Volvo V50 2009: 1.6D roetfilter problemen: te vaak regenereren

Bouwjaar: 2009, Brandstof: Diesel, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: D4164T, Motorinhoud (cc): 1600, Vermogen (kw): 80

Beste allen,

Halverwege november vorig jaar een Volvo V50 1.6D uit 2009 aangeschaft met destijds 250.000 op de teller. Bij proefrit en de maanden na de aanschaf was het een heerlijke auto. Meer dan prima verbruik, al het vermogen wat je mag verwachten van het blok en geen foutcodes. Met andere woorden: geen problemen.

Tot omstreeks februari de auto ineens afwisselend twee foutmeldingen gaf:
- Motor service spoed
- Noodloop

Direct naar de officiële Volvo dealer gegaan (wegens goede eerdere ervaringen) en laten uitlezen. Daar kwam een zwik aan foutmeldingen uit. Na vervangen van brandstoffilter en bijvullen van het DPF vloeistof deed de auto het weer maandenlang goed.

Tot eind vorige maand, toen de wagen vrij spontaan aan het over-regenereren is gegaan. Dat wil zeggen: van de ene op de andere dag ging hij om de 200-300 km regenereren (tegenover om de 1000-1200 km daarvoor).

Wederom naar de Volvo dealer gegaan. Op hun advies naar een roetfilter specialist gegaan om het roetfilter te laten reinigen. Dit was absoluut niet meer mogelijk. Deze was te ver heen. Na overleg besloten om het binnenwerk van het roetfilter te vervangen. Deze was dus weer als nieuw. Na ongeveer 200 km begon hij weer te regenereren. Nog even aangezien, kan natuurlijk "nieuwigheid" zijn. Daarna heeft hij het zeker 1200 km uitgehouden. Daarna waren we weer terug bij af en begint hij om de 200-300 km met regenereren.

Voordat ik echter weer naar een garage / specialist stap wil ik graag eerst hier advies inwinnen over mogelijke oorzaken voor dit probleem. Zoals ik het zie is het probleem nu vooral dat het roetfilter te snel vol raakt (door bv. slechte EGR klep, inwendige vervuiling, injectoren, etc...).

Voornaamste oorzaak lijkt mij de injectoren, omdat de motor "een beetje" aan nadieselen doet. Dit heeft hij echter altijd al gedaan, en dus ook minstens maandenlang met om de 1000-1200 km regenereren.

Iets anders wat mij opviel: bij normaal dagelijks gebruik (= vooral snelweg. voornamelijk 100 km/h en af en toe flink optrekken en gassen om alles "schoon te houden") regenereert hij om de 200-300, maar bij een volle tank leegtrappen (= autobahn) houdt hij het makkelijk 1000 km vol zonder regenereren. Denk ik toch eerder aan een EGR klep (die bij die snelheden als het goed is aardig dicht staat).

Hebben anderen op Problemcar wellicht nog suggesties voor mogelijke oorzaken? Alvast bedankt! :)

gijsr

Geplaatst door gijsr (0) , lid sinds 3 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volvo V50? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

oldford (0) PRO, 3 jaar geleden

Als je vol doortrapt op de Duitse autobahn dan wordt het roetfilter passief geregenereerd.
Dat gebeurt gewoon omdat bij vol doortrappen de uitlaatgas temperatuur hoog genoeg is.
Hetzelfde kun je in Nederland bereiken door een kwartier 100 km/uur in 4 (of misschien 3) te rijden.

De oorzaak voor het vervuilen zijn legio. Defecte sensor (b.v. verschildruk sensor over het roetfilter of een uitlaatgas temperatuur sensor), injectors, EGR, motorslijtage, etc., etc.

Anthony Geerts (0), 3 jaar geleden

Lekken de injectoren nie bv langs de bovenkant? Zoja branderplaatjes vervangen. Werken de gloeibougies nog allemaal? Temperatuur sensor in de roetfilter nog oké? Geeft hij geen foutcodes meer bij het uitlezen?
Groetjes Anthony

gijsr (0), 3 jaar geleden

@oldford en @Anthony Geerts

Bedankt voor jullie antwoorden en excuses voor mijn late reactie. Naast bovenstaande problemen is er nu ook een defecte airco bij gekomen en heb ik met plezier afscheid genomen van de auto. Nogmaals bedankt voor het meedenken!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo V50 of stel zelf een nieuwe vraag.