auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Volvo XC70 2008: Acceleratie ermogen is weg (na verloop van tijd)

Bouwjaar: 2008, Brandstof: Diesel, Motorcode: 5244T4

Ik heb een andere auto gekocht en allereerst de inlaatbuis, gasklep en EGR klep en huis schoongemaakt. Was wel nodig. Overigens zonder storingsmeldingen.
Vervolgens een blindplaatje tussen de koeler en het huis van de EGR klep gemonteerd.
Nu krijg ik de melding via DICE:

ECM P040421 Uitlaatgas recirculatie, regelcircuit bereik / prestatie - Algemene signaal storingen - Signaal te laag.

Vervolgens de connector schoongemaakt met connectorspray. Dat leek aanvankelijk te helpen. Maar na 20 minuten rijden en de auto even te hebben stilgezet was het euvel weer terug met agv geen acceleratie vermogen meer

Het gevolg is dus dat de auto weinig trekkracht meer heeft. Ik heb vervolgens het zwarte kapje van de EGR unit afgehaald om de klep nog eens met handbediening te controleren. De EGR klep is goed in te drukken en komt bij net niet helemaal indrukken netjes terug. Echter als ik de EGR klep helemaal openduw blijft hij hangen. Dat komt omdat dan het verbindingspalletje tussen de electromotoras en de EGRklep in een soort overstresste stand staat waardoor de klep niet goed kan terug springen door zijn eigen veer.

Ik heb een paar keer meegemaakt dat na te stoppen ik de klep volgens mij hoorde terug springen waarna ik weer normaal acceleratie vermogen had. Echter eenmaal op snelheid (120 km/uur) is het euvel weer terug.

Ik heb ook een tijdje met de life-grafieken indicatie van VIDA rond gereden om te kijken wat de gewenste en de actuele klep posities zijn en daar gaat het volgens mij ook mank. Aanvankelijk zie je zat turbodruk en een reagerende EGR. Later staat de EGR lijn alleen maar op 100%. Ik denk er nu over de klep los te maken van de elektromotor. Die klep doet namelijk geen dienst omdat het EGR kanaal is afgeblind.

Ik vermoed dat er in het electromotortje een feedback van de kleppositie moet zitten naar de ECM.

Heb ik het bij het rechte eind?

Geplaatst door

hqracing (0)

al 13 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Sterker nog..., de luchtmassameter ZIET dat de EGR niet open en dicht gaat, als de EGR open gaat moet de luchthoeveelheid door de luchtmassameter met een VERWACHTE HOEVEELHEID afnemen, als dit niet gebeurt word dit gezien als een niet werkende EGR....dus ook als het met een plaatje is afgesloten.

Niet alle diesels hebben overigens deze terugkoppeling !!

Ja na wat leeswerk op internet kwam ik daar ook achter. De oorzaak is dat de LMM niets ziet veranderen. Nu moet ik op zoek naar een electronische schakeling die het signaal van de EGR aan de omgekeerd evenredig aan de LMM koppelt en zo de ECM voor de gek houd. Bij Mercedes benz is dit al gelukt nu de volvo nog. Ik heb geen zin iedere 3 jaar de verstuivers en het kleppendeksel eraf te slopen en de motor helemaal te gaan staan schoonmaken.

Topic gesloten.

hqracing 0

12 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo XC70 of stel zelf een nieuwe vraag.