Volkswagen Polo: zwaar dreunend geluid in de auto

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Diesel, Motorcode: AEF

Er staat bij ons in de werkplaats een polo 1.9 diesel bj 97.Deze kwam binnen met een kapotte brandstofpomp,deze is vervangen en de auto doet het weer .maar deze maakt nu een vreselijk dreunend geluid in de auto bij stationair draaien. wie heeft hier ervaring mee?

lucas6698

Geplaatst door lucas6698 (0) PRO , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Polo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

24 Reacties

ricky (0) PRO, 15 jaar geleden

Of de pomp staat niet op tijd of probleem met de inspuiting,of het 2 massavliegwiel is stuk.

Jan227 (5) PRO, 15 jaar geleden

Hallo, mogelijk dat katalysator dicht zit.

Groet Jan227

rick douma (0) PRO, 15 jaar geleden

Haal de achterste motorsteun/versn.bak steun maar eens los zul je zien dat het dreunen over is.

Zoeperman Germ (0) PRO, 15 jaar geleden

Ja Rick, maar de steun zal ook wel weer vast moeten. Bedoel je hiermee dat de steun kapot is of te stug is? Heb je hier een vervanging voor. Wij zitten vandaag met hetzelfde probleem met een Polo modeljaar 2000 1.9 sdi, motorcode AGD.
De motor schudt stationair behoorlijk, maar trap je de rem in of trek je de handrem aan, dan is het nog veel erger. Met de rem los, is het net of wil de trilling over de wiellagers weggaan naar de wielen. met de rem vast heb je dan ahw een vaste verbinding naar de band waardoor het dreunen erger wordt. Als je begrijpt wat ik bedoel.

Groeten Germ

jan wolter (0) PRO, 15 jaar geleden

Nieuwe motorsteun monteren en probleem is weg, hebben al 3x dezelfde klacht gehad.

rick douma (0) PRO, 15 jaar geleden

Ik begrijp helemaal wat je bedoeld, je zoekt het eerst niet in de versnellingsbak steun. vervangen en je ziet dat het over is . het geluid "'sluipt" er langzaam in wat door de berstuurder niet opgemerkt wordt.Het gaat om de steun die aan de versn.bak vastzit in de midden achter de motor.
NIET rechts of linksvoor of voor in de midden vervangen want dat heeft geen resultaat.

Zoeperman Germ (0) PRO, 15 jaar geleden

Hallo Rick. Het probleem is vandaag opgelost. We hebben inderdaad de onderste motorsteun/baksteun vernieuwd, en het was over. Je ziet niets aan de oude steun, en als je hem vergelijkt met de nieuwe mbv een bandenlepel, zie je ook geen verschil. Ze lijken in ieder geval gelijke stug.
In ieder geval bedankt.
Groeten Germ

athvdk (0), 15 jaar geleden

Ik heb hetzelfde probleem met eenzelfde auto, een Polo 1.9 D van 1996. Vervangen van de versnellingsbaksteun heeft het resoneren wel iets verminderd maar het was zeker niet over. Daarna de brandstofpomp en verstuivers gereinigd (flushen) en het werd er al iets beter van. Tenslotte de pomp zo goed mogelijk afgesteld en op een iets hoger stationair toerental gezet van ongeveer 1050 toeren. Meer was er eigenlijk niet aan te verhelpen. Het motorgeluid/trillen van een diesel bij stationair blijft aanwezig maar de irritant lage dreun is er nu wel uit.

Als iemand nog meer tips of ideeen heeft dan hoor ik dat graag.

Groeten, Aad

arie549 (0) PRO, 15 jaar geleden

zoek het maar in het 2 massavliegwiel....die gaan ook als warme broodjes over de toonbank bij dit type polo.

start deze polo wel goed aad? na het starten lopen als een 3 cilinder...of het gevoel hebben dat de motor er los inligt tijdens het starten zijn de eerste symtomen van een kapot vliegwiel.

athvdk (0), 15 jaar geleden

Starten is geen enkel probleem. Ook daarna loopt ie niet beroerd, alleen trilt het geheel bij stationair. Daarom dacht ik ook niet meteen aan het probleem met het 'beruchte' vliegwiel, maar zocht de oplossing in het vervangen van de versnellingsbak steun. Uitlaat gecontroleerd, motorsteunen onder spanning gezet. Het mocht allemaal niet echt helpen.
Misschien is het uiteindelijke eindresultaat wel het best haalbare, maar om dat zeker te weten zou je er een referentieauto bij moeten hebben. (Verder lees ik bijv. dat een stationair lopen met 1000-1100 toeren vrij normaal is bij een dergelijke Polo).

Groeten, Aad

arie549 (0) PRO, 15 jaar geleden

rond de 1000/1100 toeren stationair met warme motor is indd vrij normaal voor dit type polo aef.

Jan227 (5) PRO, 15 jaar geleden

Hallo, ook al gecontr. of kat. dicht zit ? Door de hoge tegendruk in het uitlaatsysteem ploft de motor terug in het inlaatspruitstuk wat bij bepaalde toerentallen een vreemd dreunend geluid gaat geven.

Groet Jan227

johndoornbosch (0) PRO, 15 jaar geleden

920-960 is af fabriek en 1000/1100 is te veel sowieso voor de apk en zeker als je file rijd wordt je echt zenuwachtig van.

athvdk (0), 15 jaar geleden

Ik zal de genoemde mogelijke oorzaken oplossingen bespreken met de monteur.
Er komen nu trouwens verschillende antwoorden omtrent het stationaire toerental wat het er niet eenvoudiger op maakt.

Groeten, Aad

arie549 (0) PRO, 15 jaar geleden

ik heb er nu inmiddels 3 door de handen gehad in korte tijd, en ze liepen allemaal rond de 1000 toeren stationair met warme motor...let wel..op de toerenteller..tot hoe ver deze nauwkeurig is, weet ik natuurlijk niet.

met de apk(roetmeting) in ieder geval met alle 3 geen problemen gehad.

athvdk (0), 15 jaar geleden

Ik heb het ook over 1000-1100 toeren volgens de toerenteller.
Voorlopig is het irritante lage gedreun er in ieder geval mee verholpen.
Als ik nog een verbetering kan vinden laat ik het weten.

Groeten, Aad

lucas6698 (0) PRO, 15 jaar geleden

Het probleem is gevonden gooi de motorsteun los en als je dan de motor start kon je zien en ook horen dat de motor niet zuiver op 4 cilinder draaide. De motor stond er dan gewoon in te schudden maar als je de motor steun weer aandraait dreunt de hele auto dit hoor je vooral in de auto.

arie549 (0) PRO, 15 jaar geleden

en wat veroorzaakt nou je schudt probleem? pomptiming? massavliegwiel?

lucas6698 (0) PRO, 15 jaar geleden

lekende klep daardoor loopt motor niet op 4 cilinders

AWBS (0), 15 jaar geleden

[quote=Zoeperman Germ]Ja Rick, maar de steun zal ook wel weer vast moeten. Bedoel je hiermee dat de steun kapot is of te stug is? Heb je hier een vervanging voor. Wij zitten vandaag met hetzelfde probleem met een Polo modeljaar 2000 1.9 sdi, motorcode AGD.
De motor schudt stationair behoorlijk, maar trap je de rem in of trek je de handrem aan, dan is het nog veel erger. Met de rem los, is het net of wil de trilling over de wiellagers weggaan naar de wielen. met de rem vast heb je dan ahw een vaste verbinding naar de band waardoor het dreunen erger wordt. Als je begrijpt wat ik bedoel.

Groeten Germ[/quote]
Beste proffesionals,

Ik zit met precies hetzelfde probleem als hierboven beschreven.

Ik heb ook een polo 1.9 sdi uit 2000.. het 6n2 model. Na vele reacties te hebben gelezen op verschillende fora, kwam ik tot de conclusie dat er een probleem moet zijn met mijn 2 massa vliegwiel. Na een bezoekje te hebben gedaan bij de volkswagen dealer kwam ik erachter dat mijn type polo gewoon een normaal enkel vliegwiel heeft. Nu lees ik op deze website andere mogelijke oorzaken.. In de autogarage die ik normaalgesproken bezoek werd me verteld dat die polo's altijd zo hard trillen, maar dit lijkt me ongewoon.

In stationair trilt het stuur en de rest van het interieur heel erg en bij het indrukken van de rem of het trekken van de handrem bij stilstand krijg ik nog een harder dreunend geluid te horen.

Wie kan mij een verstandig advies geven?

arie549 (0) PRO, 15 jaar geleden

de sdi en de normale 1.9 moeten niet doorgehaald worden, qua bouw zijn ze grotendeels gelijk...maar de rompslomp er om heen in ieder geval niet.
de sdi heeft indd geen 2 massavliegwiel maar gelukkig een normaal vast vliegwiel.


zie de oplossing van germ aw, dit lijkt wel heel erg op die van jouw polootje aw.

overigens heb net toevallig een de polo van hier mee moeten hebben, en heb er nadrukkelijk even opglet..ook deze is niet geheel muisstil bij stationaire loop in het interieur. echt irritant is het niet in deze polo. let wel, dit is een gewone 1.9d en geen sdi.

AWBS (0), 15 jaar geleden

Bedankt voor de reactie arie.

Ik weet alleen niet of het nou de baksteun is die vervangen is of de motorsteun? Is dit trouwens een lastige klus? Hoe kan men controleren of deze werkelijk vervangen moeten worden?

Alvast bedankt voor de hulp!!

arie549 (0) PRO, 15 jaar geleden

deze motorsteun is tevens de baksteun, zoals ik het lees in de reaktie van bovenstaanden, is het rubber niet te controleren en ziet er op het oog goed uit...toch is nu het vervangen het probleem opgelost..

gewoon vervangen op de gok dan maar, ik ben geen voorstander van gokken op de manier van onderdelen vervangen waarvan men niet zeker weet of ze stuk zijn, maar soms moet je wat.

jan heeft het 3 maal meegemaakt, rick douma heeft ook de ervaring dat het uit de baksteun komt en germ heeft ook dit probleem opgelost door de steun te vervangen aw, ik zet mijn aandelen fortis in op deze baksteun....hehehe.

athvdk (0), 15 jaar geleden

[quote=lucas6698]lekende klep daardoor loopt motor niet op 4 cilinders[/quote]
Hoe is te achterhalen of een klep lekt en wat doe je er vervolgens aan?
Is het niet een stoter die blijft hangen?

Groeten, Aad

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Polo of stel zelf een nieuwe vraag.