close auto

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volvo V50: draagarmen en uitlijning

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0 136 pk

Beste,

Ik heb onlangs de onderste draagarmen vooraan vervangen van een kennis van mij zn volvo v50.

Ik had hem geadviseerd om na de montage zijn wielen ergens laten uit te lijnen.

Nu belt hij mij net met de vraag of het wel de juiste draagarmen zijn die er op zitten want zijn wielvlucht ( camber ) is blijkbaar sterk naar binnen gegaan ( bovenaan naar binnen).

Ik ben 200% zeker dat dit de juiste stukken zijn, heb de nummers van de stukken ook aan de man in de garage doorgegeven en deze zijn correct.

Nu is mijn vraag: 1: Hoe kan het zijn dat de wielvlucht zodanig is veranderd tov ervoor en

2: Kan je de wielvlucht regelen vooraan bij deze wagen?

Ik heb enkel de cardanassen los gehad en de draagarmen ervan tussen gehaald en nieuwe geplaatst.

Ook ben ik niet aan de veerpoten, toplagers of what sowever geweest.

Het is al even geleden dat ik deze vervangen heb, daarmee weet ik niet zeker meer hoe het nu juist in elkaar zat.

mvg,

Yoni

Geplaatst door

yonigolfv (0)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Ik kan me slecht voorstellen dat een verkeerde maar toch passende draagarm voor een groot verschil in de camber gaat zorgen. Wel wordt de camber soms gewijzigd omdat men de voorschokdemper los maakt op de fusee en dit later in een andere stand terugplaatst. die andere stand moet dan gevonden zijn in de speling op de gaten waarin de bouten zitten waarmee de schokdenper op de fusee wordt vastgezet.. De kogels in de draagarmen moeten meer dan een cm naar buiten moeten zitten om een behoorlijk effect op de camber te hebben...

Laat de kennis het uitlijn rapport opvragen, en vragen hoe er gecorrigeerd is...

Verkeerde gegevens gehanteerd, verkeerd gemeten, Uitlijn apparaat defect. alles kan...

Dit dacht ik dus al. Heb de veerpoten op zich niet eens los gehad, gewoon cardanas los en spoorstangeind los (enkel de pen uit de fusee..)
Maar omdat er nogal veel speling zat op de draagarmrubbers kan het misschien zijn dat het camber zich voor vervanging niet zo veel liet merken, kan maar een gedacht zijn van mij?!

Daarom wou ik graag weten of je de camber kon regelen.
Aan je uitleg te horen wel maar in welke mate weet ik niet.
Misschien dat extreme gevallen nog op te lossen zijn met excentrische bouten of zo?

Alvast bedankt!

Mvg,

Yoni

yonigolfv 0

11 jaar

Ik denk niet dat er stelmogelijkheden zijn. kortere of langere draagarm of andere bovenste bevestiging heeft maar heel gering effect.. De afstand tussen het bovenste en onderste bevestigingspunt is gewoon te groot.

Trouwens het verschil tussen de KPI en de camber zit in de fusee. Daarom wil ik zo graag het rapport zien...

Idd, vind het allemaal raar..
Had al gedacht om met behulp van camberbouten te laten uitlijnen, , wat in dit geval wel mogelijk lijkt..

Misschien dat iemand anders nog een idee heeft.
Ik hoor het graag.

Ps uitlijnrapport is niet beschikbaar omwat hij simpelweg niet uitgelijnd is.
Blijkbaar hadden deze mensen niet veel zin om er aan te beginnen :s

Mvg

Yoni

yonigolfv 0

11 jaar

Aha, Daar zit het probleem, Uitlijnen begint, na het vaststellen dat er geen spelingen zijn of iets gebroken is , met meten.
Tegenwoordig stelt men meestal alleen de sporingen.. (vierkantuilijning) Ook de wagenhoogte is van belang.
Uit de metingen zal blijken of er iets krom of verbogen is.
Ik heb niet de indruk dat je niet weet waar je het ver hebt, maar camber stellen (KPI) gebeurt allang niet meer. Ook de caster is niet echt te stellen.
Als je grote afstanden tussen de scharnierpunten , welke invloed hebben op de wiel standen, bekijkt. moet je dat met me eens zijn.

Sorry maar kan je jezelf even verduidelijken?
Ik ben niet helemaal mee..

Wat stel je voor dat er gebeurd?

Mijn excuses en bedankt ;)

Mvg

Yoni

yonigolfv 0

11 jaar

Naar een bedrijf stappen wat wel wil uitlijnen.. en te werk gaat zoals het hoort.

Dus eerst mechanische controle en daarna een rapport produceren met conclusie's diverse waarden voor en na eventuele correctie.

Beste,

de wagen is intussen in orde.

De taatspotrubbers bleken versleten en de spoorstangen waren geplooid..

deze vervangen en uitgelijnd netjes binnen de marges.

bedankt voor het meedenken ;)

mvg,

Yoni

yonigolfv 0

11 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo V50 of stel zelf een nieuwe vraag.