close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volvo V40: gasklep sensor inleren ?

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: b4162s2

hallo allemaal

tijdens het zoeken naar de oorzaak van slecht aanslaan van de motor bij koud weer
heb ik de live data bekeken met uitlezen van de ecu.

wat mij opviel was de waarde van de gasklepsensor als deze volledig is geopend.

de scanner laat maximaal 92,5% zien bij volledig geopende gasklep.
moet dit geen 100% zijn????

nu is mijn vraag omdat de sensor zelf niet verstelbaar is maar een vast type,
of deze bij bijvoorbeeld vervangen ook nog moet worden ingeleerd bij de dealer.

of dat ik er anders vanuit kan gaan dat er door iemand anders in het verleden een verkeerd type
sensor is gemonteerd

Geplaatst door

Anita106 (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

De maximale waarde van 92,5% kan een goede waarde zijn.
Het ligt aan het type scanner en wat die procenten voorstellen.

Wat voor percentage krijg je bij stationair?
Welke scanner gebruik je? Wat is de exacte omschrijving/nummer van deze data?

oldford 0
badge

10 jaar

het is niet zo'n dure scanner van autel md 702eu .

met live data kan ik ook maar iets van 10 parameters zien.

wat die procenten voorstellen kan ik niet zeggen, ik denk hoeveel procent de klep geopend is
tps % 92,5 volledig geopend
tps % 11,4 stationair

wat ik nu net zag is shrtftrms2 (short term fuel trim sensor 2 , blijft op 98.2 steken.

Anita106 0

10 jaar

Gezien de scanner maakt het ook nog uit wat voor methode om uit te lezen deze hanteert.
Daarmee bedoel ik de methode die ook de dealer-apparatuur gebruikt of de algemene wettelijke EOBD methode.
Gezien de weinige parameters en de termen denk ik dat dit algemeen EOBD is.

De tps geeft waarschijnlijk een absolute waarde weer van het signaal. 0% = 0 volt, 100% is 5 volt.
Stationair heb je dan een signaal van iets meer dan 0,5 volt en volgas iets van 4,6 volt.
Dat zou best goed kunnen zijn, maar vergelijken met fabriekswaardes kan lastig worden.
Staat er toevallig ook een nummer bij die tps weergave?
De short term fuel trim 2 die je noemt heeft nummer 08.

Hoeveel lambdasondes heeft deze motor? 1 of 2 voor de kat?
Ook dat moet uit te lezen zijn in pid 13 of 1D (decimaal 19 of 29).
Bij 1 lambdasonde voor de kat zou de scanner die waarde voor bank 2 niet eens moeten laten zien, dus in dat geval kun je die dan verwaarlozen.

oldford 0
badge

10 jaar

bedankt voor het uitleggen

nee er staan helaas geen nummers bij

er zit 1 voor en 1 na de kat,

Anita106 0

10 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo V40 of stel zelf een nieuwe vraag.