Hallo,
Nu een jaar een Volvo V50 2.4 automaat uit 2005 in mijn bezit en tot nu toe nooit problemen mee gehad. Alleen in de garantieperiode is er een brandstofdruksensor vervangen.
Sinds enkele dagen heb ik regelmatig de storingen "Storing remsysteem zsm stoppen", "Motorservice vereist", "Anti skid service". Gevolgd door Imobilizer waardoor ik niet meer kan rijden. Ben al 2x bij de officiele Volvo-dealer geweest voor uitlezen. De eerste keer een A4 vol aan oude storingen, maar geen actieve storing. De 2e keer met actieve storing uit laten lezen waarbij mijn display oplichte als een kerstboom. Het aantal actieve storingen was behoorlijk groot. Ik had 4x BCM, 4x CEM, 3x SWM en 1x DIM, EPS, PDM en TCM. De betreffende monteur was van mening dat het in de connectoren zat van de portieren welke tijdelijk opgelost kon worden met contactspray, maar eigenlijk vervangen moesten worden. Echter had ik bij de 2e rit na uitlezen (4 dagen later) weer de betreffende storingen.
Heeft iemand nog ideeen voordat ik ga beginnen aan dure reparatie's als vervangen van kabels etc?
Alvast bedankt voor de reacties
Mvg Wouter.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Stekkers van de portieren? Dat mag mijn uitgelegd worden. De portier stekkers zijn inderdaad een zwak punt, maar het storingsbeeld wat ik me nog herinner is niet op slot gaan ramen die niet werken enz. De PDM en de DDM hadden foutcodes. Ik vraag me af of ze niet vervangen zijn, maar dat kan ik niet beoordelen.
Je foutcodes zitten in de hoge snelheidslijn van CAN. BCM (voorheen ABS) SWM DIM EPS TCM en de CEM. Als ik me nog goed herinner zijn deze modules(computers) allemaal in de hoge snelheid. Ik zal er niet te diep op ingaan, maar de drijflijn hebben een hoge bit snelheid. Lage snelheid zijn portieren, kachelbediening, stoelen enz., dus comfort. De CEM heeft beide lijnen omdat dit een knooppunt is.
Plaats de foutcodes die op je A4 staan. Wellicht dat we je verder kunnen helpen.
Bedankt voor de snelle reactie, Hier volgen de complete storingscodes die op dat moment actief waren:
BCM-0097: Communicatieproblemen met CEM
BCM-0100: Communicatieproblemen met motorregeleenheid
BCM-0115: Communicatieproblemen
CEM-DE11: Communicatie met regeleenheid motorregeleenheid signaal ontbreekt
CEM-DE6E: Communicatie met regeleenheid voor de versnellingsbak signaal ontbreekt
CEM-DF17 CAN-L: Onjuist signaal
CEM-E000: Onjuist signaal
DIM-0001: Kilometerstand behandeld
EPS-0080: Stuurhoeksensor omjuist signaal
PDM-6D0D: Regeleenheid initialisatie van ruit verloren (verholpen door garage door connector in deur met contactspray in te spuiten)
SWM-0A11: Signaal ontbreekt
TCM-E000: Gebrekkige communicatie
De volgende waren niet meer actief:
BCM-E003: Gebrekkige communicatie
CEM-6C44: Stuurkolomvergrendeingseenheid onjuist signaal
CEM-6C52: Interne storing
CEM-8B05: Standen lampen rechts onjuist signaal
CEM-8D06: Remlicht rechts onjuist signaal
CEM-8D08: Remlicht links onjuist signaal
CEM-DD11:Communicatie met SCM-regeleenheid signaal ontbreekt
EPS-0081: Rijsnelheid onjuist signaal
EPS-E000: Can communicatie onjuist signaal
TCM-0A30: Communicatie regeleenheid signaal ontbreekt van motorregeleenheid
TCM-0A31: Signaal ontbreekt
Zoals bloofd een hele waslijst waarvan de helft waarschijnlijk komt door het rijden met de storing waardoor meters het niet deden, de ruitenwisser een eigen leven ging leiden, richtingaanwijzers het niet deden enz.
Hoor graag als je een idee hebt.
