Hoi allemaal!
Ik ben een trotse eigenaar van een nog naar mijn zin goede Volvo 440, soms heb ik de laatste tijd wel last van een paar druppels olie onder de auto.
Tot mijn verbazing lag er vanmiddag na het rijden een flinke plas, heb nadat mijn auto lang genoeg stil had gestaan even het olie gepijlt maar dit was niks gezakt.
Nu ging ik daarna naar huis rijden en schoot de auto een aantal keer uit zijn 5e versnelling met zo een 120 kmu. Zou dit kunnen duiden op een lek in de bak?
Ik kan zelf heel moeilijk zien waar dit vandaan komt hoop dat iemand dit bekend voor komt en mij iets duidelijker kan maken hoe t ongeveer werk.
Alvast bedankt!
Jasper
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Jasper; Welke kleur had die olie ? Linker ashoes lek dan loopt de bak leeg en verbrandt de 5e versnelling het eerst . Deze is wel in de wielkast te vervangen maar liever voorkomen is beter. Groeten.
Hoi,
Ik dacht te zien dat de olie wat groen/ bruin was. En wat je inderdaad zegt kan ik me bij indenken even die hoes nakijken!
Heb namelijk bij het vervangen van een fusee-stuk al eens gehad dat mn as eruit schoot ( bij mn andere 440 ) dus ben wel bekend met die hoes.
Ik laat het weten of ik wat kan vinden vanmiddag!
Gr,
Jasper
13 jaar
Ik heb mijn auto deels uit elkaar, het was inderdaad een kapotte aandrijfashoes!
Maar nu zag ik bij het gedeelte waar de schakelstang de versnellingsbak in gaat een veer hangen die neem ik aan om dat die as heen hoort te zitten heb er een paar foto's van gemaakt.
Foto 1
(zo hing de veer los)
http://imageshack.us/photo/my-images/577...
Foto 2
(veer)
http://imageshack.us/photo/my-images/594...
Hoe krijg ik die terug?
13 jaar
Jasper druk het uiteinde van die veer er weer tussen . De veer dwingt de pook naar richting 3-4 . Helpt bij voorsorteren. Nu nog even uitvogelen waarom die 5 er uit springt. Alleen olie bijvullen zal niet helpen.
Dat hij uit de 5e versnelling schoot is 2 keer gebeurd ik kijk ff aan of dit nog een keer voorkomt.
Maar wat ik me af vroeg, ik heb nu die nieuwe aandrijfas-hoes voor mn as links voor, maar door deze hoes hoort toch niet direct olie te komen als hij scheurt bedacht ik me?
Dus er zal een keerring achter zitten neem ik aan, is daar iets van terug te vinden op internet misschien?
13 jaar
Als die hoes links scheurt loopt er 2 liter olie uit. Vergelijk de olievulplug met de hoogte van de uitgaande as !!! Groeten.
Oke, dat kan kloppen. Dus er zit geen directe keerring tussen? Dus hoes los halen met 3 bouten en weer lopen?
13 jaar
Was dat maar zo makkelijk. De hoes staat stil en de as draait !!!! As uitnemen..... tripoide koppeling er af. M.b.v een pers de hoes met lager er af schuiven . Niet SLAAN. Ring schijf er weer op plus de hoes en lager er weer op diezelfde plaats er op m.b.v. een passende buis . Driepootje er weer op plus clipring. AS zo recht mogelijk in de bak plaatsen en niet naar beneden laten hangen bij het plaatsen en vastzetten van die driekante ring + hoes, anders is lekkage verzekerd. As in de fusee en kogel weer in het fuseestuk . Olie weer bijvullen of liever alles verversen. Het is zo weer winter dus een goede 75/ 90 W doet wonderen. Groeten.
bedankt voor de duidelijke omschrijving, ga er zo aan beginnen!!
ik heb 2 liter Transmissieolie (1 liter First Fill Differential EP 80W-90) besteld, is dit genoeg om heel de bak te verversen?
13 jaar
Ik ben net zover gegaan als ik kon, heb de as er totaal uit gehaald maar stuitte op de tripoide koppeling. Heb de borgveer verwijdert maar alsnog kreeg ik hem er met mijn gereedschap niet af. Is dit ook te doen zonder een pers?
heb wel een pers maar kan dan geen bus om een as vandaan persen als daar nog de wielzijde op zit.
ZIE FOTO> http://imageshack.us/photo/my-images/694...
13 jaar
Ze hadden trouwens de hoes geleverd voor de WIELKANT dus kan geen stap verder momenteel. Zucht!
13 jaar
Als die driepoot je nu al last bezorgt ......... Let er wel op hoe hij er af komt , Conisch gedeelte van die koppeling naar de as toe. Met een zacht stukje ijzer en een hamer tik je die koppeling er zo af . Vlak langs de as op het hart van die koppeling tikken.
Succes.
Ik kon zo snel niet aan een AS hoes komen bij de lokale dealers, dus ben bij de autosloperij een 'nieuwe' aandrijfas gaan halen.
Het terug in zetten ging redelijk soepel, mede dankzij de uitleg hier!
Nu verbaasde ik me alleen over het feit dat olie bijvullen van je versnellingsbak een waar drama is!! Ik neem aan dat het 'bakje/vergietje' bovenop je versnellingsbak is om je bak aan te vullen. Ik ben ruim 1 uur bezig geweest om er 1 liter olie bij te krijgen. En ik kreeg de bout onder in de bak niet los aangezien ik daar geen goede sleutel voor had.
Hoe word deze normaal bijgevuld?
En hoeveel olie gaat hierin als hij helemaal leeg is?
Groetjes
13 jaar
Kijk voor soort olie en de hoeveelheid op de olie-site van b.v. kroonolie . Bijvullen doet de garage met een pompje . Olie in een literfles daar zit meestal een pijpje aan . De fles leegknijpen desnoods op zijn kop. Controleer na enige tijd of je geen lekkage hebt. Groeten.
Ja er zit inderdaad een pijpje aan, maar die kan ik nergens in over overheen krijgen om hem sneller leeg te knijpen..?
En volgens de kroonolie site gaat er 3,4 liter in. Dat klopt zeker wel?
13 jaar
Die Renault bakken hebben vaak een plastic vleugeldop aan de voorzijde (richting radiateur ) .Deze is ook gelijk het peilgat. Die hoeveel kan makkelijk . Beetje redderig zijn. Groet.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo 440 of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar