Als ik bij wegrijden vooruit of achteruit mijn stuuruitslag maximaal heb (zowel linksom als rechtsom), en ik rij over de minste oneffenheid, dan lijkt het alsof de voorbanden er over wegglijden.
Het geeft ook het gevoel dat de voorwielen er over wegglijden. Als ik dan kijk waar ik over heen rij dan is dat maar een klein verschil in hoogte van de klinkers of een klein takje.
Voor het gevoel lijkt het een groter opstakel.
Het lijkt alsof er heel veel spanning op de voorwielen staat.
Voor de rest rijdt de auto perfect (ook in bochten) en drempels.
Banden zijn prima.
Ik hoop dat dit vreemde verschijnsel bekend is bij iemand.
Alvast bedankt voor de reacties.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
lijkt op een veerschotel of je wielen raken op dat moment de auto.
Als de wielen de auto raken bij maximale stuuruitslag is er niets aan te doen.
Als je de bonk ook hoort bij rijden over drempels of bij iets stevig inveren (hobbelige weg).
Is het naar mijn idee een veerschotel.
Ga naar een garage an laat die eens luisteren.
Hetzelfde verneem ik bij mijn S80 .
Lijkt mij in de stuurgeometrie te zitten, misschien veroorzaakt door veel uitspoor in de bocht,(voorwielen staan dan bij grote stuuruitslag niet meer parallel t.o.v. elkaar).
Ik zou me er niet te druk over maken ,(doe ik ook niet meer) je hebt er bij verder gebruik geen last van
Heb precies hetzelfde bij mijn c70 van 99. Viel mij ook op dat bij een grote stuuruitslag de wielen niet parralel aan elkaar staan maar dat is logisch natuurlijk omdat de binnenbocht altijd kleiner is dus dat kan het probleem niet zijn.
De wielen liepen ook iets aan en heb ik opgelost met spoorverbreders.
Heb zelf het idee dat er een homokineet overslaat bij een grote uitslag en ga dat binnenkort maar eens even nakijken denk ik.
Als je het probleem inmiddels hebt opgelost laat het dan a.u.b. hier ff weten maar ik ben aardig overtuigd van de homokineet.
13 jaar
Probleem opgelost! :-) Het zit em in de veerpootlagers die versleten zijn. Bij het sturen moeten de veerpoten bovenaan goed mee kunnen draaien en als dat niet het geval is krijg je een torsie op de veren waardoor daar spannig op komt te staan en plotseling met een knal terugschiet.
Het geluid dat dus van het wiel lijkt te komen is dus het geluid van het lager en de veer.
Ik merkte ook dat de wegligging niet optimaal was terwijl letterlijk alles wat er onder zit nieuw is en de rubbers en alles ook in zeer goede staat waren.
Auto trok iets naar links bij het gasgeven en dat komt dus doordat ie met versleten lagers is uitgelijnt.
Heb de lagers vervangen en de wegligging is weer als nieuw en stuurt ook veel soepeler.
Nu nog ff laten uitlijnen zodat alles helemaal perfect is.
Heb ze vervangen zonder de hele poot er onderuit te halen al is dat niet makkelijk als je niet weet wat je doet.
Als je wil vervangen zonder de poot te verwijderen zorg dan dat je alleen de bovenste grote moer van de poot verwijderd en ddie daaronder laat zitten anders gaat de veer los en heb je een lastig probleem terwijl die gewoon kan blijven zitten.
Haal wel de spoorstangen los bij de poot anders kan je bij het opkrikken de poot niet genoeg laten zakken om de lagers te vervangen.
Bij het vervangen de lagers eerst op de poot drukken en dan de boel met de hand omhoog drukken zodat alles weer netjes op z'n plek zit en dan onderaan ondersteunen zodat je alle bouten vast kan zetten en de boel niet meer terug kan zakken.
Daarna natuurlijk niet vergeten de spoorstangen terug te schroeven en uitlijnen is daarna natuurlijk wel aan te raden.
Uurtje werk voor twee kanten, +/- 150,- en weer een stuk meer rijplezier :-)
Succes!
13 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo S60 of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar