Volvo XC60 2010: Hoor airco XC60 draaien

Bouwjaar: 2010, Brandstof: Diesel, Motorcode: D5

Hoorde in zomer bij ingeschakelde AC iets draaien wat meeliep met het toerental van de motor. AC uit en het geluid was weg. Nu het koud is hoor ik ook niks meer. Dus wel te horen bij 20+ graden en niet meer bij 10- graden. Wat kan dat zijn.

jannus135

Geplaatst door jannus135 (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volvo XC60? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

Hans4040 (295) PRO, 9 jaar geleden

De airco compressor..?

jannus135 (0), 9 jaar geleden

Kan, maar waarom hoor ik dan niks als het koud is bij ingeschakelde AC ? Geluid neemt toe naarmate buitentemperatuur stijgt. Moet de pomp dan meer werken/kracht leveren. Als dat zo is denk ik aan de pomplagers of die van de spanrol van de aandrijfriem die immers ook meer voor de kiezen krijgt (tot 7 pk meer).

Hans4040 (295) PRO, 9 jaar geleden

Een airco installatie is beveiligd tegen vorst...bij temperaturen lager dan 4 a 5 graden werkt de airco niet, om bevriezing van de installatie te voorkomen.
Het kan natuurlijk iets anders zijn, maar dan moet je iemand laten luisteren...dat kan ik vanaf hier niet.

TheoStek (0) PRO, 9 jaar geleden

Beste, jouw A/C heeft de vulgraad niet meer toereikend!!

Hogere temperatuur wil dus zeggen, dat ook de druk hoger wordt, dus moet er ook meer gepresteerd worden door de A/C compressor..! Te weinig koudemiddel betekent dat de A/C compressor niets of te weinig aangeleverd heeft gekregen dan wat ie nodig heeft.

Risico is dan ook nu zeer groot aanwezig, dat de compressor al inwendig schade heeft opgelopen.

Waarom hoor je nu niets das simpel....lagere temperatuur lagere druk.
Compressor werkt nog wel maar in mindere mate en hoeft niet zijn volledige capaciteit te gebruiken.

Ook al laat je nu het systeem controleren en terug afvullen....toch gaat de compressor nu of over een paar maanden een burn-out geven.
Spijtig om te zeggen, daar ben je zelf schuld aan.

TheoStek (0) PRO, 9 jaar geleden

Klopt Hans, maar zo koud is het niet en -10 is het nog niet geweest.

jannus135 (0), 9 jaar geleden

Dealer heeft geconstateerd dat er te veel vloeistof in zat. Gaf een te hoge druk en daardoor pomp hoorbaar. Vloeistof ververst op het juiste niveau. Hoor nu inderdaad helemaal niks meer en het zou over moeten zijn. We wachten de zomer af.

Hans4040 (295) PRO, 9 jaar geleden

[quote=jannus135]We wachten de zomer af.[/quote]
Ook dat is een verkeerd begrip.
De airco is niet alleen voor de zomer;lees dit eens..

http://www.autoairco-marx.nl/auto-airco....

jannus135 (0), 9 jaar geleden

Ben kennelijk niet duidelijk genoeg geweest. De airco is nu niet te horen omdat deze bij koud weer op een lagere druk werkt. Ik gebruik hem in de winter ook om reden die in het artikel vermeld staat. Zomers is de druk dus wat hoger en hoop ik de aircopomp nu (na correctie van het vloeistofniveau) niet te horen. Vandaar we wachten de zomer af.

Hans4040 (295) PRO, 9 jaar geleden

Duidelijk...

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo XC60 of stel zelf een nieuwe vraag.