Volvo V70: aandrijfriem dieselpomp geknapt

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.5 5d

hallo techneuten en hobby bob s
de aandrijfriem (getand) tussen de nokkenas en de dieselpomp is geknapt
de vraag is nu wat de oorzaak hier van is
het resterende gedeelte van de riem is volgens mij niet eens zo slecht behalve dat deze gebroken is en ongeveer 26 tanden mist
de nokkenas is heel en draait
de dieselpomp is ook draaibaar
wat ik graag wil weten is hoe ik de motor weer aan de loop krijg
waarop letten als ik een nieuwe riem monteer (merktekens enz)
tips en trucs welkom altijd bericht retour
bvd rene

rene 60

Geplaatst door rene 60 (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volvo V70? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

33 Reacties

Herman BMW (0) PRO, 11 jaar geleden

Je begint om de krukas op tijd te zetten dit is heel makkelijk te zien als de auto op de brug staat er staat een merkteken op je versnellingsbakhuis en op het vliegwiel.
Daarna zet je de barndstofpomp gelijk met het merkteken. Zie foto.
Ik moet je er wel eerlijk bij zeggen dat als je de motor aan de praat krijgt (wat lastig is) je de pomp dynamisch moet laten afstellen d.w.z. met draaiende motor met de testkast.
Ik heb zelf ook een aantal maal meegemaakt dat deze riem was gebroken en soms kreeg ik hem zoals hierboven beschreven aan de praat , maar soms moest ik de pomp met het meetklokje uitklokken.
Let ook op de stand van de rollen, de bovenste rol (spanrol) heb je een merkteken en een pijltje en de onderste rol de afstelrol zet je de wijzer gelijk met de onderkant van je cilinderkop/motorblok zo kun je dus verlaten en vervroegen.

rene 60 (0), 11 jaar geleden

hoi herman
ten eerste hartelijk dank voor uw reactie
na wat werk met de roestborstel alle merktekens gevonden
wat mij nog is opgevallen is dat er zich op het tandwiel die op de nokkenas is gemonteerd nog een merkteken bevind (zie foto)
alleen heb ik op de cilinderkop en kleppendeksel niks kunnen vinden.
en is het misschien verstandig om de bovenste spanrol op dezelfde plaats terug te zetten en de riem te spannen met de onderste spanrol
de auto hoeft alleen maar naar de garage slepen is te ver voor automaat.
hopende nog van u te horen mvg rene

Herman BMW (0) PRO, 11 jaar geleden

Hoi Rene,

Als de distributieriem niet los is dan heb je volgende om de krukas op tijd te zetten want dan staat automatisch je nokkenas op tijd.
Weet je niet zeker of die op tijd staat dan moet deze zo op tijd gezet worden (zie foto). Nokkenas heeft geef merktekens.
Als je de rollen nog niet hebt los gehaald is mijn advies de onderste rol niet aan te komen en de positie van je bovenste rol te bekijken deze bij het monteren van de nieuwe riem ontspannen en weer opspannen tot de onthouden positie.

Herman BMW (0) PRO, 11 jaar geleden

volgende moet voldoende zijn!

rene 60 (0), 11 jaar geleden

hoi herman wederom bedankt
de distributieriem is niet los geweest .
de spanrollen van de dieselpompriem zijn ook niet los geweest.
uw beschrijving is duidelijk hier kan ik wat mee.
nu even de juiste riem vinden.
wordt vervolgt herman
mvg rene

Herman BMW (0) PRO, 11 jaar geleden

Als je zeker wilt weten of inderdaad krukas en nokkenas op tijd staan dan kun je eventueel het nokkenastandwiel aan de brandstofpompzijde demonteren en dan moet de uitsparing van je nokkenas gelijk liggen met de cilinderkop (is een a-symmetrisch uitsparing) Want krukas draait 2x en nokkenas 1x dus kan 180 graden verkeerd staan.
Dus samengevat krukas (vliegwiel) op merkteken zetten en dan uitsparing van nokkenas controleren. Dan kan het niet meer missen.

rene 60 (0), 11 jaar geleden

kijk aan goed bezig herman
ik ga dit zeker doen , het riempje is er toch nog niet.
wordt vervolgd.
mvg rene

Highway (145) PRO, 11 jaar geleden

Is het niet verstandig om ook de distr riem te vervangen. Straks loopt de auto en over een tijdje knapt de distr riem en dan wordt het een hoge reparatie.
Of is het bekend dat de pompriem al langer op de auto zit dan de dist. riem?

rene 60 (0), 11 jaar geleden

hallo highway
u heeft helemaal gelijk na wat telefoontjes en onderzoek kwam ik erachter dat de riem vervangen is bij een km-stand 115000 km (is redelijk denk ik) echter is dit gebeurt in 2006 de riem was toen dus al 8 jaar oud (oeps)
de huidige km stand is (lach niet) 301000km dus heeft de riem er nu 186000 km opzitten en is wederom 8 jaar oud (hoezo geluk gehad)
de auto moet toch naar de garage om precies afgesteld te worden ivm het bovengenoemde probleem
mijn kennis van auto,s is redelijk en samen met herman (nogmaals dank) gaat de reparatie ook wel lukken denk ik ,maar laat de distributieriem graag aan de vakmannen van de garage over.
met dank voor uw reactie
rene

rene 60 (0), 11 jaar geleden

ps dit is niet mijn eigen auto

Highway (145) PRO, 11 jaar geleden

Dan mag je zeker van geluk spreken. Ik weet het niet meer precies uit mijn hoofd maar volgens mijn was het om de 120.000 km.
Waterpomp mee laten vervangen en alle spanners.

rene 60 (0), 11 jaar geleden

hoi herman
even een update.
krukas op merkteken gezet
nokken as tandwiel pompzijde verwijderd (zie foto)
1e cilinder op tuimelen (zie foto)
dieselpomp op merkteken gezet
bovenste spanrol merktekens aangebracht
aandrijfriem besteld (gates 81t 21mm)

rene 60 (0), 11 jaar geleden

komt goed highway thnx
rene

Herman BMW (0) PRO, 11 jaar geleden

Hoi René zo te zien op de foto staat je nokkenas 180 graden verkeerd want zo krijg je het speciaal gereedschap er niet in dus krukas verder verdraaien tot deze weer op het merkteken staat en de gleuf van je nokkenas hoger ligt. Voor de rest moet het goed komen.

Highway (145) PRO, 11 jaar geleden

goed gezien Herman.

rene 60 (0), 11 jaar geleden

oke herman en highway
ik ga morgen weer aan de gang hou je wel op de hoogte met een tweede update met foto s
mvg rene

rene 60 (0), 11 jaar geleden

oke herman update 2
nokkenas 180 gr gedraaid (zie foto)
merk teken krukas gecontroleerd (staat goed )
dinsd of woensdag komt de riem.
wordt vervolgd
mvg rene

Herman BMW (0) PRO, 11 jaar geleden

Hoi rene,

Zo staat hij goed.
Advies als je de riem binnen hebt het nokkenastandwiel alvast erop te zetten maar de bout nog niet vastzetten dus het tandwiel kan als het ware loos draaien zonder dat nokkenas verdraait.
Nu dat je weet dat krukas en nokkenas op tijd staan om met een lakstift zelf een merkteken maken bij de nokkenas aan de distributiezijde. Als je de brandstofpomp ook op het oog op het merkteken hebt staan dan kan je de pomp blokkeren (zie foto)
Bout iets losdraaien en zwarte plaatje verwijderen en bout aandraaien.
Nu de riem monteren en deze aan de onderzijde strak leggen en spannen met je bovenste spanrol.
Als de riem gespannen is kan je het zwarte plaatje weer monteren en uiteindelijk je nokkenastandwiel bout vastzetten met 160NM heb je eigenlijk een tegenhouder voor nodig.
Nu hopen dat hij weer start want het merkteken van de pomp is lastig af te lezen op het oog.
Start hij niet kan je altijd iemand laten starten en d.m.w. de onderste afstelrol de pomptiming veranderen met een inbus sleutel tot hij misschien wel aanlsaat.

rene 60 (0), 11 jaar geleden

hoi herman
tot zo ver is het mij wel duidelijk denk ik
heb morgen de hele dag de tijd omdat rustig te bekijken.
er is echter nog een ding wat mij een beetje zorgen baard.
de eigenaar van de auto heeft natuurlijk een fantastische diagnose gesteld en wel dat de motor geen diesel kreeg (toppie) de oplossing die hij
daarvoor heeft bedacht is wat minder, hij begonnen met het demonteren en door blazen van de leidingen
de tank aanzuigelement en de leidingen tot aan het filter zijn los geweest.
dit is inmiddels door mij weer gemonteerd.
de info die ik over de auto heb kunnen vinden is dat het een zelf ontluchting systeem zou moeten zijn.
hoe krijg ik weer diesel in de leidingen (doorstarten????)
mvg rene

Punt (35) PRO, 11 jaar geleden

Het systeem is wel zelfontluchtend maar dit zou ik de startmotor en accu niet aandoen. Bij die klusjes zou ik wat lucht in de tank blazen . Zo dicht mogelijk bij de pomp een banjobout lossen en blazen tot er een luchtvrije stroom brandstof stroomt. Je hulp heeft er nu een klusje bij gemaakt .!! Groeten .

rene 60 (0), 11 jaar geleden

hoi herman
zoals u al had aangegeven is het moeilijk om de auto weer aan de praat te krijgen.
ondanks alle hulp van uw kant is het mij niet gelukt
morgen gaat de auto op transport naar de garage
om de pomp op tijd te zetten en tevens distributieriem waterpomp en alle spanrollen (ook die van de dieselpomp) te vervangen
nogmaals hartelijk dank .
ook highway en punt bedankt voor hun assist
mvg rene

Herman BMW (0) PRO, 11 jaar geleden

Hoi rene,

Helaas dat het niet is gelukt.
misschien is het verstandig dat de garage de pomp dan toch gaat uitklokken.
Afstelwaarde is 0.275 ± 0.02

rene 60 (0), 11 jaar geleden

oke dat neem ik wel even mee
desondanks was het wel een leuke ervaring
herman het ga je goed
mvg rene

rene 60 (0), 11 jaar geleden

mocht er iemand zijn die dit nog verder wil volgen ?
ben ik graag berijd af en toe wat feedback te typen
geef even een berichtje
want het project volvo is nog lang niet afgerond
mvg rene

moderator (0) PRO, 11 jaar geleden

Lees de 1e twee regels eens boven aan deze site die in het rood staan.......

Mvg.

rene 60 (0), 11 jaar geleden

de volvo is vanmorgen op transport gegaan (samen met de afstel gegevens van herman)
met de garage houder is overlegd dan hij de pomp af zou afstellen
als de motor loopt krijgen we groene kentekens mee om de auto eens lekker aan de tand te voelen (we hebben er nl nog geen meter meegereden)
is de proefrit oke gaat hij terug naar de garage,daar krijgen we dan ook een prijs opgave voor het vervangen van de volgende onderdelen:
distributieriem
waterpomp
spanrollen
spanrollen dieselpomp (aandrijf riem niet nodig die is al nieuw)
verder door de garage uit te voeren:
een complete testkast chek
roetmeting
en remmen bank

volgende week dinsdag woensdag meer nieuws
mvg rene

rene 60 (0), 11 jaar geleden

de motor loopt en de fijn instelling volt nog.
maandag middag gaan we proefrijden (4-6-2012)
mvg rene

rene 60 (0), 11 jaar geleden

proefrit is gemaakt viel wat tegen
het is nu even afwachten wat de eigenaar er mee wil????
het zou best eens kunnen zijn dat we straks een heleboel onderdelen te koop hebben
mvg rene

Ramon9285 (0) PRO, 11 jaar geleden

De interval voor de pompriem is 60000 en de distributieriem om de 120000km.
Is iets wat vaak wordt vergeten.

Highway (145) PRO, 11 jaar geleden

Interval terijn is gewijzigd. de riemen moeten nu alle bij vervangen worden bij 120.000

Ramon9285 (0) PRO, 11 jaar geleden

Ik weet niet hoe je aan die info komt,maar hier bij Volvo is daar niets van bekend,pompriemen gaan om de 60000km volgens Volvo info.

rene 60 (0), 11 jaar geleden

oke voor de belangstellende weer een update
auto is terug van de fijn afstelling en loopt als een zonnetje (GARAGE KREEG HET OOK NIET VOOR ELKAAR DE AUTO IS DOOR GEBRACHT NAAR EEN SPECIAAL BEDRIJF)
we gaan volgende week met de remmen en een wiellager aan de gang
nu heb ik wel even een vraag over dat wiellager ( l v ) we hebben gehoord dat er 2 soorten zijn weet iemand hier meer van ????
verder de versnellingsbak moeten we nazien die reageerde niet lekker na het bijvullen van transmissieolie weer oke (mogelijk lekkage)omdat het blok aan de versnellingsbak kant onder de olie zit.
als dat geregeld is gaat de auto weer naar de garage voor de getande riem enz
ramon ook bedankt voor je reactie de info 60 en 120 000 had ik ook.
punt ben ik ook nog vergeten bedankt voor je ontluchting tip
dit was het even weer voor nu ,volgende week meer nieuws.
mvg rene

rene 60 (0), 11 jaar geleden

sluiten maar operator de volvo heeft weer een kenteken en rijdt weer vrolijk rond
mvrgr rene

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo V70 of stel zelf een nieuwe vraag.