Hallo,
mijn Volvo heeft sinds kort last van olieverbruik. Met ongeveer 1 liter op 3000 km vind ik dat zelf wel zorgwekkend. Ik heb ooit ergens gelezen dat dit te maken zou kunnen hebben met een probleem met het vacuüm of de carterventilatie. Mijn broer (voormalig automonteur) verdenkt echter de zuigerveren of klepstelen. Dat vind ik zelf ook logischer klinken, maar als het zin heeft om naar andere dingen te kijken dan is dat misschien wat makkelijker.
Daarnaast nog een andere vraag. Het motorstoringslampje brandt. Ik heb de auto naar een goede garage hier in de buurt gebracht en zij zijn tot de conclusie gekomen dat de katalysator kapot is en vervangen dient te worden. Normaal vertrouw ik blind op deze garage, maar de kosten zijn ongeveer 1250 euro voor een nieuwe originele. Ze willen ook wel een gebruikte bij een autosloop opzoeken voor me, maar dan zouden de kosten rond de 700-800 euro liggen. Een ander merk plaatsen vinden zij niet verstandig. Hun ervaring is dat dat voor meer problemen zou kunnen zorgen. Klopt het verhaal van de garage?
Bij voorbaat dank voor de reacties!
grt.
Bart
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Wat betreft het gebruiken van originele katalysatoren, ja.
Ook kan motorolie de katalysator vernielen, dat is ook bekend.
Hoe is er geconstateerd dat de kat defect is? Foutcode of uitlaatgas test?
Hoe dat geconstateerd is dat de kat defect is weet ik niet. Ik vertrouw in dit geval blind de betreffende garage. Deze garage is gespecialiseerd in storingzoeken en doet ook veel werk voor merkdealers die zelf problemen niet op kunnen lossen. Ik wil hier niet per se de garage noemen, maar ga er maar van uit dat het klopt als zij een diagnose doen.
Uitlaatgastest is het trouwens niet geweest, hij is onlangs nog 'gewoon' door de APK gekomen. Als daar iets niet klopte dan was dat daar wel aan het licht gekomen. Maar dan zit er voor de kat sowieso niets anders op dan een originele te zoeken op de sloop. Dit ga ik afhankelijk van het oplossen van het olieverbruik wel of niet doen...
Voor wat betreft het olie: heeft het zin om naar het vacuüm of de carterontluchting te kijken? Of zijn er andere bekende kwalen die spelen bij een dergelijk motorblok?
7 jaar
Probleem is inmiddels opgelost. Ik heb een gebruikte katalysator geplaatst. Ik was 'slechts' 250 euro kwijt op de sloop en een middagje werk. Daarnaast is het olieverbruik weg sinds ik andere olie in de auto heb gedaan (op aanraden van de olieboer). Kortom, de volvo rijdt weer zoals het hoort!
7 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo C30 of stel zelf een nieuwe vraag.
7 jaar