Mijn 740 heeft de nare eigenschap om af en toe te gaan
"stoten",tijdens het rijden houd hij dan in.
Benzine-systeem heb ik nagekeken maar niets kunnen vinden.
Bij het uitzetten van de motor wil hij ook nog wel eens pingelen.
Alle lucht-slangetjes heb ik nagelopen die met de onsteking te maken hebben ,maar ook hier niets kunnen vinden.
Kan iemand mij vertellen of de 740 een eigen kwaaltje heeft,
iets wat bij alle 740 nog al eens wil voorkomen.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
wat voor type 740 is het en van welk jaar? Wat voor type ontsteking zit er op en wat voor soort brandstofsysteem? injectie of carb.
het is een 740 GL, 2300 motor.
ontsteking is EZ-K en benzine-systeem met carburateur.
bouwjaar 1986/ type van 87
21 jaar
Vergeten, bouwjaar 1986/ type van 87
21 jaar
Hoe is de toestand van de verdeelkap, kabels en de bougies? Indien goed dan de carb. contr. Indien het een SU carburateur is kan het zijn dat de naald niet goed meer afdicht op de zitting en deze moeten dan vervangen worden. Deze sets zijn los te koop.
21 jaar
Ik heb hetzelfde gehad met mijn 740GL van 1986, en alles vervangen zonder resultaat, dwz nieuwe verdeelkap rotor kabels bougies, carburateurschoongemaakt etc. uiteindelijk heb ik de electronische ontsteking met de lamp afgesteld geen resultaat, toen op het gehoor afgesteld en perfect, niet meer inhouden en de straatstenen uit de straat trekken, na controle met de lamp bleek de ontsteking ongeveer 10 graden te vroeg te staan, ik heb daarna alles gecheckt en niets gevonden wat dit kon veroorzaken er zat een nieuwe distributiesnaar op en deze stond ook op tijd, het enige wat dus hielp was gewoon domweg de ontsteking vroeger zetten. Ik heb hem gekocht met deze kwaal en weet dus niet of hij dit al lang had.
Mvgr,
Co van der Vliet.
21 jaar
Ik heb navraag gedaan naar jouw genoemd "setje",
maar is niet te krijgen.Ik blijf verder zoeken.
21 jaar
Ik wil het graag proberen om het ontstekings-tijdstip te
veranderen maar, hoe doe ik dat.
Volgens de boeken kun je de onsteking niet afstellen,
alles regelt zichzelf. Misschien kun jij mij raad geven.
Laatst naar Frankrijk geweest met de Volvo.
Het ene moment begint hij weer te stotteren en daarna is het weer weg.
Onsteking kan toch niet het ene moment goed staan en daarna
een afwijking vertonen. Mij is het in ieder geval een raadsel.
21 jaar
Het feit dat je een ander tijdstip nodig hebt verbaast mij niet; een auto uit 86 is gemaakt voor benzine uit 86, niet die Euro95-loodvrij welke we nu gebruiken. De moter moet daar anders op afgesteld worden.
Met jou type auto, Carb, 1986, moet je de ontsteking kunnen verstellen.
De verdeler (apparaat met alle bougiekabels op de oranje kap) is rechts langs de moter het blok in gestoken
Deze zit aan de voet bij het blok met een beugel en een bout vast geklemd. Draai dat boutje iets los.
Start nu de moter. Door nu voorzichtig de verdeler te verdraaien kan je het ontstekingstijdstip verstellen, harder draaien is vroeger (een stotterend draaiende moter is te vroeg afgesteld), langzamer is later afgesteld. Boutje weer vast draaien als je tevreden bent.
De moter mag niet pingelen (rinkelend geluid) als je bij lage toeren/snelheid in 3 volgas versneld.
om echt te kunnen zien wat je doet is afstellen met een stoboscooplamp nodig. (vacuum leiding los.)
Je kan dan ook zien of de vervroeging/verlating van de verdeler goed werkt als je toerental varieert of de vacuum leiding los pakt. (kan ook de oorzaak van je problemen zijn!)
tip1 : voordat je gaat experimenteren sla even met een centerpunt 2 markeringspuntjes tegenover elkaar in verdelervoet en blok zodat je altijd de onsteking weer terug kan zetten zoals hij eerst stond.
tip2 : kijk ook eens in het forum van www.volvo700vereniging.nl voor een massa aan tech-info over deze auto's
21 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo 740 of stel zelf een nieuwe vraag.
21 jaar