Ik heb mijn D5 verstuivers gereviseerd bij een Diesel specialist (215000km).De motor loopt prima behalve zwarte rookwolken uit uitlaat.De monteur zegt dat ik naar Duitsland moet op de autobahn en daar 200 km/uur rijden om de uitlaat schoon te krijgen van alle roet.Ik heb ook dieselreiniger voor brandstof in de tank gedaan om hele brandstof systeem te reinigen.Mijn vraag is nu: Klopt het advies van de monteur ?
MVG Adamina
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Lijkt me sterk. Dat roken komt niet door een "volle" uitlaat, maar door een onvolledige verbranding. Check je turboslang eens op lekkage...
Verstuivers gereviseerd? Hoe hebben ze dat gedaan? Ultrasoon gereinigd? Volgens mij moeten ze vernieuwd worden. Trekt de auto nog wel goed door?
Katalysator/roetfilter kan ook "vol" zitten, is de auto ook gechipped?
controleer je intercooler maar eens , daar zal de oorzaak wel liggen
Bedankt voor jullie reactie,
De revisie van de verstuivers is gedaan door een dieselspecialist. Na deze revisie is de rook nog meer en zwarter geworden. De trekkracht is afgenomen.
Nu vraag ik me af of dit probleem nu verholpen kan worden door nieuwe verstuivers erin te plaatsen. Hoe en wat moet ik nu doen??? De auto is niet gechipped.
De motor is afgelezen en deze geeft niets aan.
MVG Adamina
17 jaar
Ik heb geen ervaring met revisie van verstuivers en kan dus niet zeggen of het daar aan ligt.
Waarom heb je de verstuivers laten reviseren?
Als de motor goed loopt geen trekkracht verlies kan het niet aan de intercooler liggen maar, als je dagelijks rijdt in de auto zal het je misschien nog niet opgevallen zijn. Intercooler lek komt wel eens voor en veroorzaakt ook zwarte rook en ook een sis geluid achter de bumper maar is soms moeilijk te horen omdat je dan toch al veel motorgeluiden hoort.
Verstuivers van Volvo D5 motoren hebben 3 klasse. Als de verstuivers vervangen moeten worden kiezen we altijd voor klasse 2 en dit moet ook in de ECM gewijzigd worden. Ik heb geen idee of de verstuivers door het revisie bedrijf als het waren in een andere klasse terecht gekomen zijn. Ik heb ook geen idee wat de auto doet met verstuivers van een andere klasse. ik bedoel je hebt klasse 1 en je ECM staat op klasse 3.
Ik zou de beginnen met inlaatsysteem laten afpersen op lekkage (dealer heeft daar een mooi stukje gereedschap voor)
storingscode laten uitlezen
Tja, dan misschien nieuwe verstuivers maar dat kost toch weer een hoop geld.
Hallo Frank,
De verstuivers die in de auto zaten hadden klasse 3-2-3-2-3 de dieselspecialist heeft alle verstuivers vervangen in klasse 2. We zullen naar de dieselspecialist gaan om de motor juist af te laten stellen. De auto start normaal, maar rookt zo erg dat medeweggebruikers steeds signalen afgeven...
Mvg Adamina
17 jaar
Ik denk dat er iets mis is gegaan met de revesie of er zit een ander probleem. De klasse die je opgeeft vindt ik hellemaal vreemd want, af fabriek hebben ze allemaal de zelfde klasse.
ik zou storingscode uitlezen de ECM op klasse 2 zetten als hij daar al niet op staat en de inlaat laten afpersen op lekkage.
Is het roken gekomen na montage van de gereviseerde verstuivers?
Waarom heb je ze laten reviseren?
Hallo Frank !
Eerst starte de auto niet. Daarna gingen wij naar Bosch Drachten om de verstuivers te laten checken. Daar bleek dat 1 verstuiver lek was. De verstuiver hebben we laten reviseren.En toen starte de auto weer. Een paar maanden later rookte de auto zwarte rook en hij verbruikte meer brandsstof. Toen hebben we besloten om alle verstuivers te laten reviseren. De auto hebben we 2e hands gekocht bij een bovag-bedrijf, en zo zaten de klasses verstuivers erin.
Nu zal ik het bedrijf bellen waar de verstuivers gereviseerd zijn om de inlaat te laten afpersen op lekkage.
Bedankt voor je waardevolle adviezen!!!!
17 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo S60 of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar