Sinds 2 jaar heb ik mijn s80 laten tunen bij rica. Na enkele dagen heb ik aanzienlijk minder vermogen (zo'n 15pk en 20nm meer dan standaard), hier ben ik achter gekomen door een vermogenbanktest. Als ik bij rica de software opnieuw laat inladen (hun software zit dan nog steeds op de auto) dan heb ik weer enkele dagen het volle vermogen.
Bij volgas merk je tevens dat de auto inhoudt, lijkt op brandstof te kort en/of foutieve sensor waarden. Ik heb de lmm al schoongemaakt met remreiniger, dit had geen effect. Lambda ben ik niet aangekomen. De dealer kon geen foutcodes zien en verwees me naar rica, en rica zei dat er een sensor niet goed was en verwees me naar de dealer.
Over 3 weken gaat de auto naar de dealer voor de grote beurt, en die zullen ongetwijfeld vragen of er aandachtspunten zijn. Hopelijk kan iemand me wat op weg helpen. (km stand is 110000)
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Als je de dealer wilt laten zoeken naar een sensor-probleem, dan zal de originele Volvo software geladen moeten worden.
Anders heeft men geen referentie-waardes. Daarna is het kwestie van proefrijden en goed opletten.
Kon de tuner niet zeggen welke sensor het is?
Zo maar op eens gekomen, of geleidelijk, of is dit probleem er al vanaf het begin dat de auto getuned is.
Zou toch absoluut je lmm vervangen voor een nieuwe want die heb je door het schoonmaken waarschijnlijk toch al naar de knoppen geholpen. De lmm schoonmaken heeft geen zin en maakt het probleem alleen maar erger.
Kost wel wat maar dat rij je er daarna met een stuk minder brandstofverbruik wel weer uit.
Neem wel een orginele want de goedkopere versies worden echt afgeraden.
Ik heb hetzelfde gehad met mijn c70 en loopt nu zo'n 20% zuiniger en veeeel mooier.
Het storingslampje brandde maar af en toe en gaf dan ook allerlij andere sensoren aan omdat het hele systeem uit verhouding raakt.
Na vervangen geen enkel probleem meer en een stillere en zuinigere motor dus bespaar je nog een hoop gebrainstorm en ergenissen en gooi er een nieuwe in zou ik zeggen. Succes!
13 jaar
Al van begin af aan, ik weet natuurlijk niet of het probleem er was voordat de auto getuned was.
De tuner heeft 1 keer de gaspotentio meter aangepast en toen de software opnieuw ingeladen, waarom weet ik niet, waarschijnlijk voor de centjes want het had geen enkel effect.
Wat ik nog vergeten was, en wat zeker niet onbelangrijk is. Een dag nadat de auto voor het eerst de tuning kreeg (2009) ging de wervelklep kapot, deze is toen onder coulance door de dealer vervangen. Dit ging gepaard met een hoog verbruik en het gaspedaal was erg zwaar. Toen de wervelklep afbrak merkte ik meteen dat ik veel meer vermogen had en het verbruik zakte meteen. Misschien dat het roetfilter toen vol zat zodat de egr z'n werk niet kon doen?
@Oneoutofamillion
Er zijn genoeg voorbeelden te vinden van mensen die de lmm hebben schoongemaakt. Je moet natuurlijk niet met een doekje gaan wrijven maar gewoon laten drogen. De auto loopt 1:14 zowel snelweg als gemengd, ik kan me herinneren dat ik weleens 1000km op een tank haalde en nu altijd 900. Maar ik heb nog nooit een lampje gehad....
13 jaar
Heb het schoonmaken toen ook al geprobeerd met remreiniger en natuurlijk daarna laten drogen en niet met de staalborstel of doekjes :P maar dat hielp niks en remreiniger verwijderd alleen vet maar niet het vuil.
Zelfs de dealer wist bij mij niet wat het probleem was. Die verkopen je waarschijnlijk liever een andere auto.
