auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Volvo 850: ABS gaat in werking bij de laagste snelheid

Bouwjaar: 1996, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2,5 Ltr. 10V

Heel af en toe ging op lange ritten (Amsterdam-Oostenrijk) het ABS lampje spontaan aan. Na gestopt te hebben om b.v. te tanken was het weer gedooft. Verder geen problemen. Een paar weken geleden heb ik twee nieuwe draagarmen met fuseekogels laten monteren bij Estate-services en laten uitlijnen bij Profile Tyrecenter. De wagen ligt goed op de weg. Ik merk wel na de vervanging van de draagarmen als ik rem, mijn rempedaal bij de laatste kilometers gaat trillen onder mijn voet en hoor ik vanuit de motorruimtede ABS pomp werken. Dit is de werking als je bijvoorbeeld gaat slippen. Soms gaat na het starten mijn ABS controlelampje niet meer uit en dan heb ik geen last van de trilling in mijn pedaal. Kortom, een storing in mijn ABS controle unit. Deze eruit gehaald, open gemaakt en de kritieke soldeerpunten na gesoldeert. Alles weer gemonteerd en proef gereden. Vanaf dat moment gaat na het optrekken het lampje pas uit na de 25-35 km te hebben bereikt, maar het pedaal blijft toch nog trillen bij de laagste afremmende snelheid. Wie weet hier raad mee?

Rudy.

Geplaatst door

Ruud10621 (0)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

tijdens het uitlezen wat gaf hij dan aan als storing

Er is nog niet uitgelezen. Ik ben op zoek naar iemand met een uitlees apparaat.

Rudy

Ruud10621 0

16 jaar

Dealer heeft er een zeker weten.

Highway 745
badge

16 jaar

Om er zelf aan te kunnen werken heb ik een OBD2 besteld bij SmeetsSolution. Even afwachten op de pakketdienst. Ik laat van me weten wat voor storing(en) tegen gekomen word.

Ruud10621 0

16 jaar

Ik weet niet wat je wilt met die OBD2 apparatuur, maar het ABS kun je er zeker niet mee uitlezen.
Gezien het bouwjaar (1996) denk ik dat de motor er ook niet mee uitgelezen kan worden.
Zonde van het geld, je had dat eerst beter even kunnen vragen of het wel gaat met OBD2 lezers.

oldford 0
badge

16 jaar

Op de diag connector in de auto staat id OBD2 (bij dit model)
Alleen de connector is OBD2 (Vorm, 16 polig) verder is er niets OBD2.

Dit ABS systeem is ook uit te lezen met knippercodes.
Even op Google zoeken.

Oiram

Inderdaad,je heb niks aan een obd2,kan alleen uitgelezen worden met knippercode

JAN/DODGE 0
badge

16 jaar

Onder de motorkap van dit model is geen uitleeskastje te vinden, wel een OBD2 stekker aansluiting in de cabine voor mijn versnellingspook. Dat zit onder het parkeergeldbakje. Dus volgens mij kan ik niet met knippercodes werken. Laat het me weten of ik op een dwaalspoor zit. Vast bedankt. Rudy.

Ruud10621 0

16 jaar

Ik denk dat je meer hebt aan VOL-FCR. Dat is gemaakt voor Volvo's en kan ook ABS systemen uitlezen.
Zie: http://www.ilexa.co.uk/content/category/...
Kost wel ruim 200 euro.

oldford 0
badge

16 jaar

Deze heb ik besteld. Volgens de beschrijving doet het apparaat ook zijn werk met de Volvo types.

Rudy.

http://www.obd-tools.nl/shop.html?cat=un...

Ruud10621 0

16 jaar

Dan kan je hem uitlezen

JAN/DODGE 0
badge

16 jaar

Volgens de beschrijving werkt het apparaat met de volgende auto's: alle OBD 2 voertuigen vanaf 1996 tot 2008.
Hier zit nu net de kneep. OBD2 is een Amerikaanse standaard die geldt in Amerika en niet in Europa.
In Europa verkochte voertuigen hoeven hier totaal niet aan te voldoen en de meeste fabrikanten zorgen hier ook voor. In Europa moeten voertuigen met benzinemotor pas vanaf bouwjaar 2000/2001 voldoen aan de EOBD standaard. Wel is het zo dat de communicatie in OBD2 en EOBD voor 99% gelijk is aan elkaar.
Een 1996 voertuig in Europa zal zeker niet aan de EOBD standaard voldoen, die bestond toen nog niet. Hoewel sommige Volvo's vanaf 1996 wel de communicatie van OBD2 ondersteunen, geldt dit niet voor het ABS. Dat valt volledig buiten elke standaard.
Zowel OBD2 als EOBD gelden alleen voor zogenaamde "uitlaatgas relevante" systemen. Vertaling: alleen de motor en een elektronisch geregelde versnellingsbak moeten hier aan voldoen.
Zelfs al zou het ABS voldoen aan de OBD2 standaard dan weet het testapparaat totaal niet wat het hier mee aan moet. De foutcodes zijn niet gedefiniëerd en live data bestaat ook niet.

