auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Volvo 740: Electronisch startprobleem

Bouwjaar: 1987, Brandstof: Benzine, Motorcode: B230E GLE overdrive

Momenteel ondervind ik wat technische problemen met mijn Volvo 740 GLE overdrive die tot nu toe de ANWB de merkdealer en ikzelf nog niet hebben kunnen oplossen

Dan het huidige probleem: startmotor werkt, bobine wekt, verdelerkap werkt, bougies ok, beide benzinepompen werken, maar worden niet aangestuurd. ANWB leidde in een uur tijd het probleem al terug tot het relaisboard. Merkdealer heeft ongeveer hetzelfde bedacht maar alles met meetresultaten bevestigd.

Vanaf hier ben ik zelf verder gegaan: Startrelais opengemaakt: daar zit een spoeltje in waarvan 3 contactjes los zaten. Deze gesoldeerd, maar te enthousiast en een smeltweerstand verbrand. Bij AutoRima te Druten (de bekende Volvo-sloop-specialist) een nieuw (gebruikt) relais geregeld. De auto startte nog niet. Bij het openmaken van het relais bleek dat dezelfde contactjes loszaten. Gesoldeerd, voorzichtig dit keer. Maar motor startte nog niet. vervolgens gaan starten met relaiskapje eraf.

Nu viel mij op dat het spoeltje dat daar in zit blijkbaarg een magnetisch veld creeerd, waardoor de stroomkring van de benzinepompen niet rond is: deze is pas rond als het spoeltje door het magnetisch veld een electrode aantrekt en de stroomkring maakt. Bij handmatig die electrode contact te laten maken start de motor wel: je hoort gelijk de benzinepomp onder de auto aanslaan.

Ik heb met een losse draad de roze en bruine draad direct met elkaar verbonden, de auto gestart en een tijd lang stationair laten draaien. Hij heeft nog nooit zo soepel gelopen!

Nu is mijn vraag: welk onderdeel (welke sensor of....) zorgt ervoor dat het spoeltje een magnetisch veld creëerd?

Het kan nu mijns inziens zijn dat ik wéér een kapot relais heb. Of dat het toch ergens anders in zit. Is het wellicht de beruchte BDP-sensor die een signaal doorgeeft aan het startrelais? Of wordt dit signaal door de sturingseenheid / boardcomputer doorgestuurd?

Het moet ergens in het startsysteem zitten: het spoeltje verbind een roze en bruine draad: om precieser te zijn: de pomp in de brandstof tank met de brandstofpomp die onder de auto zit (bij o.a. het bransdstoffilter). Als je deze direct met elkaar verbind dan blijft de pomp werken: ook als de sleutel uit het contact is. (dan zou de motor verzuipen en je accu leegraken...)

Het startrelais(injectionssytem-relais) waar het om gaat heeft de volgende fabrieksnummers:
898160 3523639 12v / 30A

hoop dat er iemand op het forum is die hier meer van weet.

Geplaatst door

740Charles (0)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Het brandstofpomprelais wordt aangestuurd door het toerentalsignaal, dit is de wit/rode draad (31b) van het relais.

aansluitingen relais: nr. 15 blauw/rood geschakelde plus
nr. 30 bruin constante plus
nr. 87 rose plus aansluiting branstofpompen
nr. 87b blauw plus aansluiting luchtschuif + warmdraairegelaar
nr. 31 zwart massa
nr. 31b wit/rood toerensignaal van bobine/onstekingsmodule

DDT 0
badge

17 jaar

DDT??

De relais aansluitingen die je aangeeft komen inderdaad exact overeen met de aansluitnummers van mijn relais, en ik heb hier op m'n werk een schemaatje liggen, maar als ik zo nadenk bij mijn schema en jouw draadkleuren... Dan zitten de aansluitingen op het relaisboard zelf niet goed?!? ... (Zeg maar de stekkerdoos waar je het relais in doet. (Kan natuurlijk verklaren waarom dat ie met de doorverbinding beter werkte dan ie ooit heeft gedaan.

Zal de bedrading van het relaisboard ook eens terugleiden naar het zekeringenboard. (En ter controle: zekering eruit = betreffende electronisch deel werkt niet meer) Want er kan natuurlijk wel meer niet kloppen als ik dit zo zie...

Leuk: avondje doorverbinden...

740Charles 0

17 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo 740 of stel zelf een nieuwe vraag.