Nadat de accu het 's-morgens zonder voorafgaande waarschuwing had begeven, is in deze B5252S 2,5-10V een nieuwe accu geplaatst. Na het starten bleek een van de afstandbedieningen niet meer te werken. Deze opnieuw moeten inleren. Tevens loopt de motor maar ca 500-700rpm in warme toestand.
Na het uitlezen van de onboard diagnose onder de motorkap is alleen de volgende foutmelding:
Foutcode 1-2-2 inlaat temperatuur te hoog.
De sensor in de inlaatlucht is ca 2650k bij 5'C. De temperatuur op het display is 8'C (dat is 3 te hoog) terwijl de temperatuur op de aftersale-airo display 5'C aangeeft. Deze waren voorheen altijd gelijk.
Het lamda-lampje gaat gewoon uit. Wat is hier aan de hand?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Beginspanning gemeten, deze zat op 12,3V bij een buiten temp van 0'C. Auto start perfect.
Spanning gemeten met verlichting en achterruit verwarming aan blijft ondanks de temperaruur van 0'C op dik 14V staan bij stationair. Spanning loopt iets op bij 1500rpm naar 14,3V. Accuklemmen zijn schoon.
Foutcode blijft 1-2-2. Wel heeft het toerental zich weer hersteld naar de oorspronkelijke waarde van ca 900rpm (zoals voor de defecte accu). De temperatuur weergave in het dashboarddisplay blijft wel afwijken tov de waarde die de het aircopannel aan geeft, die ook de juiste is. Na het starten zijn de beide waardes nu vaak gelijk, maar na enkele minuten begint het dashboard display een afwijking te vertonen van 1-3'C.
De wagen loopt verder perfect. Ik krijg echter wel het gevoel dat hij meer verbruikt dan normaal. Dit kan echter ook aan de koude liggen
Ik denk dat je 3 dingen door elkaar haalt !!
1/ De temperatuur van de dashborddisplay word gemeten via een temperatuursensor onder de voorbumper.
2/ De temperatuur van de aircodisplay word vrijwel zeker gemeten door een sensor in het luchtinlaatgedeelte van de kachel.
3/ De inlaattemperatuur (van de foutcode) is de inlaatluchttemperatuur van de motor en word gemeten door een sensor in de inlaatslang bij het luchtfilter.
Dat de motor te langzaam liep na de accuwissel komt omdat de regeleenheid zijn aanpassingen verloren heeft (de regeleenheid is zelflerend), het gasklephuis reinigen is de andere optie.
Hi Volvo-Specialist,
Ik neem dit zondermeer van je aan. Alleen waren deze 2 temperatuur indicaties voor het wisselen van de accu altijd exact gelijk.
De airco is trouwens een aftersale met van die tiptoetsen. De fout indicatie blijft bestaan. Ik krijg hem ook niet gereset. Na het uitlezen druk ik 3x met tussen posen op de drukknop en dan gaat de led heel snel knipperen. Lees ik daarna opnieuw uit, dan is de fout 1-2-2 nog gewoon aanwezig.
Gasklephuis is trouwens gewoon schoon. Toerental is ook weer correct. Blijft alleen de 1-2-2 fout er nog bij over.
De methode om de foutcode te wissen is verkeerd, de foutcode word zo niet gewist.
Foutcode's uitlezen, = de eerste foutcode 2 keer voorbij laten komen, knop indrukken en 6 seconden vasthouden, knop loslaten, na +/- 3 sec. licht de LED weer op, knop weer indrukken en 6 sec. vasthouden, knop loslaten en de foutcode is gewist !!!
Volvo-Specialist, de foutcode 2x uitgelezen. 6sec knop ingedrukt, na ca 3 sec licht de rode led weer op, weer knop 6 sec gedrukt. Wagen van contact af gezet. Wagen weer op contact gezet, knop gedrukt. Foutcode 1-2-2 blijft terug komen. Reset herhaald echter na de eerste 6 sec knopdrukken licht de led niet meer op. Wagen rijd verder nog steeds prima. Foutcode blijft.
Toch de tempsensor in de luchtfilterslang maar vervangen (ondanks dat de universeelmeter wel de goede waarde aangeeft). Foutmelding 122 is nu wel te resetten! Motor loopt weer als nieuw.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo 850 of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar