanden geleden - Beunhaas

Je zou beter af zijn met een meter die alleen 90 graden aanwijst en er zijn merken die dat ook doen...maar kennelijk doet je Polo dat niet met als gevolg dat je je zelf van alles wijs zit te maken zonder dat er wat aan de knikker is...
Je moet je alleen zorgen maken/ingrijpen als:
-De meter snel naar het rood loopt ven daar ook blijft met waarschuwing dat de motor te heet wordt.
-De meter meestal te laag blijft staat, en alleen naar 90 graden of meer gaat bij flinke belasting.
In alle ander gevallen hoef je niks te doen en kan je ook rustig gaan slapen..

7 maanden geleden - joostm

Hoi Beunhaas
Bedankt voor de snelle feedback
Dus met andere woorden is dit normaal?

Gr Joost

7 maanden geleden - Beunhaas

Dat is nu net wat ik niet kan bevestigen , meestal is een VW dashboard vrij geruststellend, maar je hoeft je IMO geen zorgen te maken dat er wat defect is of schade gaat opleveren...

7 maanden geleden - joostm

Ja dat snap ik
Alleen ik focus me daar nu op
Als de motor op bedrijfstemperatuur is heb ik die schommeling niet
Alleen Als de motor lauw is en de aanjager op de hoogste stand zet met de kachel vol open da zakt de meter iets

7 maanden geleden - Beunhaas

Dan is het w.s. normaal en mag je eigenlijk wel blij zijn met een thermometer die tenminste aangeeft wat er gebeurt...
Ik heb zelf een oudere (Japanse) auto die geleidelijk stijgt na de koude start en verder geen enkele schommeling vertoont.., dat is geruststellend maar weinig informatief...

7 maanden geleden - joostm

Ik denk persoonlijk dat het koelwater gekoeld wordt door de aanjager als de motor niet op bedrijfstemperatuur is en op volle speed staat

7 maanden geleden - Beunhaas

Ik denk dat je dan VW onderschat, die heeft zo veel ervaring dat een degelijke knullige configuratie niet aanwezig is...
Dat deel van het koelsysteem waar de temperatuur wordt opgenomen, zit in het primaire circuit van de motor en daar gaat het pas stromen als de thermostaat opent, daarop heeft een fan geen enkele invloed...

7 maanden geleden - joostm

Dat bedoel ik niet
Als mijn temperatuurmeter 90 graden aangeeft en de kachel is helemaal open
Dus een groter koelwater circuit
En de slangen van de radiator zijn lauw
En ik zet de aanjager helemaal open zakt de temperatuur iets
Dit deden we vroeger ook als de wagens warm werden
Ramen open kachel aan en de temperatuur zakte
Als mijn auto eenmaal op temperatuur is en alles is lekker warm heb ik geen wisselde temperaturen meer

7 maanden geleden - Beunhaas

Dat was dan als de capaciteit van het koelsysteem tekort schoot bij hoge buitentemperaturen., dan kon je de capaciteit vergroten.
Zodra de temperatuur in je Polo zakt sluit de thermostaat en ik betwijfel of er iets van te zien is op je thermometertje...., maar wat je dan wel ziet weet ik ook niet zeker, ik denk nog steeds aan een relatie met climate control , elektronisch dus...

7 maanden geleden - joostm

Ja dat klopt
Is het dan dat door de lage buitentemperatuur en de aanjager op de hoge stand dat ie dan de temperatuur laat dalen in de radiatorkachel en dat de motor niet helemaal op bedrijfstemperatuur is

7 maanden geleden - Beunhaas

Bij een ouderwets simpel koelsysteem mogelijk wel, maar bij een Polo van 2017 is het allemaal niet zo simpel meer..

7 maanden geleden - joostm

Hoeveel sensoren zitten er in ge koelvloeistof circuit bij de polo

7 maanden geleden - joostm

En als het er maar één is waar moet ik dan de storing zoeken als het al een storing is?
Thermostaathuis compleet nieuw ,temperatuursensor vernieuwd
Meter blijft keurig in het midden als de motor op bedrijfstemperatuur is ook al zet je de kachel aan uit met of volle aanjager
Temperatuurmeter zakt wat als de motor lauw is maar dat de temperatuurmeter wel 90 graden aanwijst en de heetste stand van de kachel aanstaat
Hij zakt dan als ik de aanjager vol openzet
Hij zakt dan van 90 naar 70 graden net dit weer
Als jij zegt dat dit niet normaal is waar moet ik dan gaan zoeken?

7 maanden geleden - Beunhaas

Met een elektrische storing kan b.v. de koelventilator voor de radiateur op verkeerde momenten gaan draaien, het is maar en voorbeeld...
Ik ga er verder niet over speculeren, want ik heb er geen specifieke kennis van, dat is iets voor VW specialisten.
Ik zou het persoonlijkl simpelweg negeren zolang er geen tekenen van narigheid zijn...

7 maanden geleden - joostm

Ok bedankt voor de antwoorden beunhaas

Gr Joost

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Polo of stel zelf een nieuwe vraag.