2 maanden geleden vielen de meters in het dashboard van mijn Volvo XC70 2001 uit en verscheen links de melding 'storing remmen, stop de auto ZSM. rechts in het dashboard gingen er meerdere lampjes branden waaronder die van het motormanagement. Ook verschenen er meldingen over de versnellingsbak .Ik ben naar een parkeerplek gereden en heb de motor uitgezet. De motor startte niet meer, de versnellingsbak deed het niet meer. Alarmlichten gingen vanzelf aan, deurvergrendeling deed het niet meer. De berger zei iets over te lage boordspanning(12,beetje) en een kapotte dynamo. Er is toen een nieuwe dynamo ingezet. 2 weken later herhaalde het probleem zich. Ook toen is er weer een nieuwe dynamo ingezet. Ook toen herhaalde het probleem zich. Inmiddels zit er een derde nieuwe dynamo in, een nieuwe krukaspuli, een nieuwe accu. Dit moest omdat de auto een te lage boordspanning scheen te hebben die ook afnam. Tevens zijn nu alle aardeverbindingen gecheckt en vervangen, is de CEM gecontroleerd, de centrale computer gecheckt. het probleem herhaalt zich en de auto schiet continue volledig in storing. Wanneer de storingen gewist zijn, doet hij het weer even. Nu zegt de elektronicaspecialist dat het waarschijnlijk komt omdat de kabelboom van de motor storingen veroorzaakt omdat de behulzing ervan versleten is. Mijn garage is er niet van overtuigd dat dat het is. Iedereen spreekt van een zgn 'smerige storing' maar een oplossing wordt na twee maanden niet geboden. Het lampje van het motormanagement brandde al een jaar zo'n beetje maar dat werd steeds aan iets anders geweten. Het laatste dat vervangen is voor deze ellende begon is het gaskleppenhuis. Toen men (Volvodealer) de nieuwe software wilde installeren op het nieuwe onderdeel viel dat erg tegen naar hun zeggen. Ik heb een foto bijgevoegd van het dashboard, direct genomen nadat alles in storing vliegt. Wie kan mij helpen de oorzaak van dit probleem te diagnosticeren? En met een oplossing komen? De Volvo dealer, mijn garage, de elektronika expert, zij roepen allemaal hetzelfde: "dat hebben we nog nooit mee gemaakt" maar oplossen ho maar. Ikzelf wordt behoorlijk wanhopig van het geheel. Wie kan mij helpen?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Hallo Arthur,
De tijd toen ik nog bij de Volvo dealer werkte heb ik aantal maal zoiets meegemaakt en in de meeste gevallen was de CEM de boosdoener en ook eens de DIM.
Zie onderstaand ook probleem gevallen via de VolvoForum.
https://www.volvov70forum.com/topic.php?...
https://www.volvov70forum.com/topic.php?...
Hun hebben de CEM laten repareren bij ETS in Oosterhout.
Hopelijk heb je er iets aan.
Groeten Herman
Beste Herman,
enorm bedankt voor je reactie! Oef, eindelijk weer eens iets positiefs. Ik ga er morgen direct mee aan de slag. Ik laat je weten hoe het verhaal afloopt. Fijne avond!
groetjes,
Arthur
6 jaar
En hoe is het afgelopen, ben ook nieuwsgierig.
5 jaar
Beste Herman,
de CEM is uiteindelijk vervangen, en de boel draaide weer. het motormanagement lampje is wel blijven branden. Alles ging goed tot een paar maanden geleden. De motor ging heel slecht lopen en sloeg constant af. diverse foutmeldingen; katalysator vervangen beide lambdasondes, de nokkenasverstellers, distributieriem en een onderdeel dat de zuurstof toevoer regelt. ik heb er nu weer een paar 1000 km mee gereden en het motormanagement lampje blijft uit. ik kan je vertellen dat ik wel helemaal klaar ben met een dergelijk pakket uitdagingen.
Nogmaals dank voor je tip en je interesse!
groet,
arthur
5 jaar
Als het probleem voor doet voel dan eens aan de accuklemmen. Ik weet het niet meer zeker of dit bij dit model ook voorkomt maar, de classic had dan een hete accuklem. Op het punt waar de kabel aan de klem gefelst zit.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo XC70 of stel zelf een nieuwe vraag.
6 jaar