close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volvo 850: Dreunen/ bonken vlak voor stilstand komen

Bouwjaar: 1996, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.5 10V automaat

Sinds kort bonkt/ dreunt mijn Roffel (850 10V uit '96, automaat, 123.500 km.) heftig vlak voordat 'ie tot stilstand komt. Dit gebeurt niet voortdurend, maar zo nu en dan. Het lijkt er op dat dit vaker gebeurt zodra de motor warm is en/of de auto een lange rit heeft gereden. Het dreunen lijkt op het rijden over kasseien. Ook lijkt het alsof de auto dan 'wil doorgaan', alsof er iets 'vertraagd reageert'. Als de auto vervolgens stilstaat, de bak in zijn N wordt gezet en de motor stationair loopt, valt er niets te bespeuren. Dacht zelf aan een storing van de automatische versnellingsbak (steunen in de bak, elektrische klep tussen motor en bak die niet meer goed functioneert?). Gelet op de kosten hoop ik dit natuurlijk niet. Garage heeft de auto (o.a. op automaat en remmen) al uitgelezen maar géén foutcodes gevonden. Volgens de monteur, die het verschijnsel ook even constateerde, zijn het niet de remmen. Ook dacht 'ie een geluid te horen. Binnenkort ondergaat de auto een vakantieinspectie. Zou het een motorsteun kunnen zijn? Wie weet raad?

Geplaatst door

Dick voor mekaar (0)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Komt bijna zeker uit de bak. In het verleden hab ik al eens mee gemaakt dat verversen van de olie maar tijdelijk hielp. Laat eens diagnose stellen door autrans. www.autrans.nl

Highway 670
badge

16 jaar

als de versnellingsbak olie vuil is wil dit verklaren dat er schade in de bak zit. helaas wordt dan een nieuwe bak aangeraden.
dit omdat nieuwe olie dit probleem tijdelijk verhelpt zoals toezicht zei

over een motorsteun (en als ik de juiste T5 voor me heb) dan ligt meestal de bovenste motorsteun los.
je kunt dit zelf ook controleren door met een schroevendraaier te kijken of de rubber vast zit aan de steun, is dit niet dan zou het ook mogelijk de boos dooner kunnen zijn. durf dit dan ook niet te zeggen
http://www.verdictoncars.com/features/fc...
de rubber zit net voor de remvloeistof potje

eigenlijk zou je moeten weten wat de motor doet als je gaat stoppen
als de motor dan flink op en neer gaat dan zou dit het ook kunnne betekenen

maar dit soort zaken zouden ze ook zelf moeten achterhalen

Even een reactie op de vorige berichten. Heb uit voorzorg vorig jaar, bij 104.000 km. de automatenbak laten 'spoelen' en laten voorzien van verse olie. Desondanks moet ik rekening houden met een bak die niet helemaal meer naar behoren werkt; de auto is tenslotte al (ruim) 12 jaar oud. Ik ga ervanuit dat de vorige, oudere, eigenaar de auto heeft gebruikt voor het trekken van de caravan, omdat er wat deukjes in de achterbumper zitten. De Roffel wordt door mij nog zeker niet 'de laan uit gestuurd'; daarvoor ben ik te veel op 'm gesteld geraakt. Ik heb niet eerder een auto gehad die zo lekker kan rijden. De 850 'fits' gewoon! Gelet op z'n leeftijd houd ik rekening met wat extra onderhoudskosten de komende tijd. Iedereen (alvast) bedankt voor de aanwijzingen.

De laatste twee weken, na een trip naar Berlijn, doet zich het verschijnsel zich niet meer voor bij de 850. Elke dag rijd ik zo'n 40 km. Overmorgen breng ik de auto naar de garage voor een vakantieinspectie. Zou het dreunen/ bonken (= verschijnsel) verband kunnen houden met de kwaliteit van de benzine in Duitsland? Men schijnt daar, sinds kort, meer biobrandstoffen toe te voegen aan de benzines, waardoor de Duitsers klagen over motorproblemen. Ik meen daarover iets gehoord/ gelezen te hebben. Zou dit verband kunnen houden met mijn probleem?

Inmiddels is duidelijk dat een en ander veroorzaakt werd door een vuile gasklep. Dit merkte ik de laatste weken vooral aan het bewegen van het toerental (o.a. bij stationair lopen). Garage heeft de boel schoon gemaakt en bij de versnellingsbakolie een middel (een pil?) toegevoegd. Heb er weer vertrouwen in. Sinsdien ben ik 4500 km. verder en heeft het verschijnsel zich, desondanks toch, één keer voorgedaan. Dit na een lange rit (Kroatië- Salzburg) bij hoge temperaturen (buiten >35 graden). Als het probleem zich voordeed, was het vaak warm. Misschien is de koeling, bijv. ook van de automatenbak, van een 850 een probleem? Hij voelt zich het beste bij lage temperaturen, zo heb ik gemerkt; het is tenslotte ook een Zweed.

Wat voor olie zit er in de bak? Volvo adviseert met de nieuwere bakken om Dextron 111 (3) te gebruiken.Kan ook in de oudere versie's.

rensk001 0
badge

16 jaar

Ik weet niet welke olie de garage heeft gebruikt, maar vertrouw er op dat zij verstand hebben van 'ouwe' Volvo's. Zelf gebruik ik inderdaad Olie volgens Dextron III.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo 850 of stel zelf een nieuwe vraag.