425 bezoekers online

Volvo XC70 2002: Haldex koppeling

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Lpg, Motorcode: 2.4 T

Beste Lezer,
Ik hoop hier dat iemand mij op weg kan helpen met het probleem dat ik heb met de aandrijving van mijn volvo xc70 blue ocean race uit 2002 (modeljaar 2003).
De auto is voorzien van een automaat.
Het probleem is het volgende: wanneer ik ga rijden met de auto dan heb ik altijd binnen een paar kilometer alsof ik over een hoge drempel stuiter.
Dit voel ik door de auto heen en het zit bij de achterbank. Wanneer hij dit heeft gedaan heb je verder bij het rijden vrijwel geen problemen meer. Een enkele keer als je hoog in de toeren komt doet hij het ook wel eens tussendoor. Daarbij komt ook dat de versnellingsbak altijd schokt wanneer ik gas geef of wanneer hij moet terugschakelen met name naar de 1e versnelling.

Om het probleem te achterhalen heb ik het volgende gedaan. Eerst de olie in de automaat vervangen. Geen oplossing wel dat de automaat soepeler ging lopen maar het schokken bleef. De aandrijf as naar de Haldex koppeling verwijderd. De automaat geeft geen probleem meer en loopt nu heel netjes.
Inmiddels 4000km verder i.v.m. vakantie maar het schokken van de automaat is voorbij (gelukkig). Eveneens is het probleem ook over van de drempel stuitering.

Ik heb dus nu sterk het gevoel dat het in de haldexkoppeling zit maar weet dit niet zeker dus. Ik heb ook info gevonden dat je de olie en filter kunt vervangen van de Haldex koppeling. De auto heeft 180 dkm gelopen en naar mijn weten niet eerder vervangen. Ook dat er een of ander sensor moet zitten. Zou het een software probleem kunnen zijn??
De auto is voorzien van nieuwe originele schokdempers en banden (voor en achter).

Heeft iemand ervaring met dit probleem of heeft er iemand suggesties?

Ik hoor het graag want een 2wd is toch wel heel anders rijden dan een 4wd (ik mis het).
Met vriendelijk groet
Pieter.

douwe2362

Geplaatst door douwe2362 , lid sinds 15 jaar geleden

6 Reacties

0

Highway, 8 jaar geleden

Zo ver, ik weet gaat een Haldex koppeling zelden defect. Ik denk dat u probleem in de tussenbak zit. Het gebeurt dat daar een tandwiel afslijt en er geen aandrijving naar achter is. In u geval zou je dat kunnen zien als een tandwiel dat soms wordt meegenomen en het schokkken veroorzaakt.

helaas kan ik niet de door u omschreven klacht door ervaring vertalen. Ik heb namelijk nooit met een auto gereden die een defecte tussenbak had.

0

cor van jaarsveld, 8 jaar geleden

axhterwielaandrijving?

0

cor van jaarsveld, 8 jaar geleden

Bij rechtuitrijden is de snelheid van alle wielen gelijk. en zal de haldex koppeling weinig met het euvel van doen te hebben. denk ik. Het lijkt meer op een vastlopende kruiskoppeling of homokineet. in de aandrijfas die naar het achterste differentieel loopt.

0

Volvo-Specialist, 8 jaar geleden

[quote=cor van jaarsveld]Bij rechtuitrijden is de snelheid van alle wielen gelijk.[/quote]
@cor van jaarsveld: Als de afrol-afstand van alle wielen gelijk is klopt dit in theorie, in de praktijk is dit NIET het geval, denk aan verschil van merk, type, profieldiepte, bandenspanning,belasting en tractieverschil van de verschillende banden !!

@douwe2362: controleer de VOORSTE koppeling van de lange aandrijfas of deze niet drooggelopen is !!

0

cor van jaarsveld, 8 jaar geleden

douwe,,, Ben het met je eens, maar. een klap waardoor de auto opveert? daarvoor moet er wel een behoorlijk verschil in het afrollen zitten. een paar graden door profieldiepte of bandenspanning zal dit niet veroorzaken..

0

Herman BMW, 8 jaar geleden

Ik weet dat er bij de diesel varianten van een jonger bouwjaar er een regeleenheid de DEM op zit die regelmatig storing geven.
Hier is software voor om te updaten.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo XC70 of stel zelf een nieuwe vraag.