Helaas liegt de verkoper niet. Hij vergeet alleen te vermelden dat het apparaat voor de bouwjaren 1996 t/m 2006 alleen in Amerika of op uit Amerika geimporteerde auto's werkt. Of deze soort van reclame netjes is, is iets heel anders. Verder vergeet men even te vermelden dat het hier alleen om "uitlaatgas relevante" systemen gaat en niet geldt voor Abs, Airco en alle andere systemen.
Het zegt al genoeg als ik merken als Morris en Sunbeam zie staan. Die bestaan al heel lang niet meer en hebben zeker geen enkel voertuig dat aan welke standaard dan ook voldoet.

Nogmaals: zonde van het geld en als je het ABS nog steeds wil uitlezen dan komt alleen VOL-FCR in aanmerking.
Misschien kun je het apparaat terugsturen en je geld terug krijgen. Anders doet hij het misschien leuk op de schoorsteenmantel.

oldford 0
badge

16 jaar

Bedankt voor deze waarschuwing. Ik ga hem terugsturen.

Rudy

Ruud10621 0

16 jaar

Vandaag is ook mijn snelheidsmeter er mee genokt. Plotseling stond hij op zero. Mijn gemiddeld benzine verbruik liep op de boordcomputer per kilometer op omdat de auto geen km's meer bijhoud. Waarvan kan dat de oorzaak zijn?
Rudy

Ruud10621 0

16 jaar

[quote=Ruud10621]Vandaag is ook mijn snelheidsmeter er mee genokt. Plotseling stond hij op zero. Mijn gemiddeld benzine verbruik liep op de boordcomputer per kilometer op omdat de auto geen km's meer bijhoud. Waarvan kan dat de oorzaak zijn?
Rudy[/quote]
defect in de abs control unit; kijk even op volvo850forum.nl

succes

320 0

16 jaar

www.absrepair.com

rensk001 0
badge

16 jaar

nieuwe ABS controller gekocht bij Volvodealer. Deze geplaatst en proefgereden. ABS lampje bleef aan. Storing door de garage uitgelezen en gaf aan "geen verbinding met linkervoorwiel". Draad van ABS onder de motorkap doorgeknipt en doorgemeten. Gaf geen weerstand aan. Bleek het blauwe draad vanaf de censor over een lengte van 10 cm verteert te zijn. Hierop een bypass gemaakt en onder de moterkap weer verbonden. Na 20 meter te hebben gereden ging het ABS lampje uit. Daags daarna een origineel draad geplaatst en een rit naar Oostenrijk gemaakt. Alles bleef OK. Na 10 dagen weer op de terugreis. Lampje ging weer aan. Stoppen, contakt uit, weer aan en starten en wegrijden. Lampje uit. Bij achteruit inparkeren lampje weer aan. Ik word gek van die auto. Misschien nu het draadje van het rechtervoorwiel maar vervangen. Voor deze ABS problemen zijn n.l. mijn beide draagarmen door Estate service vervangen. Misschien hebben ze hierbij een levensduurverkortende klap gehad. Hierover meer na vervanging van mijn rechterstekker en draadje.

Geen namen van bedrijven of personen.

Ruud10621 0

16 jaar

Voor deze ABS problemen zijn n.l. mijn beide draagarmen door Estate service vervangen. Misschien hebben ze hierbij een levensduurverkortende klap gehad. Hierover meer na vervanging van mijn rechterstekker en draadje.

Dit kan ik niet rijmen omdat je een ABS probleem hebt zijn je draagarmen vervangen?

Highway 745
badge

16 jaar

bekend probleem in 96.
onder de parafan de abs stekkers verwijderen,en doorsolderen

bormie 0
badge

16 jaar

[quote=toezicht]Voor deze ABS problemen zijn n.l. mijn beide draagarmen door Estate service vervangen. Misschien hebben ze hierbij een levensduurverkortende klap gehad. Hierover meer na vervanging van mijn rechterstekker en draadje.

Dit kan ik niet rijmen omdat je een ABS probleem hebt zijn je draagarmen vervangen?[/quote]
Sorry. Iets verkeerd geschreven. Moet zijn: voor dat deze storing optrad heb ik mijn draagarmen laten vernieuwen. Dit omdat mijn fuseekogels versleten waren. Dus bij de APK keuring afgekeurd. In mijn wijsheid heb ik niet zelf, maar de garage de draagarmen laten vernieuwen. Misschien is hierdoor het probleem ontstaan. Daarvoor had ik er namelijk geen last van.

Ruud10621 0

16 jaar

Vandaag er achter gekomen middels doormeten, dat de kabel bij de rechtervoorwielsensor ook door en door verteert is. Deze ook vervangen en de storing is weer uit het systeem verdwenen na 20 meter rijden. Ook met het inschakelen van het contakt brand het lampje even en gaat dan vanzelf weer uit. Ik ga mezelf trakteren op een rondje onbezorgd rijden met een heerlijke Volvo 850.
Alleen nog een vraag. Moeten de stekkertjes van de sensoren afgekit worden tegen inkomend vocht, of hoeft er verder niets aan gedaan te worden?

Iedereen (vast) bedankt voor de technische bijdrage.
Rudy.

Ruud10621 0

16 jaar

laat maar zitten ze doen het toch

kleijn 0

16 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo 850 of stel zelf een nieuwe vraag.