close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volvo S40: Dreunen

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Diesel, Motorcode: T3

Ik vind dat mijn auto een behoorlijke dreun heeft tijdens het rijden. Is dit een bekend probleem en wat kan de oorzaak zijn?
Motorsteunen?

Jake

Geplaatst door

jfikse (155)
badge

al 22 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

motorsteunen controleren op scheuren en stevigheid, als dit goed is proberen om de steun rechtsboven te verstellen.
succes!

Kan je dat een beetje toelichten dat over die msteun rechtsboven? Gezien vanuit de auto of ervoor?

Jake

jfikse 155
badge

18 jaar

Is de balk die in de lengterichting onder de motor doorloopt niet omhoog gereden zodat de voorste en/of de achterste motorrubber niet onder spanning staan of te weinig "speling" hebben.

vanuit de bestuurders postitie gezien rechts boven, en als je de motorkap open doet zit hij dus links boven (distributie zijde)
succes !

in de meeste gevallen is het de dwars stang die onder de auto zit die is dan verbogen en tikt tegen de lengte balk waar de voorste en achterste motor rubber op gemonteerd zitten.

460 0
badge

17 jaar

Waar komt voor je gevoel het vandaan?
Er zijn nog een aantal opties namelijk

Wauter 0
badge

17 jaar

Dubbelmassa vliedwiel ook 2x gehad! Je krijgt dan gigantische onbalans in de motor.

Dit gaat trouwens wel gepaard met minder trekkracht.

zweed 0
badge

17 jaar

De trekkracht is hetzelfde, (na chiptuning 145 pk!),de motor loopt zo te zien en te horen ook mooi rond. Het is volgens mij geen onbalans want het is over het hele toerengebied hetzelfde.
Het lijkt net of er een draagbalk of een motorsteun tegen de motor/carrosserie ligt. Je voelt het ook in de versnellingspook. van de zomer heb ik de turbo vervangen en daarvoor moest de voorpijp los, inclusief steun, maar volgens mij zit dat weer net zo vast als daarvoor.
Ik heb nog geen tijd gehad om hem op de brug te zetten maar dat ga ik eerdaags 's doen. Hopelijk komt er dan wat aan het licht.
Ik vroeg het hier omdat er misschien iets kon zijn wat vaker voorkomt.
Alvast allen bedankt voor het meedenken.

jfikse 155
badge

17 jaar

Misschien toch de banden eens controleren op breuken in canvas of cup-vorming. Geeft ook bromtoon en dreunen.

Rikkie 0

17 jaar

Heb de auto van de week op de brug gehad. Nergens is te zien dat de motor of bak tegen de carrosserie aanligt. Ook is er geen enkele vervorming van de draagarmen, subframe of dwarsstangen te zien.
De motorrubbers zien er goed uit... de centrale bout zit mooi in het midden van het rubber.
Alleen de bovenste motorsteun kan ik niet goed beoordelen. Is dat een hydraulisch gedempte motorsteun?
Deze zit ook goed op z'n plaats, gezien de bevestigingsbouten, en is niet verschoven.

Toch blijft het dreunen aanwezig, vooral tussen 1000 en 2500 toeren.
Wat ik wel gemerkt heb is, dat, als je zachtjes gas loslaat en gasgeeft, zodat de aandrijving steeds ontlast wordt, de auto een soort tik geeft, alsof er speling op de aandrijving zit. Maar daar is niks van te zien. Alle bouten zitten vast (wielen, aandrijfassen e.d.)
Cuppen van de banden is het ook niet want er zitten nieuwe banden op (Vredestein Sportrac) en de auto is onlangs helemaal vierkant uitgelijnd, dus ook de achterwielen.

Iemand nog een idee?

Jfikse

jfikse 155
badge

17 jaar

Tja, weliswaar een zeer radicale manier, maar je zou de motorkap kunnen verwijderen en dan eens gaan rijden en luisteren.
Kijk dan naar de bewegingen van de motor en luister naar de geluiden....

't Is nogal radicaal, maar vaak is simpel beter dan duur.........

Santa 0

17 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo S40 of stel zelf een nieuwe vraag.