Volvo 850 1994: Inhouden/stotteren bij warme motor

Bouwjaar: 1994, Brandstof: Benzine, Motorcode: B5252S, Motorinhoud (cc): 2500, Vermogen (kw): 106

Mijn Volvo 850 2.5 10V heeft inmiddels 369.000 km gelopen. Als de motor koud is loopt deze als een zonnetje maar zodra de motor echt warm begint te worden en er ook een aantal maal stil is gestaan voor een stoplicht is wegrijden bijna niet mogelijk i.v.m. inhouden en stotteren. Flink gas geven zorgt ervoor dat je wel weer kan wegrijden maar dat is niet ideaal.
Afgelopen weken heb ik de benzinepomp in de tank vervangen, de bougies en de bobine. Iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn?

Robbuijs123

Geplaatst door Robbuijs123 (0) , lid sinds 10 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volvo 850? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

Highway (120) PRO, 8 jaar geleden

verdelerkap en bougiekabels gecontroleerd?

Diagnoseoplocatie.nl (0) PRO, 8 jaar geleden

vol gas ook geen last? Dan in de richting van de lambda zoeken, deze worden niet gebruikt bij opwarming en vol gas. Eigenlijk moet je hem laten uitlezen en gaan rijden met parameters, dan kan je richting kiezen om een goede diagnose te kunnen stellen.

succes,

mvg Diagnoseoplocatie.nl

Ruud10657 (0) PRO, 8 jaar geleden

Geen doorgeslagen bougiestekkers? Dan hoor je hem stationair over vonken bij de cilinderkop.
Vacuüm slangetjes nergens lek?
Effe de knipperfoutcode uitlezen onder de motorkap mbv de zelfdiagnose.

Mathijs1975 (0), 7 jaar geleden

Goedendag,

ik weet niet of dit topic reeds werd opgelost maar ik heb EXACT hetzelfde probleem
met mijn 1996-er 850 2.5 10v....kilometrage ca 370.000)
Al sinds 2011 speelt dit probleem, voorheen eigenlijk enkel in de zomer als het buiten goed warm was maar nu inmiddels in elk jaargetijde. Voorheen merkte ik het enkel als de caravan erachter hing maar nu dus ook midden in de winter. Met de aanhanger kom ik enkel
met slippende koppeling weg tot in hoger toerental, dan is het weer weg.
Optrekken vanuit stilstand, bv stoplicht staat gelijk aan een en al drama.
Heb ook al reeds enkele keren met de wagen stil gestaan omdat deze niet meer te starten was....
1 uur laten afkoelen en probleem was weg tot....de motor weer warm was.

Heb inmiddels in de loop der tijd vervangen:

Bougiekabels/origineel volvo
bougies/origineel volvo
verdeelkap/rotor orig.volvo
BDP sensor orig. volvo
nokkenas sensor orig. volvo
luchthoeveelheids sensor (in slang van luchtfilterhuis) orig. volvo
watertemp sensor onder thermostaat OEM
Thermostaat OEM
uitlaatspruitstuk (zat gebruikelijke scheurvorming in)

Werkzaamheden:

Vacuum hersteld, alle slangen gechecked, bochtjes/aansluitinkjes vv
zat wat lekkage in.

gasklephuis is schoon

carterontluchting is onlangs gereinigd
en vlamdover schoongemaakt(plus gerelateerde slangen)


Niet vervangen:

map sensor (zou het probleem niet kunnen/mogen veroorzaken denkt garage)
bobine (doet het wel-of niet lijkt me?)
Lambdasonde

bovenstaande reiniging en vacuumreparaties zijn uitgevoerd door een degelijke vakgarage,
deze heeft het vacuumlek ook geconstateerd en opgelost.
Hun OBD uitlezing geeft enkel helaas dit mankement niet aan.

In mijn beleving is wegdoen van de wagen geen optie, probleem moet toch
te vinden zijn?
Zoals het lijkt ontsteekt de wagen niet op het juiste moment als deze warm is
of de brandstof is te weinig op dat moment maar deze klachten lijken me normaal gesproken
vacuum gerelateerd maar dit zit dus nu potdicht en het probleem is er nog steeds.
Ik vind wel dat de wagen behoorlijk onzuinig rijdt (altijd 1 op 8 gemiddeld) en het vermogen is
redelijk goed maar zou beter kunnen.
Sationair bij koud en warm is hartstikke goed (ca 850 toeren na opwarming)

Iemand....?

Mathijs

primera p11 (0), 7 jaar geleden

Je kunt van alles vervangen maar heeft niet tot het gewenste resultaat geleid.
Diagnosespecialist zegt het al,datalogger erop en parameters en sensoren checken.
OBD uitlezing is leuk maar geeft alleen een daadwerkelijke storing aan,meer niet.
En dan komt het erop aan of de garage de parameters en sensoren juist kunt beoordelen,want dat is ook een kunst op zich.
Dat zou ik gaan doen als ik jou was.
Want zo'n beetje alles is vervangen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo 850 of stel zelf een nieuwe vraag.