549 bezoekers online

Volvo S40 1998: Inhouden van LPI Vialle G3

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Lpg, Motorcode: 1.8

Betreft een S40 1.8 LPi Vialle G3 uit 1998.

Auto rijdt probleemloos op benzine, schakelt ook goed over op gas als de motor op temperatuur is.

Probleem is dat de auto met regelmaat zodanig inhoudt bij gasgeven dat er geen enkel vermogen opgebouwd wordt. Met name in de lage versnellingen (1 en 2) en bij lage toeren (< 2500) treedt het probleem op. Opvallende verschijnselen: het lijkt of de auto behoorlijk staat te schudden als het probleem zich voordoet, het toerental is variabel bij stationair draaien en bij plankgas geven zijn er luide tikken hoorbaar die voelbaar zijn in het gaspedaal.

Het probleem doet zich niet altijd voor, maar er zijn ook geen vaste omstandigheden. Auto is onlangs bij de gasboer in Groningen geweest, maar toen deed het probleem zich niet voor. Dus werd er ook niets gevonden. De computer is wel uitgelezen, dat zag er allemaal prima uit.

Iemand een idee?

Edwinwh

Geplaatst door Edwinwh , lid sinds 10 jaar geleden

3 Reacties

0

JHV, 10 jaar geleden

Niet direct een oplossing. Wel de ervaring dat er nogal wat verschil kan zijn tussen LPG/LPI stations en LPG/LPI stations.
We hadden een LPI van Vialle die problemen gaf bij onze renault Scenic. De dealer en de plaatselijke LPG/LPI station kwamen er niet uit.
De discussie ging over benzine/LPI.
Naar de oorspronkelijke inbouwer gegaan, Boertien in Emmen. Die had het snel opgelost.
Misschien dat je via de proffesionals hier op de site(via Pbtje oid) ervaringen kunt vragen met uitgebreidere LPI stations.
Misschien ietwat ongenuanceerd; maar ik heb ervaren dat er verschil is tussen inbouwers en techneuten, wanneer er specifiekere en lastiger problemen zijn.
In jouw omgeving zijn die er vast ook wel.
Johan

0

Edwinwh, 10 jaar geleden

Vandaag een nieuw wisselrelais geplaatst, nadat ik de verschillende fora hierover had geraadpleegd en een test uitgevoerd met het oude relais. Een harde tik hierop leerde dat de motor direct onrustig begon te lopen (op benzine). En ach, van een nieuw relais word je ook niet arm (ca. €14,-). Zoals het nu lijkt is het probleem opgelost; geen geschud en vol vermogen. Nog even de komende ritten afwachten, maar het ziet er positief uit.

0

Edwinwh, 10 jaar geleden

Toch nog een aanvulling:

Auto bleef bijzonder slecht starten, soms wel 8 a 9 keer voordat deze aansloeg. Rijden op gas gaf nog steeds geen vol vermogen bij plankgas.

Controle van de bougies leverde op dat er 3 keurig uitzagen, maar 1 helemaal zwart was, alsof er een dikke laag koolstof op zat. Volgens de experts kan dat liggen aan een te rijk mengsel of te koude bougies. Dat laatste kon ik uitsluiten, omdat er slechts 1 bougie slecht aan toe was. Alle 4 de bougies vervangen; geen resultaat.

Vervolgens een aantal dagen alleen op benzine gereden en warempel, na 3 dagen waren alle problemen opgelost. Perfect starten, prima lopen. Conclusie: lpi injector defect. Ik heb de injector, behorend bij de cilinder waarvan de bougie zwart was, vervangen. Inmiddels rij ik weer 3 dagen en 400km verder probleemloos op gas. Hoop dat het zo blijft.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo S40 of stel zelf een nieuwe vraag.