In de '96 Polo van m'n vrouw werkt de verwarming plotseling niet meer. De warmtewisselaar wordt niet meer warm (na verwijderen van de aanjager+buis, kun je het ding voelen), er loopt dus geen koelvloeistof doorheen. De warmtewisselaar is niet verstopt.
De slangen naar de wisselaar worden alleen dicht bij de motor warm. Hoe dichter bij de warmtewisselaar, hoe kouder de slang.
Koelvloeistof is op peil, de motor wordt normaal warm (90 gr.C.). Radiateur wordt normaal warm, thermostaat moet dus ok zijn.
Wat kan er nou voor zorgen dat er geen koelvloeistof door de warmtewisselaar stroomt?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Lucht!
Er zit waarschijnlijk een luchtbel in de radiator van de kachel.
als de motor warm wordt onstaat er druk in het koelcircuit, hierdoor kan de lucht er niet uit. De lucht eruit halen doe je door de dop van de koelvloeistof reservoir te halen en de auto te starten. vervolgens hem laten draaien totdat de koelvin aan slaat. als je hem nu nog enkele minuten laat lopen zul je waarschijnlijk enkele bubbels uit je reservoir zien komen.
Ik hoop dat dit je probleem was, want deze oplossing kost niets!
succes,
Beste,
Hoe weet je dat de kachelradiateur niet verstopt zit ?
Heb je dit al gecontroleerd?
Ik heb de slangen eraf gehad en kon makkelijk lucht door de warmtewisselaar blazen. Dus niet verstopt denk ik. Daarna de hele boel weer in elkaar gezet (en geprobeert te ontluchten)
Ik ga morgen het advies van jullie opvolgen. Als het werkt zou het geweldig zijn, maar blijf ik wel zitten met het raadsel hoe de lucht daar in eerste instantie kwam. Voordat ik de boel uit elkaar haalde, stond de koelvloeistof precies op max.. Maar goed, als het werkt kan ik weer met m'n Golf TDI rijden, want m'n vrouw wil niet meer in de koude Polo zitten!
21 jaar
Heb je bekeken of de kachelkraan wel functioneert. Bij de systemen met de binnen /buiten kabels wil de bevestiging van de buitenkabel nog wel eeens losraken en dan verschuift de hele kabel en niet de arm van de kraan.
Het is geen lucht. Ik heb de boel vandaag goed ontlucht, maar de koelvloeistof stroomt simpelweg niet door de warmtewisselaar.
Een kachelkraan kan ik niet vinden. Onder de motorkap zie ik zeker geen kraan, onder het dashboard zie ik alleen maar een kabel welke een luchtflap bedient. De laatste werkt prima en voert de lucht door de warmtewisselaar of er langs.
21 jaar
Als je de warm / koud stand van de kachel beweegt dan moet er onder het dashboard zeker iets verschuiven. Haast altijd is de kraan in een van de slangen geplaatst.Met het bewegen van de w/k knop moet je er uit kunnen komen. Een afbeelding heb ik helaas niet tot mijn beschikking.
In een '96 VW polo zit geen kachelkraan.
Klopt ook: de warmtewisselaar is vrij van blokkades. Ook zaken als thermostaat etc. lijken in orde. Ik ben los. Kan de waterpomp zelf ook problemen geven? Lekken en lawaai maken ken ik van waterpompen, maar dat is niet het probleem. Hij lijkt simpelweg niet voldoende te pompen. Hij wordt wel aangedreven door de distributieriem en ook de motortemperatuur blijft normaal. Dus wat is er nu toch mis?
21 jaar
Ook al ben ik geen prof..
Ik denk toch ook aan lucht in het systeem. Hoe weet je zeker dat het NIET zo is? Optie zou kunnen zijn de kachelradiator te vullen met zoveel mogelijk koelvloeistof er al in voordat je hem monteert.. Een luchtbel kan ZEER hardnekkig aanwezig blijven. (Ook een benkende nachtmerrie voor CV-monteurs) Vraag blijft trouwens natuurlijk hoe die luchtbel er uberhaubt in is gekomen.
21 jaar
testen met lucht om de doorstroom van de radiator na te zien heeft weinig zin; koppel de darmen af en gebruik een tuinslang met water om de doorstroom na te zien, zowel in beide richtingen: om de luchtbel uit het koelsysteem te halen kan je het systeem op vacum trekken en alzo vullen: ben je zeker of de thermostaat van het goede type is en of de zitting van de thermostaat in het huis niet gecorrodeerd is
Ik denk dat ik eruit ben: het is de waterpomp. Deze VW heeft een waterpomp met plastic schoepen. Die brokkelen dus af na verloop van tijd. (waarom toch niet gewoon van metaal m'n beste VW engineers?)
The verificatie heb ik de auto eens stationair laten draaien met licht aan, achterruit verwarming aan etc. Wat denk je? Motor raakt oververhit na enkele minuten. Ga je dan weer rijden, dan koelt deze weer af tot de normale 90 gr.C.
Ik laat de waterpomp vervangen (samen met de distributieriem omdat de boel toch los moet). Zelf doen is lastig, je moet een motorsteun los maken etc.
21 jaar
Laatste bericht van mij over dit onderwerp:
Ik heb de waterpomp laten vervangen en het probleem is opgelost. Het blijkt dat het schoepenwieltje van de pomp los kan raken van de as.
21 jaar
Fijn dat hij het weer doet. Leuk dat je het resultaat even hebt gepost,heb ik ook weer wat van geleerd.
Vr gr
Marco
Je schrijft dat het schoepenwieltje los kan raken maar zat het nou werkelijk los.het lijkt mij namelijk sterk dat een motor zonder watercirculatie tijdens het rijden niet warmer wordt dan 90 graden.
Ik heb de pomp niet meer gezien. (m'n vrouw heeft haar auto weer opgehaald) Maar wat ik heb begrepen is dat het schoepenwiel kan slippen. Dat lijkt me aannemelijk omdat ik het idee had dat het probleem snel erger werd. (slipt steeds meer) Bij het laatste ritje voor reparatie zette ik de motor maar even uit voor de verkeerslichten.
21 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Polo of stel zelf een nieuwe vraag.
21 jaar