close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volvo V70: Bout aandrijfas draad kapot

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.4. D5

Hallo....
Heb net linksvoor de wiellager vervangen omdat hij behoorlijk piepte etc. Nu hadden ze mijn steekas al een keer vast gezet met loctite aan de wiellager,het bekende tik geluid bij optrekken en remmen.Heb met moeite de as terug kunnen tikken vanwege de loctite...maar alles zit weer op zijn plek, alleen heb de bout waarmee je de aandrijfas vastzet volgens mij overtorqed. Nu is mijn vraag kan dit kwaad en kan de aandrijfas eruit vliegen ?? Of eruit draaien en weer terug met loctite ???....

Alvast bedankt
Gr alex

Geplaatst door

AlexEsp (0)

al 11 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Bout??? of grote moer???

Bout die je in de aandrijfas draait

AlexEsp 0

11 jaar

Zo ver zit die as niet in de naaf . Borgmiddel gebruiken is overbodig .Als die bout los zit loopt alles uit elkaar!

Kijk waar de schroefdraad is beschadigd. Zonodig beide delen vervangen .

Door die bevestiging wordt ook het wiellager op spanning gehouden.

Succes.

Punt 50
badge

11 jaar

Eerst dit, hoe krijg je voor elkaar dat de schroefdraad over de hele lengte is bedorven??? waarschijnlijk omdat je met behulp van de bout geprobeerd hebt de as in de naaf te trekken???
Dit is wel toegestaan, maar daarvoor had je een (veel) langere bout moeten gebruiken, deze moet dan heemaal in de as gedraaid zijn en met een vooraf op die lange bout gemonteerde extra moer kun je dan trekken tot de as op zijn plaats zit. De originele bout wordt dan gebruikt om de as vast te zetten.

Als er nog wat schroefdraad over is in de aandrijfas??? kun je het volgende proberen.

Bekijk nu eerst of echt alle schroefdraad in de as bedorven is?? 5 mm achterin ?? moet voldoende zijn....
Koop 1 of 2 passende, maar langere bouten en een passende moer . Koop ook 1 originele bout en een passende ring van 1,5 mm dik.

Slijp in 1 van die bouten een sleuf haaks op de schroefdraad. (net als bij een tap.. (gereedschap om schroefdraad te maken)

Maak het gat in de aandrijfas leeg tot achterin. Spuit het gat vetvrij met remreiniger.Verwijder alle kit en of locktite uit het gat.

Draai de geslepen bout recht een klein stukje in het gat in de aandrijfas. Haal de bout weg maak hem schoon en ook het gat weer .
Draai de bout opnieuw in het gat maar nu bv i omweteling verder. En weer terug..
Blijf dit herhalen tot de bout vastloopt aa n het einde van de draad. Schoonmaken is nodig om de stukjes metaal te verwijderen welke de draad opnieuw kunnen beschadigen.
Slijp of vijl het einde van de schroefdraad van de bout vlak en probeer nog verder draad te maken. Het zoekrandje scheelt al snel 1,5 of 2mm ..Doe dit ook bij de passende bout
doe wat loctite op de as (juiste soort)
Trek nu de as op zijn plaats, zoals ik eerst heb beschreven met de 2e bout en moer, Dit behoort niet zwaar te gaan. Vooraf banen in en uitwendig schoon borstelen, en passen.

Monteer de bout met de dunnere ring en zet hem vast.

Oefen eens met het voelen hoe vast een bout kan zonder deze te beschadigen.. Plaats een bout met zijn 6 kant in de bankschroef. doe er een stapel ringen om. monteer de moer en draai hem vast met een zo lang mogelijke sleutel. NU voel het beste wat er gebeurt. De moer draait eerst vanzelf, dan steeds zwaarder, daarna hetzelfde tot hij breekt. Lang of kort dik of dun maakt niet uit hetzelfde verhaal, echter hoe korter de bout hoe sneller alles elkaar opvolgt.. Hoe dikker hoe meer kracht er nodig is..

Succes, ik hoor het wel..

Mijn momentsleutel blijkt niet goed te zijn....ik heb de bout met te hoge torq vastgezet en toen hoorde en voelde ik een knak...toen heb ik alles laten zitten en even op deze site voor eventuele oplossingen. Net een betere momentsleutel gekocht en de bout met 30ftlbs vastgezet geen probleem , hij zit dus gewoon nog vast.Dus ik ga er maar niet meer mee rommelen en mooi laten zitten.....het kan zijn dat die knak de loctite is die al op die bouten zit ???