13 jaar
Ik heb nog even naar de lmm gekeken en het gaas was pikzwart, met een wattenstaafje eroverheen gegaan en toen werd het gaas zilverkleurig, dus de boel schoongemaakt en straks even een testrit, waarschijnlijk zal de ecu eerst gereset moeten voordat ik ook maar kan gissen naar resultaat.
13 jaar
Standaard software erin en dan een proefritje en wat gegevens loggen. Luchtmassa, turbodruk, inspuitdruk, inspuithoeveelheid.
Een maandje er mee rijden en nog een keer loggen. Als er iets verloopt moet je kunnen zien wat.
Of 2 keer vermogen meten bij de tuner en dan de genoemde gegevens loggen.
Na 2 jaar mag deze wel eens wat aan het probleem gaan doen. Een paar keer gratis rollen is het wel het minste.
Kennelijk is het iets wat aangeleerd wordt, omdat je na het laden van nieuwe software enige dagen (hoeveel kilometer?) het volle vermogen hebt.
Kan de tuner de Volvo uitlezen en dan niet met EOBD, maar met Volvo specifieke software?
Want dat is de enige manier om te bewijzen dat de tuning goed werkt.
Het inhouden bij volgas? Is dat er nadat de tuning software opnieuw geladen is of is dat ook een paar dagen verdwenen?
Auto loopt weer perfect, snelle response (geen zwaar gaspedaal meer) en ook de acceleratie is aanzienlijk sneller. Alleen weet ik niet of dit nou komt omdat de accu een uur los is geweest en de eventuele foutcode is gereset of omdat de lmm schoongemaakt is, ik denk zelf het eerste en dat de auto over een paar honderd km weer hetzelfde probleem heeft. Misschien toch maar een nieuwe lmm halen...
Over een paar dagen weten we meer...
13 jaar
Het gaasje alleen schoonmaken schiet natuurlijk ook niet op. Je moet natuurlijk wel de sensor self uit de lmm halen en schoonmaken.
Als het gaasje al behoorlijk zwart is zegt mij dat eigenlijk al genoeg over hoe de sensor er aan toe is. Zo'n ding moet practisch brandschoon zijn om een beetje redelijk te kunnen functioneren.
Zou ook ff kijken of je luchtfilter wel helemaal fris is en geen vuil doorlaat want misschien dat ie daardoor zo vuil is geworden.
Resetten zegt niet altijd iets want als het defecte onderdeel is vervangen kan moet ie in principe gewoon goed lopen al brand er nog een lampje tenzij ie in noodloop is gegaan ofzo.
Je zou nog even kunnen proberen te rijden met de stekker van de lmm eraf, is iets wat bij mijn auto werkte en dus niet meer inhield maar kan schijnbaar niet bij iedere auto.
Dingen die een auto aanleerd^ geloof ik niet in, een auto heeft geen hersens en kan dus niet leren :P maar alleen software en vooral onderdelen :)
13 jaar
Dat aanleren gebeurt dus wel degelijk en is zelfs wettelijk verplicht in een aantal gevallen.
Voor benzine auto's is de mengsel regeling zelflerend en dat is wettelijk al heel lang (sinds 1994) verplicht.
Een ecu mag dan nog niet kunnen wat menselijke hersens kunnen, maar die moderne dingen komen wel in de buurt.
Een ecu kan zelflerend zijn voor elke regeling. Bijvoorbeeld stationair toerental, turbodruk, brandstofdruk, etc. etc.
Maar er zijn ook voorbeelden van inleren van sensoren, zoals de gasklep/gaspedaal potentiometer. Anders wordt afstellen een heel gepriegel.
Dealer heeft het probleem gevonden, sensor was stuk. Ik weet niet welk precies, iets van LMAP MAP-sensor lijkt me sterk gezien er al een LMM aanwezig is... of misschien bedoelen ze die wel, wordt volgende week vervangen en dan zou het probleem opgelost moeten zijn.
13 jaar
Veel turbomotoren (zowel diesel als benzine) hebben zowel een LMM als een Map-sensor.
De map-sensor meet onderdruk/overdruk in het inlaatspruitstuk. Wordt gebruikt om de turbodruk te regelen.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo S80 of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar