Er is een probleem ontstaan met mijn Volvo 440 1.8I van eind 1996.
Als de motor warm is, heeft die de neiging om af te slaan bij terugschakelen, en bij opschakelen wil de auto niet weg. Hij stoot dan en houdt in. Als de auto eenmaal op een bepaalde snelheid rijdt, is er blijkbaar niets meer aan de hand. Bij een koude motor lijkt er ook niets aan de hand.
De bougies, rotor, verdelerkap en bougiekabels heb ik vervangen. Luchtfilter is recentelijk vernieuwd.
Wie weet wat er aan de hand kan zijn en kan mij advies geven?
Hoe werkt het ontsteking-vervroegingsmechanisme? Gaat dat wel eens stuk? Hoe groot moet de klepspeling zijn. Kan die op de ouderwetse methode (losdraaien borgmoeren en stellen met voelers) worden bijgesteld?
Jan
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Kleppen stellen is eenvoudig als je de spullen heb,Klepplaatjes, en stoterdrukker van b.v Midlock, Hazet ,voelmaatje,wat is de KM stand? als je de kleppen hoor tikken is het doorgaans met de klepspeling in orde, Let op!! wel periodiek (laten) controleren, de renault motoren zijn gevoelig voor een klepspeling!! afslaan lijkt wel een reactie van je stappen motor, zijn je vacuum slangetje's achter je carburateur wel schoon!
Zeno,
Bedankt voor de aanwijzingen.
Ik hoor de kleppen niet tikken. Zouden dus te nauw kunnen staan. Beschik helaas niet over klepplaatjes. Km-stand is 139.000 (benzine motor). Mag dus best even naar gekeken worden.
Ik heb gezien dat er harde kunststof slangetjes lopen vanaf achterzijde carburateur naar elders (waarheen eigenlijk?). Die zitten weer met een rubberen verloopje op de metalen aansluitingen van de carburateur vast. Mag ik lucht spuiten in die slangetjes en in de aansluitingen van de carburateur om ze schoon te maken?
Ik ga ermee aan de slag en wil jou vast bedanken. Resultaat zal ik melden.
Jan
20 jaar
Zeno,
Dankzij jouw visie heb ik het probleem inmiddels opgelost. Het euvel zat in het koppelstukje van 1 van de 2 (vacuum-)slangetjes achter de carburateur. In dat koppelstukje zit weer een soort luchtsproeiertje. En die zat verstopt!
Dat slangetje gaat naar een schakelkastje met een electrische aansluiting. Dat kastje zit in de ruimte waarin zich ook de ruitenwissermotor bevindt. Kun jj mij nog vertellen wat de functie is van die vacuumschakelaar? Ben gewoon belangstellend naar wat er nu eigenlijk in de brandstofvoorziening foutging.
Als je in de buurt woont (trouwens ook als je ver weg woont) nodig ik je uit om een biertje te komen drinken, want ik ben je dankbaar. Goed initiatief deze site!
Jan
20 jaar
Aan dat slangetje zit de mapsensor deze meet de druk in het inlaatspruitstuk. Doordat het verstopt zit geen druk en dus geen goede afregeling. Zorg dat je het luchtsproeiertje zo als jij het noemt nooit kwijt raakt. Ik geef je als advies het slangetje te vervangen voor een nieuwe anders blijf je het gelazer houden.
het rubber aan de binnenkant blijft loskomen en op het gaatje vallen.
Volvoxc90,
Ook zeer bedankt voor je bijdrage. De koppelstukjes zijn inderdaad versleten. Ze vallen aan de uiteinden zelfs een beetje uit elkaar. Ik ga ze zeker vervangen.
Vriendelijke groet,
Jan
20 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo 440 of stel zelf een nieuwe vraag.
20 jaar