AlexEsp 0

11 jaar

Ik heb ff gekeken, Maar het wiellager is een compleet andere unit. De relatieve dunne bout zal nooit sterk genoeg zijn om de helften van het lager bij elkaar te houden. Ik vermoed dat in dit lager de beide zg conen 1 geheel zijn. Er zijn dan 2 cups geplaatst. de een wordt dan tegen de rand van de naaf gefixeerd en de ander wordt met een borgring aan de andere kant in de naaf gefixeerd.

Op you tube is een vrij langdradig filmpje te zien waarin een doe het zelfer de naaf met daarin het lager vervangt..

2001 Volvo V70 wheel bearing replacement 2/2

[quote=Punt]Zo ver zit die as niet in de naaf . Borgmiddel gebruiken is overbodig .Als die bout los zit loopt alles uit elkaar!

Kijk waar de schroefdraad is beschadigd. Zonodig beide delen vervangen .

Door die bevestiging wordt ook het wiellager op spanning gehouden.

Succes.[/quote]

jij durft... over rommelen gesproken... Alhoewel de as niet het wiellager op zijn plaats houdt moet de bout de as op zijn plaats houden.. . nl. De boutenste koppeling. Hij zal er niet direct uitvallen vermoed ik. Maar als de koppeling er van stuk gaat ?? kan er zoveel kracht op as komen dat hij de versnellingsbak van zijn plaats drukt.. in ieder geval de flexibele steunen forceert met alle gevolgen van dien..

De meeste momentsleutels hebben een afwijking. 20 tot 25 % meer kracht op een bout of moer dan voorgeschreven is nooit de oorzaak van uitlopen van de schroefdraad.

Je sprak over geluid tijdens optrekken of remmen. Als dat geluid veroorzaakt is omdat de passing van de as in de naaf niet klopt(e) is het directe gevolg dat de bevestigingsbout niet alleen axiaal maar ook radiaal heel wat te verwerken krijgt. De bout zit dan al los en is eigenlijk niet vast zetten. Dwz na elke rit lijkt de bout weer losgekomen te zijn. Loctite (merknaam) heeft een behoorlijk uitgebreide lijn van producten welke onvolkomenheden, ontstaan tijdens productie van onderdelen, kunnen corrigeren. (vulmiddelen) Daarnaast maakt loctite borgmiddelen (lijmen)

Er wordt op verschillende manieren omgegaan met die producten.
Soms schrijft de fabrikant een product voor, inclusief de wijze van toepassing.
Daarnaast wordt loctite te pas en te onpas gebruikt om de gevolgen van slijtage te verminderen.

In dit geval kan, door het langdurig loszitten, de bout en de schroefdraad in de as behoorlijk versleten zijn...

Als je zorgt dat de as op zijn plaats in de naaf komt? En als je daarnaast zorgt dat de speling tussen de spiebanen en de naaf wordt opgevuld met een daartoe geschikt produkt, waarbij net als bij plamuur de werktijd en later de uithardtijd in acht wordt genomen, dan heeft de bout relatief weinig meer te doen. Het zou best kunnen dat hret monteren van een nieuwe bout, (met of zonder borgmiddel) voldoende blijkt te zijn. Ik kan me voorstellen dat de nieuwe bout al van borgmiddel is voorzien..
Vooraf zou je ook kunnen uitzoeken in welke combinatie van spiebande de speling het meest gering is? proberen en ff aftekenen.

Dus loctite 660 voor het vast zetten van de as in de naaf , en loctite 270 voor het vast zetten van de bout in de as.......???

AlexEsp 0

11 jaar

Ik ben geen catalogus. Maar wat ik zeker weet is het volgende, De as wordt niet vastgezet met loctite en de bout ook niet. Bij de as wordt zo nodig de speling opgevuld en de bout wordt geborgd met de daarvoor bestemde producten.

Ik hoop niet dat je de bout hebt afgebroken. Ik heb het een keer gehad kon het er gelukkig nog uit krijgen.
De spiebanen worden met loctite vast gezet voor kraken er zit iets te veel speling op de banen en geef dat kraak geluid bij wegrijden en remmen.
Als je een nieuw lager bij Volvo koopt zit de bouten van het lager en de bout van de aandrijf as erbij en er zit standaard al een beetje loctite op.

Highway 675
badge

11 jaar

Alles vastgezet en hij rijdt weer als een zonnetje..bedankt voor alle tips en oplossingen....

AlexEsp 0

11 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo V70 of stel zelf een nieuwe vraag.