Het volgende probleem begint zich langzaam de kop op te doen, en het lijkt heel rustig aan erger te worden. Enkele weken geleden toen ik hem net had was er volgens mij nog niks aan de hand.
Als ik vol optrek, dan trekt de auto niet vloeiend door. Bij 1600 tpm komt ongeveer de turbo er merkbaar in dan houd hij bij 2000 heel even wat tegen (wel geleidelijk), alsof ik het gas een klein beetje los laat en dan geeft hij weer mee. Vervolgens gebeurd dat ook bij 2200, 2400, 2600 en ga zo maar door maar het word steeds minder merkbaar totdat bij zo'n 3200 je er helemaal niks meer van merkt.
Je merkt het vooral in de 3 t/m 6 maar dat zal wel komen doordat je nogal snel voorbij de 1 en 2 bent. Ik heb het idee dat de auto hierdoor ook langzamer is.
Eventuele bijrijders merken het niet totdat je ze er op wijst, dus het is nog niet heel merkbaar. Soms is het erger dan anders, maar ik kan er niet achterkomen welke variablen er een invloed op hebben. Bij warme motor lijkt het wel iets meer.
Iemand een idee?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Trouwens de topsnelheid is nog wel gewoon 210 op de tomtom, laatst net getest. Dus bovenin heeft hij wel al zijn pk's lijkt me.
Het probleem word erger, vooral als de motor warm is bij warm weer. Volgende week krijgt hij toch weer een beurt, niemand een idee wat ik even tegen de beste man kan zeggen waar hij even naar moet kijken? De computer heb ik laatst al laten uitlezen, zwijgt in alle talen over dit probleem.
15 jaar
Ik ben al wel iets verder gekomen met het onderzoek. Waarschijnlijk heeft de EGR voor roetafzetting gezorgd in het inlaattraject waardoor de motor vooral bij warme lucht niet genoeg zuurstof meer krijgt. Op termijn moet ik beide (egr+inlaat) maar eens los laten halen en eens flink schoonmaken, ik ben er bijna 100% zeker van dat dit het gaat oplossen. Er zijn al wat onderzoekjes geweest en niks is kapot, en dit blijft over.
15 jaar
Je hebt 1 van de eerst type S40 en daarbij zijn diverse modificaties aan de EGR kleppen geweest en tevens bij vervanging ook software laden tot een bepaald chassisnummer.
Ik zou eerst controleren/navragen of dat er al een keer een EGR klep vervangen?
zo niet dan datumcode laten controleren op je klep en eventueel vervangen.
Kijk aan, Herman, dat is nuttige informatie. Ik zal eens met de dealer bellen die hem altijd heeft onderhouden toen het nog een lease auto was, misschien dat die er het een en ander over bewaard heeft.
15 jaar
ik heb dit ook man..niet normaal..iedereen zegt egr, maar dealer vraagt er 400 euro voor...enig idee of een klein beetje handig iemand dit zelf kan ?
15 jaar
[quote=cimbom28]...enig idee of een klein beetje handig iemand dit zelf kan ?[/quote]
Er hoort inderdaad ook nieuwe software bij, SPECIAAL VOOR DEZE NIEUWE EGR-KLEP !!!
En inderdaad, een total-upgrade CAN er achteraan kan nooit geen kwaad, dan hebben alle regeleenheden weer de laatste software !!
Heb de laatste tijd bp-ultimate getankt dit heeft het probleem zowat bijna verholpen. Het is nu zeer miniem, vaak niet eens merkbaar. Waarschijnlijk dus smerigheid. Overigens werkte v-power niet, daar heb ik eerst 2 tankjes van leeggereden. Nu bij mijn 3e tank ultimate resultaat dus.
15 jaar
Heb dit probleem ook met onze V50 2.0D. Ben aan de hand van bovenstaande mogelijke oplossing ook maar eens beter diesel gaan tanken, nu als ca. 4 keer. Krijg de indruk dat het iets minder wordt maar echt overtuigend is het nog niet. Ga gewoon nog maar even door met goede diesel tanken.
Heeft iemand anders al positieve ervaring op basis van het tanken van beter diesel of andere oplossingen gevonden voor het probleem
15 jaar
Hallo,
Ik ben hier nieuw op het forum. Ik heb dit probleem ook gehad met mijn Volvo V50 2.0D bj 2004, maar sinds kort helemaal verholpen. Wat de dealer heeft gedaan. 1 nieuwe egr klep deze was door de roetaanslag helemaal vervuilt en bovendien was de klep niet meer zo soepel en bleef soms een millimeter openstaan. 2 het volledige uitlaatsysteem gereinigd. 3 een grote beurt gegeven. 4 een volledige software update gedaan. En als laatste heb ik van de dealer 2 dagen in iets hogere toeren moeten rijden schakelen tussen de 3000 a 4000 toeren en op de autostrade in 5de blijven rijden. Na het uitrijden van de garage was het verschil opmerkelijk, en na een dag was de auto een jonge stiertje vol energie. Ik heb nu 172000 km op de teller, maar als je nu rijd met de wagen lijkt hij nieuw. Wat dit mij totaal heeft gekost, 630 maar met dit resultaat had ik het er graag voor over. Ik hoop dat jullie hier wat aan hebben.
Groetjes
14 jaar
Ben ook nieuw hier maar m'n auto is niet nieuw.
Volvo s40 2.0 diesel 2004. Verliest vermogen bij lager brandstofstsand ongeveer bij 1/5, als je het gaspedaal dan een beetje intrapt hoor je de motor erg in toeren achteruit gaan, uiteindelijk stopt de motor er helemaal mee en is deze niet meer op te starten. Na wat diesel getankt te hebben doet hij t weer.
Eerst dacht ik aan een slecht gecalibreerde brandstofmeter, echter de kilometerstand +/- na 500 km kapt ie ermee, terwijl ik met gemak altijd op een volle tank 680km reed.
Iemand suggesties, heeft deze auto ook zo'n EGR klep die ik eens na moet laten kijken?
Groet, Patrick
14 jaar
furbster, lijkt mij dat jouw probleem met aanzuigen van brandstof in de tank te maken heeft.
Iets verstopt, verschoven of een deuk onder in de tank misschien?
Bedankt Oldford, ik ga dit onderzoeken, bedankt voor de tip!
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo S40 of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar