auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Volvo S40 2005: Accu laad soms niet

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Benzine, Transmissie: Automaat, Motorcode: B5244S5, Motorinhoud (cc): 2500, Vermogen (kw): 103

Goedenavond,
Ik heb het volgende probleem, nadat ik mijn accu volledig heb opgeladen met een acculader heb ik geen problemen, maar als ik dan ga rijden loopt deze iedere keer leeg. Dan begint de auto op den duur zwaar te sturen, geeft de melding ”laadsysteem service spoed” vervolgens krijg ik allerlij meldingen op het dashboard doordat de accu natuurlijk bijna leeg is en kan dan niet meer rijden. Wat mij wel is opgevallen is dat de accu en dynamo beide nieuw zijn dus vorige eigenaar had fit probleem al. Ik heb de auto nu een week en de garage waar ik de auto gekocht heb wist van niets en heb ook gedn garantie oid? Op het moment als ik de accu meet geeft deze 14 volt met lopende motor maar nadat deze weer helemaal leeg was heb ik m gemeten op 10volt met lopende motor. En de dynamo wordt trouwens ook echt heet denk wel 50 of 60 graden. Kan het toch de dynamo zijn die nog helemaal nieuw is? Ben benieuwd of iemand mij naar een oplossing kan helpen. Ik heb m trouwens ook laten uitlezen bij de Volvo specialist Limbeek. 40 euro lichter en niets wijzer.

Geplaatst door

Volvo s40 2.4 (0)

al 4 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Zijn alle plus en massa kabels gecontroleerd op defecten en oxidatie, los maken , schoon maken en weer vast zetten met eventueel een nieuwe kartelring er onder .
Wat meet je achterop de dynamo B+ , ik vermoed toch een overgangsweerstand of dynamo defect.

Ik heb alle plus en massa’s losgehad fijn opgeschuurd en weer vadtgezet. Er zaten er een paar tussen met wat wit oxidatie erop. Maar dit heeft het probleem niet opgelost. Achterop de dynamo meer ik 14.2v
Het lijkt wel dat de dynamo het niet meer doet wanneer deze heet is. Kan het dan de overgangsweerstand zijn? Deze zit toch in de dynamo? En ik heb ook de dynamo die er nieuw opzit even gegoogled en deze is chinees wat mij ook wel zorgelijk lijkt. De zekeringen heb ik ook allemaal nagekeken. Wat mij opviel Is dat deze allemaal wat verkleurd waren door hitte. Heb ze ook weer blank geschuurd met fijn schuurpapiertje. Dit heeft er denk ik niets mee te maken maar geef het toch even aan.

Volvo (en ook andere merken) laten wel eens steekjes vallen met de bekabeling.
Voel ook eens aan de connectoren van de diverse kabels: als er ergens een slecht contact zit, zal de connector wellicht heet zijn. Een goede connectie heeft een te verwaarlozen overgangsweerstand en zal dus niet warm moeten worden.
Plaatje van mijn Volvo dynamo-chassis kabel:
https://i.imgur.com/6hYPF9Fl.jpg

r-p 0

4 jaar

Voordat ik een nieuwe dynamo monteer ga ik eerst op de bovenste schroef ban mijn dynamo een nieuwe massakabel aan het blok bevestigen. Ik zag dat er dicht op de dynamo in het in het blok draad getapt is. Die kan ik hier mooi voor gebruiken. Bedankt voor de tip ik zal morgen laten weten of het gewerkt heeft.

@r-p, de link die je plaatste werkt niet.

Hans4040 1430
badge vip badge

4 jaar

Sorry, bij mij (Firefox win10, eigenaar van de foto) wel, dus weet even niet wat het probleem is. Is een foto van een montage-oog dat aan de kabel gekrompen (geklemd) was, maar de kabel ligt 5cm verderop ;)

[img]https://i.imgur.com/6hYPF9Fm.jpg[/img]

r-p 0

4 jaar

Heb een extra massa aangelegd dus nu even rijden en kijken wat het doet.

Helaas! Heb even gereden met alle grote verbruikers aan en geeft toch weer dezelfde melding aan. Op de dynamo meer ik dan 10V. Terwijl ik voor het vertrekken 13.8meet. Dus denk idd dat de nieuwe dynamo toch niet goed is.

Misschien een beetje laat, maar je hebt wel degelijk garantie als je bij een bedrijf hebt gekocht.
Het gaat dan om de "wettelijke" garantie en die kan niet afgekocht of uitgesloten worden.
Ik zou de verkoper hierop aanspreken.
Zie: https://www.consuwijzer.nl/garantie-repa...
En: https://mijn.bovag.nl/dossiers/non-confo...

oldford 0
badge

4 jaar

Hou Oldford,
De auto komt van eerste eigenaar die de auto bij de dealer heeft ingeruild. Deze heeft m vervolgens aan de handelaar verkocht waar ik m van heb. Dus na het bellen kreeg ik te horen dat alles wat erbij zit in het mapje moet zitten. Helaas dus. Zondag demonteer ik de dynamo en breng deze weg naar een revisiespecialist bij mij in de buurt. Hoop dat het dan meevalt en verholpen is.

Stel dat het probleem na de revisie niet opgelost is, dan verkleint dat je aanspraken op garantie.
Als het allemaal zo simpel was, dan had de dealer waar de auto was ingeruild het probleem wel opgelost.
Ik denk dat er meer aan de hand is en dat de dealer daarom de auto doorschoof naar de handel.
Het kon wel eens kostbaar worden als je zelf blijft modderen.

Gewoon de verkoper aanspreken en kenbaar maken dat je van je recht op gratis reparatie gebruik wil maken.
Kunnen of willen ze niet repareren dan kun je de koop laten ontbinden en je geld terug krijgen.

oldford 0
badge

4 jaar

Vandaag Mijn dynamo op de testbank laten testen. Dynamo is 100% in orde.

Misschien hetzelfde probleem?

Zie: https://problemcar.nl/topic/volvo/meldin...

Succes

JdeP 35

4 jaar

Bedankt, hier kan ik wat mee👍🏼 Ga dit morgen even overleggen.

Het is op gelost, aangezien er een nieuwe dynamo op zit die bij het doormeten gewoon 14 volt aangeeft was het moeilijk de oorzaak te vinden. Uiteindelijk toch gevonden. De regelaar in de dynamo was niet goed. Kon deze laten vervangen maar heb toch een nieuw orgineel dynamo gekocht. Probleem opgelost! Bedankt voor het meedenken allemaal!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo S40 of stel zelf een nieuwe vraag.