👉 Waarom lid worden?
Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!
Graag zou ik een vraag willen stellen over een kloppend/ratelend/tokkend geluid dat vanuit het motorruim te horen is, ook als de motor onbelast stationair draait. Motor loopt verder regelmatig en schijnt nog onveranderd vermogen te leveren. De auto is net aangekocht en vanwege dit probleem nog geen meter verreden. Het gaat om de volgende motor:
Volvo 240 GLT
B 200 F motor
1986cc
LH-Jetronic inspuitsysteem
Gas onderbouw
Kilometerstand ongeveer 270.000
Rond 245.000 kilometer is de distributiesnaar door een Volvo garage vervangen. Wagen heeft bijna alleen op gas gelopen en motor is hiervoor geschikt.
Het geluid is volgens de vorige eigenaar vrij plotseling ontstaan. Vervolgens heeft een garage (niet Volvo) naar de motor geluisterd, en kwam tot de conclusie dat het waarschijnlijk een kantelende zuiger of versleten lager zou zijn. Hierna is er nog 15 kilometer met de auto gereden. Ik lees in dit forum echter ook veel over een versleten nokkenastandwiel of spanrol die dit geluid kunnen veroorzaken. Er vanuit gaande dat de Volvo garage indertijd naast de distributiesnaar ook de spanrol heeft vervangen valt deze vooralsnog af.
Ik begrijp dat het erg lastig is om op basis hiervan een sluitend oordeel te geven, maar vind het geen enkel probleem om van het geluid een opname te maken en deze te mailen. Probleem is dat ik de auto nog niet ‘voor de deur’ heb staan. Ik weet namelijk niet of ik deze nog 20 kilometer kan/mag verrijden, of dat deze echt versleept moet worden.
Ik zal zo snel mogelijk kijken of er iets verdachts te zien is onder de distributiekap en zal ook gaan luisteren met de hier opgedane tip door een schroevendraaier tussen de motor en oor te houden om de locatie vast te stellen.
Misschien is er nu al iemand die iets kan adviseren over het rijden of slepen?
Bedankt!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Hallo,
Is inderdaad moeilijk te zeggen zonder te horen. Ik heb zelf twee maal een kantelende zuiger gehad.
Misschien moet je eens goed luisteren, de zuiger die kanteld is meestal de achterste zuiger. Deze krijgt nl de minste koeling.
Als de motor warm is zal het geluid bij een kantelende zuiger afnemen. ( zet iets uit) Heb zelf nog 10000 km doorgereden, zonder probleem alleen je olie verbruik neemt wel toe.
Ook wordt het geluid steeds erger tot dat je er zat van bent, heb zelf toen een ruilmotor geplaatst.
Stuur anders maar een geluidsopname
Johan
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo 240 of stel zelf een nieuwe vraag.
19 jaar