Als motor tijdje stationair draait, of als hij goed warm is, dan gaat het toerental plots omhoog tot ca 2000 rpm.
Al een aantal flesjes injector cleaner in tank gedaan, helaas geen resultaat.
Een tip gekregen om brandstof filter te vullen met olie (5w30), en motor tijdje stationair laten draaien. Achterliggende gedachte is om diesel systeem inwendig beter gangbaar te maken. Schijnt vaker voor te komen en op deze manier opgelost te worden, helaas geen resultaat.
Wat nu opvalt is dat als de motor een tijdje normaal stationair draait, en er kort gas gegeven wordt, vervolgens het toerental ook omhoog gaat.
Het lijkt ook dat de motor vlak voor het oplopen van toerental even op drie cylinders gaat lopen. Dan gaat eerst het toerental net boven de 750 rpm hangen, motor begint te "bokken" waarna het toerental plots doorschiet.
Ter controle of een van de injectoren niet goed werkt, tijdens normaal stationair draaien, de toevoer per injector een voor een effe los gedraaid. Bij elke injector reageerd de motor! Dus bij normaal draaien werken alle vier de injectoren (lijkt).
Nu denk ik zelf dat alleen nog de dieselpomp overblijft.
Is er iemand die weet of er specifieke problemen zijn met deze Lucas diesel pomp?
Groet Niels
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ooit eens hetzelfde gehad met een Mitsubishi Carisma TD ( zelfde motor/br.pomp ). Had alleen niet het probleem van het 'bokken'. Na een onderhousbeurt incl. vervanging van het brandstoffilter is het nooit meer teruggekomen. Misschien lucht in het brandstofsysteem? En zwak punt van de Lucas pomp is de zgn. 'advance solenoid'. Die gaat nog wel eens stuk. Uit zich meestal in onregelmatig stationair draaien en slecht rijden van de auto als de motor koud is.
Het probleem gevonden!
Oorzaak zit het hem in een kapot membraan van de acceleratiepomp (voor-onder op dieselpomp).
Vacuumslang losgehaald welke naar inlaat spruitstuk gaat. En hier komt diesel uitgelopen!!??
Blind dopjes op vacuumpotje en vacuumslang, ziedaar probleem verholpen.
Weet iemand of het makkelijk is om de acceleratiepomp te vervangen, zijn ze los te verkrijgen?
Groet Niels
17 jaar
Probleem nu definitief opgelost!
Via via een lucas pomp gekregen om te kijken hoe e.e.a in elkaar zit.
Het gehele vacuumdeel of acceleratiepomp zoals men dit noemt, eruit gebouwd.
Alle keringen vervangen en membraan gecontroleerd op beschadigingen. In eerste instantie niets kunnen vinden. Na inbouwen toch weer diesel uit vacuum buisje! %&*##$%@%$.
Het membraan van de gekregen pomp gebruikt. En ziedaar geen diesel meer uit vacuum buisje.
Inmiddels 300 km gereden, geregeld voor stop licht gestaan en yesyes hij blijft netjes stationair draaien. Bijkomend voordeel is dat hij nu gevoelsmatig veller reageerd op gas geven.
Groet Niels
17 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo V40 of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar