Ik heb pas een S80 gekocht en nu valt me pas op dat de auto bij het schakelen naar de (volgens mij) hoogste versnelling een korte hevige trilling veroorzaakt. Alsof je over iets heen rijdt. Het duurt geen seconde en de hevigheid neemt toe wanneer je flink optrekt en wanneer je heel rustig op het schakelpunt af rijdt is het nauwelijks waarneembaar. Bij rustig rijden ligt het punt rond de 80 km p/u.
De wagen heeft 217.000 gelopen. Kent iemand dit probleem en weet iemand dan ook de oplossing en hoe ernstig zoiets is? De boordcomputer heeft hierover niets te melden. De overige versnellinge gaan vloeiend.
Graag uw response hierop.
Groeten,
Ron
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ik zou beginnen met de bak te spoelen. Je hebt hiervoor ongeveer 9 liter voor nodig en een upgrade uit te voeren aan de regeleenheid.
Hallo Frank.
Dank voor je snelle reactie. Ik sta genoteerd in dit forum als professional maar ik ben particulier. Waar het fout is gegaan is me een raadsel.
Dat spoelen en het aan de regeleenheid hangen, is dat een hele operatie of valt dat wel mee. Waar zou ik aan moeten denken als ik naar de volvogarage ga, heb jij enig idee? Graag bericht,
Ron
17 jaar
Inderdaad beginnen met het laten uitvoeren wat volvoxc90 aangeeft.
Als dit geen oplossing bied dan zal de koppelomvormer vervangen moeten worden (de "lock-up" trilt met het inschakelen)
Bij de Volvo-dealer kunnen ze de regeleenheid in een stand zetten dat ze onder het rijden kunnen zien wanneer de "lock-up" inschakeld en uitschakeld.
Hallo Ron,
Heel netjes dat je aangaf dat je geen prof bent. Krijg je ook geen domme antwoorden of hellemaal geen meer.
Dat spoelen zou je misschien best wel zelf kunnen maar het is toch beter dit te laten doen door de dealer want dan heb je ook meteen de juiste olie en ik weet niet of je de mogelijkheid hebt om dit zelf te doen het is nogal een geknoei met olie.
Wat Volvo-Specialist ook aan gaf is een sw update en het bekijken waneer de "lock up' in en uitschakelden dat kan alleen bij de dealer.
Heren,
Even een vervolg op de trillend Volvo. Ik ben naar Autrans geweest. Die bieden een gratis diagnose en ik had begrepen dat ze een goede naam hebben.
Eerst een formulier op hun website ingevuld en vervolgens werd ik al na 2 uur gebeld voor een afspraak. Dat kon de volgende dag al. Na ontvangst met koffie gingen we een stukje rijden met een monteur. Na een aantal kilometers gaf hij aan dat de koppelomvormer de veroorzaker was en dat het misschien niet nodig was die te vervangen. Hij stelde voor de olie te vervangen en aan te vullen met 'smart blend' , dat zou wel eens kunnen werken.
Auto op de brug en m'n zoon en ik naar de wachtruimte. Aldaar kwam na een half uur de directeur die ons een rondleiding gaf in het bedrijf. Ernstig indrukwekkend mag ik wel zeggen, het bedrijf is behoorlijk groot en de logistiek loopt m.i. als een speer. even later kwam de monteur met het goede nieuws, de trilling was weg. 175 euri en mijn problemen waren als sneeuw voor de zon verdwenen. Blij als de welbekende hond ging ik huiswaarts.
Mijn probleem is op gelost en wil jullie danken voor de tips en de tijd die jullie er in gestoken hebben. Wat Autrans betreft: ik hoop daar niet meer naar toe te hoeven maar ik raad ze iedereen aan. Vriendelijke behandeling, kundige monteurs en ze trekken je het vel niet over de oren.
Ron
17 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo S80 of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar