Volvo 440: Hoog verbruik icm rijk lopen

Bouwjaar: 1996, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8i B18U

Beste,

Mijn Volvo 440 heeft al sinds aankoop (04-2011) last van verhoogd verbruik, veel meer dan het gemiddelde verbruik van 1:12 bij gecombineerd gebruik. Een paar weken na aankoop uitgelezen, lambda gaf een storing dus is vervangen, heeft daarna een tijdje zuinig gelopen maar verbruik is sindsdien (binnen een week of 2) weer gestegen. Met gestegen bedoel ik 1:9-1:10 bij 120 op de snelweg, 1:7-1:8 bij stadsverkeer, voor een 1.8 injectie dus een beetje veel.

Inmiddels is vervangen:

- MAP sensor
- bougies
- luchtfilter
- Thermostaat
- kvs temp sensor
- uitlaat vanaf kat
- lambdasonde

Verbruikt geen koelvloeistof
Rookt niet uit uitlaat
Verbruikt geen olie
Bij nameten met multimeter geeft Lambda een constante +/- 0.85v, alleen de eerste 10 seconden na start schommelt hij
CO of CO2 is ongeveer 8 (viergastest) dus te hoog voor APK
Bij die Viergastest gaf Lambda constant +/- 0.82V
Zuigt geen valse lucht aan (remmenreiniger)
Kilometerstand blok: 132.xxx

Toerental is licht verhoogd, 1000-1050 tov 850 zoals het hoort.

Heb nu zelf nog een aantal opties open staan:

- injector defect
- benzinedruk te hoog
- retourleiding verstopt
- EVAP kapot

Evap wilde ik onlangs bekijken, kon de Evap zelf niet vinden maar als ik de vermoedelijke slangetjes ernaartoe dicht hield daalde het toerental wel met 50-100.

Het raarste van al is nog wel dat hij verder goed loopt, geen vermogenverlies, net nog 180+ aangetikt zonder heel veel moeite dus hij loopt niet onregelmatig of raar verder.

Bovenstaande punten zijn wat moeilijk te controleren voor iemand zonder garage of veel gereedschap, vandaar de vraag of jullie wellicht adviezen, tips of andere ideeen hebben?

En als er vragen zijn, schiet maar raak, ik reageer zo snel mogelijk ;-)

Alvast bedankt!

Brabander440

Geplaatst door Brabander440 (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volvo 440? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

11 Reacties

oldford (0) PRO, 12 jaar geleden

Je probleem zit aan de inlaat kant. Uitlaat kant is volgens mij niets mis mee, want de lambda sonde laat precies zien wat er gebeurt.
Motor krijgt te veel brandstof.

Met een licht verhoogd toerental is het 1e wat ik denk: koelvloeistof temperatuur te laag.
Je zegt dat die sensor al vervangen is. Origineel? Bedrading doorgemeten?
Is de LUCHT temperatuur al een keer gecontroleerd? En benzinedruk maar een keer meten.

Brabander440 (0), 12 jaar geleden

Die sensor is inderdaad vervangen, was onderdeel van het proces temperatuurweergave. Hij gaf vaak na x km snelweg een temperatuur van minimaal, uiteindelijk bleek dit met vervangen van de thermostaat verholpen te zijn, die bleef constant open staan waardoor hij alleen bij stilstaan of langzaam rijden op temperatuur kwam.

Sensor is niet origineel (zelf bij de Brezan gehaald), bedrading heb ik niet gecontroleerd toendertijd en later ook niet. Temperatuur staat overigens nu weer netjes in het midden en de fan slaat ook weer eens aan.

Het toerental bij koude motor is ongeveer 1150-1200, dat zakt dan bij warme motor naar ongeveer 1000.

Luchttemperatuur nog niet gecontroleerd, zal in de handleiding van het brandstofsysteem eens kijken of ik daar iets van kan vinden.

Hoe kan ik overigens die benzinedruk meten? Kan dat zonder professioneel gereedschap?

oldford (0) PRO, 12 jaar geleden

Denk ik dat de koelwater temperatuur sensor niet de goede waarde afgeeft. Dat is overigens een andere dan die voor het dashboard.
Misschien een keer laten uitlezen en waarde goed controleren? Kan gelijk de Lucht temperatuur gecontroleerd worden.

Met een t-stuk, een slang, een paar klemmen en een ouderwetse mechanische oliedrukmeter kun je al brandstofdruk meten.
Ook met een elektrische oliedrukmeter gaat het als je de bijpassende gever hebt en een aansluitstuk. Beetje knutselen.
Geeft een indruk van hoeveel de druk is. Anders wordt het laten doen.

Brabander440 (0), 12 jaar geleden

Ik heb in ieder geval gevonden waar ik het na kan meten, dus dat ga ik dan zsm doen ;-) Uitlezen van de auto geeft code 1-1-1 dus geen foutmeldingen. Ook ga ik dan gelijk het gasklephuis nog even nameten.

Benzinedruk laat ik dan denk ik aan de prof over. Ratel, tangen en schroevendraaiers heb ik nog wel maar oliedrukmeters etc dat heb ik allemaal niet, woon hoog in het centrum dus ook niet echt sleutelplek ;-)

Brabander440 (0), 12 jaar geleden

Nou, vandaag 3 dingen gedaan:

- retourleiding losgehaald en doorgeblazen. Kostte even wat blaaskracht maar toen ging mijn adem er wel doorheen.

- Koolstoffilter EVAP gelokaliseerd. Moest de koplamp loshalen en daaronder zat ie. Even gevoeld aan de slangetjes: er hing een los, dun slangetje en een dikkere die vast zat. De losse dunne even getraceerd, die ging dus naar achterop het blok naast die van de MAP sensor. Rubbertje dichtgeschroefd, loopt nu iets lager in de toeren. Weet alleen nog niet waar de dikke heen gaat, kon ik niet zien en voelen lukte ook niet meer. Out of reach.

- 'luchtfilter' gefikst. Onder het luchtfilterhuis bungelde een zwart plastic unit met een rond gat dat in het huis pastte, een ovalen gat en een dikke metalen slang eraan en een verkruimelend zwart rubber slangetje. Geen idee waar het precies voor is, maar het zit vast.

En ik merkte net dat hij bij stationair -> volgas even aarzelt/sputtert. Bij stationair -> driekwartgas gaat hij ineens in de toeren. Ook ruikt het dan wat naar benzine in de auto, maar slechts een lichte vlaag, dus niet een penetrante lucht.


Ben overigens ook op zoek naar het originele Volvo onderdelennummer van die kvs temp sensor. Kan alleen maar imitatie vinden...

Brabander440 (0), 12 jaar geleden

Net even een nieuwe luchttemperatuursensor besteld, á €14,91, deze is morgenochtend binnen dus morgen maar even vervangen en dan gelijk een aantal vacuüm aansluitingen vervangen, even langs de autozaak voor rubber slangetjes. Koop ik een paar meter en doe ik gelijk de aansluiting van de MAP gewoon opnieuw, het luchtfilter naar de gasklep waar volgens mij die luchttempsensor aan vast zit? En nog een paar, zijn lichtelijk aan het verkruimelen.

Brabander440 (0), 12 jaar geleden

Slangetjes zijn vervangen inmiddels, geeft geen/weinig verschil maar nu is dat in ieder geval uitgesloten.

Luchttempsensor blijkt niet op deze motor te zitten, of allicht niet in de vorm die ik nu heb, dus beetje weggegooid geld.

Lambda is na dit alles overigens nog steeds op een waarde van +/- 0,85 constant en verbruik nog steeds op 60L/500km dus 1:8.

Brabander440 (0), 12 jaar geleden

Gasklep & huis is brandschoon. Vacuumslang van rembekrachtiger naar blok is vervangen. Originele koelvloeistoftempsensor geplaatst.

Injector gaat bij meten aan de ECU stekker en contact aan eerst een milliseconde naar 1.1V en daarna naar 0.7V (opgegeven waarde)

Benzinedruk heb ik nog niet kunnen meten.

Afspraak voor kleppen stellen gaat binnenkort gemaakt worden.

Probleem is nu dat hij ook bij loslaten van het gas en intrappen vd koppeling ver terugzakt in de toeren, naar 4-500 toeren. Dit doet hij echter niet elke keer, en het is niet echt te voorspellen wanneer wel en wanneer niet, volledig 'at random'. Dit doet hij vrijwel alleen bij warme motor. Bij koude motor blijft hij bij intrappen van de koppeling eerder te hoog lopen totdat ik stil sta, dan zakt hij goed terug naar stationair. (in mijn geval +/- 1000 toeren dus 150-200 toeren te hoog). Ook lijkt het alsof hij sinds kort 'pendelt' bij een koude start. Daarmee bedoel ik dat hij de eerste 20 seconden na de start met gas erop wat schommelt in de toeren, dus als ik achteruit steek, mijn parkeerplaats af, moet ik wat extra gas geven om niet af te laten slaan. Niet heel erg, maar een klein beetje storend.

Zou dit aan het 'probleemkind' de stappenmotor van de B18U liggen? Ik was in ieder geval van plan om vanmiddag even de massa aan het blok te checken, en kijken of hij beter loopt met stekker naar de stappenmotor los. Dit was toch degene aan de zijkant v het 'injectorhuis', een zwarte stekker aan de kant van de benzinetoevoer-en retourleiding?

Brabander440 (0), 12 jaar geleden

Massa zit goed (zo te zien, even snel gekeken) en als ik die stekker los trek gaat hij gelijk in noodloop, 1600 toeren stationair en lambda lampje op dashboard gaat branden. Bij vast prikken gaan de toeren weer naar 1000 en verdwijnt de melding. Die doet het dus in ieder geval wel.

Carphunter (0), 12 jaar geleden

Ik heb dit verhaal eens goed gelezen, ik neem aan dat je het calibertje wat in een van de slangetjes achter het inlaad spruitstuk zit wat naar de mapsensor loopt hebt terug geplaatst in het juiste slangetje, als dit niet het geval is kan dit de oorzaak zijn van het onregelmatig toerental zou daar nog eens goed naar kijken.

MWMautos (0), 12 jaar geleden

Ik zou idd de klepspeling controleren. Deze motoren zijn daarvoor wel gevoelig.

succes

Martin

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo 440 of stel zelf een nieuwe vraag.