close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volvo 740 1987: Mysterie benzinepomp

Bouwjaar: 1987, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.3 Overdrive

Afgelopen weekend slaat in ene de motor niet aan. Startmotor werkt, accu is vol. Tot en met de avond ervoor probleemloos gereden.

ANWB erbij geweest: dachten eerst aan ontsteking. Verdelerkap gecheckt: niet uitstekend, maar wel gewoon normaal voldoende. (Vonk naar verdelerkap sterker dan naar bougies) vervolgens benzine direct ingespoten: motor slaat aan.

Vervolgens benzinepomp gechekt en die werkt wel. Daarna zekeringenkast. daarin werkt alles ook relais werkt. ANWB dacht aan vervanging zekeringenbord en dan verder kijken.
Volvo staat nu bij dealer. Zij hebben benzinepomp direct op spanning gezet, maar motor start niet. Zij denken aan boardcomputer.

Is de boardcomputer niet te resetten, vind het zo typisch dat dit echt van de een op de andere dag gebeurd. Overigens wel een paar keer gehad dat de overdrive eruit schoot (in 1 keer 140 in z'n 4, niet echt grappig), maar kan wellicht verband houden.

Iemand verhelderende ideeën???

Groet, Charles

Geplaatst door

740Charles (0)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

zit er geeen veiligheidsschakelaar op de automaatbak, die niet aangeeft dat de automaat vrij staat en zo het starten blokkeert ?

sjaak10918 0
badge

17 jaar

Ha Sjaak,

Goed punt. Ga straks de dealer eens bellen of ze daar naar gekeken hebben. Maar zit dat dan ook op die overdrive: het is 4 x mechanisch handgeschakeld en alleen de 5 is "automaat".

740Charles 0

17 jaar

vrijwel zeker je bdp sensor ...deze zit achter op de motor op de bak, en is typerend voor deze storing... meestal wel, soms niet aanslaan, stuurt ook de computer aan...
Is een zwart blokje,een m6 boutje , en de stekker zit ongeveer ter hoogte van de linker ruitenwisser tegen het schutbord

zx9r 0

17 jaar

Zal ook eens naar de bdp gaan kijken.

Heb het absoluut niet meer op de merkdealer waar hij stond en ik hem zaterdag heb opgehaald. Zeiden dat het de brandstofpomp was die stuk was en dat die op een moeilijke plaats zit en het daarmee ook nog 2 a 3 uur arbeidsloon zou kosten naast de kosten voor een andere pomp. Ze zeggen de bdp-censor te hebben doorgemeten, maar daar geloof ik inmiddels geen weinig meer van.

Zelf onder de auto gedoken gisteren: brandstofpomp zit samen met het brandstoffilter open en bloot op de onderkant (onder de bestuurdersstoel). Even kort direct op de accu aangesloten: sloeg gewoon normaal aan.

Daarna weer verder op speurtocht. Startrelais bleek een paar losse soldeerpunten te hebben: gesoldeerd, maar bij 1 punt waarschijnlijk iets te heet geworden en zo jammer genoeg een weerstandje aangetast. Draaide de sleutel om: startte de 2e keer (waarschijnlijk eerste keer ff brandstof aanpompen). Startrelais voelde wat heet aan. Weer opengemaakt: zag een zwart plekje erop zitten.... Vervangen dus. Ter overbodige aanvulling: starten deed ie daarna niet meer!

Zit eraan te denken om ook het relais voor de Overdrive te vernieuwen, omdat de overdrive er ook al een paar keer uitschoot in de afgelopen maanden.

Of zegt iemand: als overdrive het af en toe af laat weten en het starten in de electronica niet goed gaat dan kan het ...................?????????????? zijn.

740Charles 0

17 jaar

je hebt ook een pomp in de tank....

de oude injectie modellen v d 740 hebben 2 benzinepompen...

320 0

17 jaar

Het was het INJECTIERELAIS... Na veel omwegen. Ik traceerde na wat tests en doormetingen ook dat het in het relaisbord zat en opende het start-/injectierelais eens voor de zekerheid: zaten wat contactpuntjes los.

Eerst gesoldeerd, maar iets te heftig: een smeltrelais doorgebrand met de soldeerbout. Via Rima in Druten een gebruikt injectierelais geregeld: blijkt dat de auto waar die uit kwam waarschijnlijk om dezelfde reden gedemonteerd was: Zelfde contactpunten zaten los.

Toen maar een nieuwe besteld en in de tussentijd de stroomkring tussen de pompen rond gemaakt door een draad met schakelaar er in te zetten (zonder schakelaar trekt de pomp je accu leeg en verzuipt ie de motor tegelijkertijd...) Nieuwe Relais erin gezet op het parkeerterrein van de dealer: starten en lopen!

Wat die dealer 2 uur lang heeft lopen onderzoeken terwijl de Wegenwacht al zei dat het in het relaisbord zat, weet ik niet, maar het was geen monteur met verstand van electronica!

Dank voor de tips: heeft zeker geholpen met gericht op zoek gaan met doormeten.

740Charles 0

16 jaar

En je overdrive? Ook opgelost?

Groetjes Ronald.

rfbroek 0

16 jaar

ook, maar nu is eigenlijk de vraag of dat ook in het relais zat: het injectierelais heeft wel een schakeling via het overdriverelais lopen, het overdriverelais kon ik ook gerbuikt aankomen via Rima en heb ik direct vervangen. Toen had ik dus ook zelf de schakeling met de electriciteitsdraad al gemaakt. Overdrive deed het gelijk beter maar heb dus niet getest of het door het overdriverelais kwam of door injectierelais...

740Charles 0

16 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo 740 of stel zelf een nieuwe vraag.