Volvo V50: airco probleem (bekend????)

Bouwjaar: 2008, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0

hallo,

sinds afgelopen week heb ik problmenen met mijn airco. deze is ineens gestopt.
alle zekeringen in de motor ruimte en binnen van de airco zijn goed.

hij blaast alleen maar warme lucht. ik kon zelfs niet met de ac knop de airco in zetten. dit geld ook voor het ontwassemings knopje.
Ik heb toen de accu los gehad, daarna kon ik weer het ac knopje bedienen. helaas geen koude lucht. wel voldoende luchtstroom.
in de motor ruimte heb ik alle leidingen bekeken ik zie zo geen defect.

ik was vorige week op vakantie toen ben ik naar de volvo dealer gegaan. deze vertelde mij dat het een bekend probleem is van de V50.
als ik ff twee duizend euro neertel dan zullen wij het wel maken. da's wel lekker makelijk. geen test of computer komt eraan te pas.
Als dit een bekend probleem is waarom word ik als volvo gebruiker dan niet terug geroepen, net zoals ik vorige maand terug ben geroepen
door volvo omdat mij ruitesproeier installatie niet goed was. Dit had nadelige gevolgen voor mijn electronika daar zou ruitenvloeistof
in kunnen lopen.
wat moet ik hier nu mee ? Ik zelf vind het wel wat duur voor een reparatie.

waar/wat kan ik nog meer doen om te kijken of het door mij te maken is.

tamme_tekkel

Geplaatst door tamme_tekkel (0) , lid sinds 11 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volvo V50? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

18 Reacties

Volvo-Specialist (0) PRO, 11 jaar geleden

Valt hij niet gedeeltelijk in de verlengde garantie ??

Mr: Gertjan (0) PRO, 11 jaar geleden

volvo`s van het type c30, s40 en v50 vallen in een coulanche regeling tot een leeftijd van max 5 jaar oud.
is een bekend probleem dat de airco condensors lek raken.

tamme_tekkel (0), 11 jaar geleden

hallo gertjan,

bedankt voor je tip

gr,
t&t

primera p11 (0), 11 jaar geleden

Maar dat kost geen 2000 euro.

tamme_tekkel (0), 11 jaar geleden

[quote=Mr: Gertjan]volvo`s van het type c30, s40 en v50 vallen in een coulanche regeling tot een leeftijd van max 5 jaar oud.
is een bekend probleem dat de airco condensors lek raken.[/quote]
Hallo Gertjan,
ik heb contact gehad met de volvo. ik kan hem gratis laten controleren wat eraan is. ik krijg dan ook een prijs opgaven wat het gaat
kosten bij herstelling.
Helaas de coulanche regeling hangt af van de volvo dealer en is niet standaard. Als de volvo dealer het niet toekent (zonder steen of andere schade) betaal je de volle bak.
ik ga het proberen wat eruit komt ben benieuwd.

jan5047 (0) PRO, 11 jaar geleden

de coulanche regeling gaat uit van de importeur en niet van een dealer, volgens mij

Mr: Gertjan (0) PRO, 11 jaar geleden

[quote=jan5047]de coulanche regeling gaat uit van de importeur en niet van een dealer, volgens mij[/quote]
idd, meen dat het volgens de importeur uitgaat. de dealer kan de kosten claimen. volgens mij was de regeling eerste 2 jaar 100% vergoed, 3e jaar 60% vergoed en 4e en 5e jaar, 40% en 20% vergoed.

tamme_tekkel (0), 11 jaar geleden

Hallo
Volvo heeft de auto getest. Er is min freon uit en de ECm geeft
Diverse fouten. Lek is niet gevonden. Volvo wil vullen en
Met trachee (ofzoiets) om te kijken waar het lek zit.
Na een week wordt weer gecontroleerd voor het lek.

Kan iemand mij vertellen wat dit inhoud. ?

mamoli (0), 11 jaar geleden

Ga gewoon naar een goede aircoboer, die checkt zo je systeem na en vult alles netjes voor je af. Voor 6 tientjes ben je hoogstwaarschijnlijk klaar, simpel.

Succes

primera p11 (0), 11 jaar geleden

Ja Mamoli,maar als er een lek is dan heeft afvullen geen zin en ben je je 6 tientjes kwijt.
De dealer vult af incllusief detectie vloeistof en kijkt na een een week met een bril waar het lek zit.
De detectie vloeistof licht op want dat is fluoriserend en dan kan men door de bril zien waar het lekt.

mamoli (0), 11 jaar geleden

Hi Primera!

Als het goed is dan doet een aircospecialist dit ook :-D Je kunt natuurlijk ten alle tijden en voor alles naar een dealer gaan, maar ja, ik zie dit als een vorm van dief van eigen portemonnee. Maar goed, iedereen moet alles zelf weten.

Groetjes

primera p11 (0), 11 jaar geleden

Idd doet een goede arcospecialist dit ook,maar ook dan ben je niet altijd klaar voor 6 tientjes.

kaleido 1 (1660) PRO, 11 jaar geleden

En een hele goede heeft niet eens de vervloekte fluor nodig om het lek te vinden , als er al een lek is.
Het verlies is minimaal wordt geschreven , je verliest 10 % per jaar dus hoeveel is eruit even rekenen en je weet het.

tamme_tekkel (0), 11 jaar geleden

[quote=Mr: Gertjan][quote=jan5047]de coulanche regeling gaat uit van de importeur en niet van een dealer, volgens mij[/quote]
idd, meen dat het volgens de importeur uitgaat. de dealer kan de kosten claimen. volgens mij was de regeling eerste 2 jaar 100% vergoed, 3e jaar 60% vergoed en 4e en 5e jaar, 40% en 20% vergoed.[/quote]
Beste Gertjan,

nou een hele bevalling die herstelling. Mijn V50 is nu hersteld. Condensor 3 hele kleine gaatjes.
ik had gekenen wat zo iets kost bij een reguliere airco bedrijf.
dat scheelde met de volvo dealer 60 euro.
de volvo dealer was inderdaat couland. ivm weinig km heb ik 50% gekregen.
Ik heb toen toch voor de dealer gekozen. n' airco bedrijf geeft wel een half jaar garantie op condensor maar op
vacumeren/vullen niet. Bij de volvo dealer heb ik een jaar garantie op de herstelling/vacumeren/ vullen.

