auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Volvo 164: dynamo of spanningsregelaar van 164 kapot??

Bouwjaar: 1971, Brandstof: LPG, Motorcode: B30

Misschien een overvloedige en/of onterechte vraag maar toch maar gesteld:

Van mijn '71 volvo 164 blijft het amp. (laadspanningslampje) branden.(Wisselstroomdynamo met externe spanningsregelaar van motorola) Nu geeft de accu 12,5 V of de motor nu draait of niet. Mijn idee is dat de dynamo kapot is. Maar nu las ik ergens dat het ook de spanningsregelaar kan zijn.

Kan iemand mij een tip geven hoe dit snel en makkelijk te controleren is met alleen een multimeter.

Bedankt alvast

Geplaatst door

skinniechinook (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Als de diodebrug in de dynamo zit meet je 15 a 16 volt naar de spanningsregelaar, deze vlakt dat af naar 14 tot 14.4 volt wat je ook op de accu zou moeten meten.

Dus meten voor de regelaar voor de 15 a 16 volt, is deze er niet of lager is de dynamo niet goed, is die spanning er wel, dan is de regelaar kaduuk.

Cor1822 0
badge

16 jaar

Hallo, daar ben ik weer met een update: heb enige tijd geleden een spuitbus contactcleaner bij de koolborstels naar binnen gespoten en warempel : het AMP-lampje gedroeg zich weer normaal ...... tot deze week. Weer aan en niet meer uit te krijgen. Heb vandaag de dynamo er uit gehaald en de koolborstels weer met contactspray schoongemaakt want ze zaten wat vastgekleefd, ze lijken nog lang genoeg (+/- 0,7 cm. steken ze nog uit). Alleen zitten ze een soort van "los" in de houder,dwz ze kunnen redelijk heen en weer wiebelen. Alles weer in elkaar gezet motor gestart en .... niks veranderd behalve wanneer ik ff vol gas geef gaat het lampje eventjes uit. Nu is de vraag of dit komt doordat de koolborstels dan even anders gaan staan en moet er iets van isolatie of zo tussen de koolborstels en de behuizing zitten??? Iemand een idee?

Ik zou zeggen, laat de dynamo eens testen bij een Bosch dienst oid.

rensk001 0
badge

16 jaar

Dank je wel voor de reactie, heb in het dorp een Bosch dealer maar die stond al appelig te kijken toen ik om losse (vervangende) koolborstels vroeg. Heb deze nu bij scandcar besteld. Wacht vervangen daarvan eerst maar af.

Uiteindelijk ruildynamo en probleem opgelost

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo 164 of stel zelf een nieuwe vraag.