Hallo ik heb pas een volvo164 uit '71 aangeschaft op lpg (met "gaskop"). de auto heeft bijna 150000 km gelopen en er worden voornamelijk lange afstanden mee gereden met een snelheid op de snelweg van 100-110 km/u.
Nu gooit de motor er veel olie uit aan de voorzijde , dit is niet specifiek te lokalizeren maar hij lekt ergens rondom het distributiedeksel / onder de waterpomp. Ik denk dat er ongeveer 3/4 ltr. per 1000 km uitgewerkt wordt. Het wordt niet verbruikt want de uitlaatgassen zijn niet blauw en de ondekant van de auto is helemaal vettig van de olie. Nu zit er ook een klein beetje witte sludge in de olievuldop en ook in de ontluchtingsslang van kleppendeksel naar luchtfilter. Daar zit ook een waterachtige substantie in (onderin luchtfilter).
Heb niet echt compressieverlies/drukopbouw want geen druk of rook bij pijlstok / olievuldop.
Heeft iemand een idee wat dit probleem kan veroorzaken?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
6 cil lijnmotor? Voorste krukaskeerring vernieuwen. De 140 serie had een viltring die je in olie moest drenken en dan inbouwen. Als deze lang stil stonden droogden ze uit en gingen lekken. De 164 heeft bij mijn weten al een keerring ipv een viltring.
Krukaspouley verwijderen, dan zie je hem zo zitten. Is het een keerring, de oude eruit steken met een dunne schrouvendraaier en een nieuwe erin tikken. Is het een viltring, dan de borgclip er met een schrouvendraaier uit wippen, de metale drukring er uit haten en de viltring verwijderen. De nieuwe viltring eerst een nachtje in verse olie leggen en hem pas daarna monteren! Pouley erop en klaar. Ca 30 min werk.
Oliekeerring vervangen (2X) probleem opgelost
15 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo 164 of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar