auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Volvo 960: afstelling nokkenassen

Bouwjaar: 1991

Het betreft hier een 3,0 ltr. 6 cilinder 24v motor. Bij demonteren van de cilinderkop is het nokkenastandwiel van de linker nokkenas (gezien vanuit chauffeursstoel) gedemonteerd zonder dat dit van tevoren gemerkt is (tandwiel kan op drie manieren tegen nokkenas gemonteerd worden). Kan iemand mij aangeven hoe de stand van het tandwiel t.o.v. de nokkenas moet zijn cq. hoe de stand van de nokkenassen moet zijn op het moment als de krukaspoelie op het betreffende merkteken staat?

Geplaatst door

John5659 (55)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

De uitsparingen aan de ACHTERKANT van de nokkenassen MOETEN horizontaal staan, de een boven het midden, die van de andere nokkenas onder het midden, ik hoop dat je de doppen er nog niet in hebt zitten.
De voorste tekens tbv de tandwielen staan op de bovenste kap, op +/- 10uur en +/- 2uur.

Kunt u me ook nog zeggen welke nokkenas de uitsparing aan de onderzijde heeft zitten en welke aan de bovenzijde?

John5659 55

18 jaar

Als de uitsparingen verkeerd zitten kloppen de tekens van de tandwielen niet met de kap, staan dan 60 graden verkeerd.
Toevallig de inlaat- en uitlaatnokkenas niet verwisseld ?

Nee, de nokkenassen zijn niet verwisseld.
Ik wilde alleen voor de volle 100% weten welke nokkenas de uitsparing aan de onderzijde heeft liggen en welke aan de bovenzijde. Misschien is het toch beter om een afstelkaliber te kopen. Weet U misschien waar ik zoiets kan kopen?

John5659 55

18 jaar

Als je de nokkenassen en de tandwielen niet verwisseld hebt en je legt de uitsparingen horizontaal (de een onder en de andere boven) moeten de tekens op de tandwielen bij de tekens op de kap komen, zoniet liggen ze alletwee 180 graden verdraaid.
Je kunt aan de afdrukken van de boutjes wel zien waar ze zich op het tandwiel afgetekend hebben (meestal ongeveer in het midden), gewoon op de oude plaats terugzetten.
Als de riem erop ligt dan de motor "met de hand" even ronddraaien.

Bedankt Volvo-specialist voor de informatie, motor loopt.

John5659 55

18 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo 960 of stel zelf een nieuwe vraag.