Zat zelf nog te denken aan het testen van een andere accu en stekkers van motormanagement computer (zit verborgen in motorcompartiment?) opschuren en met contactspray te behandelen (gelezen op een ander forum bericht).
11 jaar
Uitgaande van de foutcode's denk ik dat het probleem in de BCM (ABS). Deze geeft geen communicatie waardoor de andere modules ook problemen krijgt.
Het kan ook nog de CEM zijn of geheel iets anders. Als er ergens een slechte massa of voeding is kan het allemaal een probleem geven.
Meten is weten en het klakkeloos vervangen van onderdelen is duur en lost niets op.
Ik heb een goede ervaring met een bedrijf dat aan gesloten is bij http://www.diagnosecentrum.nl/
Ik weet dat er bij de begin bouwjaren problemen waren met de vergrendeling van de stekkers op de CEM!
Als je de onderlaag onder je dashboardkastje weghaald en daar zit je CEM dan twee bevestigingen een kwartslag draaien en klap de CEM naar beneden en controleer alle stekkers op juiste montage en eventueel allen de- en weer monteren.
Nu ik dit stukje lees van Herman herinner ik me ook dat er wel eens water in de CEM kan lopen. Als je het toch bekijkt kijk even of er water is ingelopen.
Zojuist de CEM eruit gehaald. Hierin zaten geen sporen van vocht en alle stekkerverbindingen zagen er goed uit.
Echter alle zekeringen voor de zekerheid gecontroleerd en deze zagen er niet al te best uit. Deze allemaal licht opgeschuurd en met contactreiniger gereinigd. Laat de CEM vanacht binnen liggen om eventueel vocht te laten opdrogen en morgen weer inbouwen.
Ben gelijk op zoek gegaan naar de BCM, maar kon de niet echt vinden. Heb wel een stekkerverbinding gecontroleerd welke verborgen zat achter de accu in het schutbord. Geen bijzonderheden maar voor de zekerheid met contactspray ingespoten en met perslucht droog geblazen.
Zijn er nog andere punten waar ik naar kan kijken? Zo ja, op welke plekken moet ik zoeken?
Houd jullie op de hoogte. Tot nu toe bedankt voor de input en mocht jullie nog iets binnen schieten dan hoor ik het graag.
11 jaar
De BCM zit lastig deze zit onder de hoofdremcilinder en onder de accu en parvan, dus je was warm.
Hallo,
Ik heb hetzelfde probleem. Sinds eergisteren valt mijn V50 2.0D uit 2005 elke rit na ongeveer 20 minuten rijden stil met de mededeling "Storing remsysteem zsm stoppen", "Motorservice vereist". daarnaast brandt het waarschuwingslampje van de ABS.
Motor valt terug naar stationair en reageert niet meer op het gaspedaal, tellers vallen even weg en ruitenwissers werken niet meer.
Verlichting en radio werkt nog wel en ook de remmen reageren normaal.
Na uitzetten van de auto en opnieuw op contact zetten is het rode waarschuwings driehoekje vervangen door een oranje met de mededeling "Anti skid service".
Na opnieuw contact uit en weer aan zijn alle meldingen weg en reageert de auto alsof er niets gebeurd is.
Aangezien mijn vaste garage aan het verhuizen is heb ik nog niet kunnen laten uitlezen. Wel gaven zij aan dat het wellicht in het contactslot kan zitten. Ik heb vaker gehoord dat dit een zwak punt is van de S40/V50/C30.
Ik vroeg me af hoe dit verhaal is afgelopen aangezien de symptomen overeen lijken te komen. Graag jullie reacties waar eerst te zoeken.
Alvast bedankt.
10 jaar
Excuses voor de late reactie mbt de oplossing! Het heeft enige tijd en euro's gekost, maar 2 jaar durf ik ook pas echt hardop te zeggen dat het is opgelost...
Uiteindelijke oorzaak was de CEM!
De SWM was volgens de garage de veroorzaker, deze vervangen maar uiteindelijk weer storing. Een bevriende volvo monteur heeft er daarna een aantal weken mee gereden en tijdens optreden van storing metingen gedaan en hij heeft de CEM vervangen. Daarna al 2 jaar storingsvrij.
8 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo V50 of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar