Volvo S60: Airco doet het soms en soms niet

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Diesel, Transmissie: Automaat, Motorcode: D5244T, Motorinhoud (cc): 2500, Vermogen (kw): 120

Dear All...

Mijn D5, S60, 2003 432.000 heeft wat kuren, met de airco.
In het begin gaat het goed maar daarna stop hij ermee..

Spleet gecheckt nog oke [ vorig jaar goed gezet.]
Gevuld [ zat nog voldoende in ]
In de kast naast de motor een nieuw relais..
Unit schoon geblazen... [ en hij zuigt een vloeitje vast ]

Ik rijd een stukje airco is koud.[ pomp komt erin en gaat eruit ]
Rijd iets verder airco wordt lauw...
Pomp schakelt niet meer in en uit.. [ als ik bij de multiriem kijk ]

Help ofzo?

Controle unit vervangen? [ sloop? ]

Of wat kan er nog meer zijn..+

dylantje

Geplaatst door dylantje (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volvo S60? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

11 Reacties

Highway (115) PRO, 6 jaar geleden

laat eens de hoeveelheid koelmiddel checken. Lijkt op de niet genoeg koelmiddel misschien een klein lek.

dylantje (0), 6 jaar geleden

hij kan een half uur koud draaien...
Tot het moment dat hij 1 x afslaat....
gister relais in motor compartiment
vandaag de temp sensor boven het gaspedaal
en de fan achter de controle unit...

20 minuten ijskoud tot de eerste keer afslaan.
Daarna komt hij er niet meer in...

Als het koudemiddel op is blijft hij toch gewoon erin komen?

kaleido 1 (1425) PRO, 6 jaar geleden

Is het een climat controle of een mechanische airco ?
Als de druk of te laag of te hoog wordt schakeld hij uit , dus een bijna leeg of leeg systeem zal niet werken.
Laat de vulling controleren en daarna proefdraaien met een aangesloten meterset zodat je kunt zien wat er gebeurt , waarom hij stopt.
Een slecht werkende koelfan of een verstopte condensor door vuil en vliegen kan ook een oorzaak zijn , persdruk loopt dan te hoog op .

dylantje (0), 6 jaar geleden

MMM

Condenser en droger vervangen ondanks dat de koudestof nog voldoende was.
Hij draait lekker, geeft koude lucht...
Maar op een onverklaarbaar moment, stopt de magneetkoppeling en klemt hem niet meer..[ hij schakelt ook niet meer in ]
Heb al 2 sensoren vervangen, 1 boven gaspedaal en 1 in de droger..
Wat kan ik nog meer?
Advies wordt nu een nieuwe pomp?????
Maar als hij het doet: koud als een ijsbeer...

Is een nieuwe pomp echt de oplossing???

kaleido 1 (1425) PRO, 6 jaar geleden

Ik lees niets over of er wel of geen spanning op de magneetkoppeling komt ?
Afstand tussen magneetkoppeling en plaat wil ook wel eens te groot zijn , dan trekt hij hem ook niet meer aan.

dylantje (0), 6 jaar geleden

In het begin draait hij gewoon...
Dus spanning zal er dan zijn...
Maar je bedoel als de airco niet functioneert?

Highway (115) PRO, 6 jaar geleden

kijk op de pomp waar de riem loopt. Dan zie je een spleet en die zal groot zijn. Je moet dan de magneet koppeling afstellen.
De spleet mag ongeveer 0.3 mm zijn. Als de motor loopt met de airco aan zul je een harde tik horen als de koppeling in slaat.

kaleido 1 (1425) PRO, 6 jaar geleden

Precies , als hij niet werkt , controleer dan of er wel spanning is maar de plaat niet aan getrokken wordt , highway geeft de afstel maat als de spleet inderdaad te groot is.

dylantje (0), 4 jaar geleden

tyrep tussen de vleugels gemaakt
Dus de spleet verkleint..
Werkt nog steeds

kaleido 1 (1425) PRO, 4 jaar geleden

Bedankt voor de feedback

dylantje (0), 4 jaar geleden

sorry ben niet zo goed in feedback.. werkt weer dus ...

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo S60 of stel zelf een nieuwe vraag.