Had ik niet verwacht van de volvo dealer. Die verhalen die je vaak hoort buiten de fabrieks garantie is alles voor jezelf.
Dat was nu niet bij deze Volvo dealer. Heel goed voor de klant.

Niet te vergeten dat er nu bij de vulling ook een tracer vloeistof bij zit. makelijk als je weer een lek hebt
dan kun je met een blacklght het opzoeken. Lekker makelijk voor mij.

gr,
t&t
Hans

hellbat (0) PRO, 11 jaar geleden

De Coulance bij Volvo wordt berekend volgens een zgn "Matrix" Dwz overwegig tussen leeftijd/km-stand en soort defect.

Indien de km-stand laag is valt deze dus hoger in de matrix. De garantie wordt gegeven door de Fabrikant, de coulance door de importeur, en garantie op reparatie die je nu hebt door de dealer zelf.

Vooralsnog hebben we weinig te klagen over ganantie afwikkelingen door Volvo.

V50D (0), 11 jaar geleden

[quote=tamme_tekkel]Er is min freon uit en de ECm geeft
Diverse fouten. Lek is niet gevonden. Volvo wil vullen en
Met trachee (ofzoiets) om te kijken waar het lek zit.[/quote]
Beetje vreemd dat het lek niet gevonden is, en men met koelmiddel met traceervloeistof wil gaan werken.

Op mijn V50 staat namelijk met een sticker vermeld dat er al dergelijke opsporingsvloeistof in zit ...

Christ100 (0), 10 jaar geleden

Heb hetzelfde probleem, auto nog geen vijf jaar en net 50000 km mee gereden, laten maken maar nu is de coulance regeling geen vijf maar vier jaar.... Lekker is dat. En dat bij een bekend probleem.

dakraam2 (0), 10 jaar geleden

De airco is een vrij simpel werkend geheel vergelijk het met de koelkast in huis, Een compressor die door een aandrijf riem zal worden aangedreven zorgt dat het koelmiddel (vroeger was dit Freon en nu het milieu vriendelijke R134a) door het systeem vloeit, Wanneer het koelmiddel door de condensor gaat (deze zit bevestigd voor de radiateur en de intercooler in de voor bumper) kan dit de door het koelmiddel opgenomen warmte afgeven aan de rijwind die net als bij de radiateur door de condensor blaast(bij een koelkast aan de achterwand die zo lekker warm is), hierdoor zal het koelmiddel in het systeem weer van een gas form in een vloeibare form veranderen (liquid phase) en weer opnieuw door het systeem worden rond gepompt naar de verdamper in de ventilator unit in de auto (in de koelkast of friezer waar al dat ijs zit)binnen waar het de warmte zal opnemen uit de ruimte in de auto zelf, hierdoor veranderd het koelmiddel weer in een gas form en zal het weer de opgenomen warmte gaan afgeven aan de rijwind in de condensor.
Al met al de condensor zit buiten de auto en de verdamper binnen in de te koelen ruimte en de compressor die door de moter zal worden aangedreven onder de motorkap aan de motor.
Als er sprake is van een slecht werkend koel systeem die nog weinig verkoeling geeft dan is het tijd dat het systeem weer eens moet worden bijgevuld met R134a koelmiddel.
Koelt de airco geheel niet meer dan is het verstandig om te kijken naar een lekkage waarschijnlijk bij de condensor aangezien deze in de rijwind is geplaatst en daardoor nog al een lek raakt door aantasting van bij voorbeeld pekel (zout) iets waar aliminium niet tegen bestand is of door steenslag waardoor een klein gaatje is ontstaan in de unit.
verstandig is het laten bijvullen van koelmiddel met een lakkage indicator (fluor) wat zichtbaar is met een black light lamp net als in de disco met die mooie opgloeiende witte tanden en kleding, zo zal de lekkage zichtbaar worden als kleine spetters in de buurt ven de lek.
Het bijvullen met een indicator kost ongeveer €50.- en geeft een duidelijk en niet al te duur antwoord op uw vraag wat er aan de hand is als het systeem alleen maar bij gevuld hoefte te worden bent u ook meteen klaar en zal de airco weer lekker gaan koelen en anders weet u waar de lek zit en kunt u nagaan wat de reparatie gaat kosten. Vaak zal de garage waar u het systeem heeft laten vullen de twee de keer dit gratis voor u doen!
Een condensor unit is relatief goedkoop in aanschaf en is te bestellen op internet bij verschillend auto onderdelen bedrijven voor ongeveer €150.-
Als er geen lekkage is en het systeem is ook goed gevuld met koelmiddel dan is er nog maar een optie over, de compressor die het koelmiddel door het systeem pompt is defect! en deze zijn aardig duur €250.- tot €350.- op internet , deze gaan vaak defect door een gebrek aan smering , te weinig smeermiddel door het koelmiddel gemengd.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo V50 of stel zelf een nieuwe vraag.