Nu twee keer gehad dat ik op de cruise control rijdend (snelweg) wil bijremmen, maar dat het rempedaal keihard aanvoelt en zover bovenin vast zit dat ook de cruise control er niet af gaat, en de wagen dus vrolijk door dendert. Schrikreactie, vrachtwagen ontwijken en nogmaals remmen en dan werkt alles naar behoren. Verder vervolgens nergens last van.
Vraag 1: Hoe kan het dat het rempedaal zover bovenin vast zit dat zelfs de vrije slag weg is, en de cruise control dus niet uitschakelt?
Vraag 2: waarom werkt alles daarna weer normaal?
Ik heb het idee dat de rembekrachtiger die middels de vacuumpomp op de D5 motor werkt niet in orde is, in ieder geval niet altijd. Alsof er op de momenten dat het pedaal keihard is alleen een vacuum aan de pedaalzijde aanwezig is. Maar dan nog zou er genoeg vrije slag moeten zijn om het pedaal in ieder geval zover in te trappen dat de cc uitschakelt...
Iemand enig idee of soortgelijke ervaring?
Groet, Olav
V70 D5 207.000km
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
dat de vacuum bekrachtiger defect is bent u al op het spoor
de cruise control wordt uitgeschakelt wanneer de remlichten aan gaan of als de koppeling wordt ingetrapt
dan pas krijgt het cruise controlsysteem een puls om uit te schakelen
de vrije slag van rempedaal kan je altijd controleren maar indien er geen vrije slag is komt het pedaal steeds hoger te staan en op een gegeven moment blijft de auto remmen en dit moet merkbaar zijn
Dit begrijp ik niet goed. Bijna altijd is de gewone vrije slag aanwezig wanneer je het rempedaal indrukt, gevolgd door het soepel verder kunnen indrukken en het remmen van de auto. Slechts twee keer is me tot nu toe gebeurd dat het pedaal keihard was en er blijkbaar geen vrije slag zat waardoor de cc werd gedeactiveerd. Of wordt de cc pas gedeactiveerd net na de vrije slag. Het kan natuurlijk zijn dat ik de vrije slag niet heb gevoeld (schrikreactie) omdat het pedaal meteen achter de vrije slag zo keihard was. Is een kapotte rembekrachtiger in staat het pedaal zodanig te beinvloeden dat de vrije slag wordt opgeheven?
Verder: hoe kan de auto blijvend remmen onder invloed van een kapotte rembekrachtiger? Ik druk het rempedaal toch niet in, dus de zuiger in de hoofdremcilinder wordt dan toch niet verplaatst?
En de voornaamste vragen waar waar ik mee zit: waarom is dit twee keer gebeurd en gebeurt het alle andere keren dat ik rem niet? En waarom werkt alles meteen daarna weer gewoon? Zit er ergens een klepje in de rembekrachtiger wat blijft hangen oid? Kortom, wat zou er dan stuk kunnen zijn aan de rembekrachtiger dat dit soort gedrag veroorzaakt, en is het opgelost wanneer ik het ding vervang? OF kan het nog iets anders zijn...
Groet, Olav
V70 D5 207.000km
16 jaar
Vacuumpomp rembekrachtiger,of terug slagklepje kunnen dit veroorzaken. Olav trap maar eens een paar keer op het rempedaal als de motor niet loopt zul je voelen dat het pedaal dan net zo aanvoelt,omdat er dan ook geen vacuumbekrachtiging is.
Hans
@hans4037
Het laten weglekken van het vacuum tijdens stilstand van de motor was me bekend. Nog steeds het ik het gevoel dat tijdens het probleem het rempedaal veel harder was dan bij remmen zonder rembekrachtiger, maar laat ik dat even op de schrikreactie houden en als het een derde keer gebeurt er goed op letten.
Je stelt dat het dus niet de rembekrachtiger zelf is maar de vacuumpomp (dieselmotor) of het terugslagklepje. Dan kan de vacuumslang natuurlijk ook nog lek zijn. Maar dan begrijp ik niet hoe het kan dat ik probeer te remmen alles keihard aanvoelt en wanneer ik pal daarna opnieuw probeer te remmen alles opeens weer werkt. Die vacuumpomp wordt toch niet geactiveerd door het remmen, en het terugslagklepje ook niet? Ik kan het rempedaal op die momenten niet tot amper bewegen. Auto is laats een uur bij de dealer gewest en die heeft alles gecontroleerd, maar kan niets vinden. Ik neem aan dat daarbij ook de vacuumpomp en slang zijn getest. Kan het zijn dat hiet slechts sporadisch een probleem mee is, en het grootste gedeelte van de tijd niet?
Voor wat betreft het terugslagklepje: dat zit toch in de vacuumleiding en zorgt ervoor dat wanneer de pomp UIT gaat het vacuum in de bekrachtiger niet weglekt (maw, de lucht kan wel uit de bekrachtiger worden gezogen maar niet terugstromen)? Wat kan dan het probleem zijn met dat klepje zolang de motor loopt en de vacuum pomp draait?
Even fantasie van een niet automonteur, wel technisch opgeleid, die nog nooit een rembekrachtiger heeft opengemaakt: hoe kan het membraan na het remmen weer in de neutraalstand terugkeren? Dan moet er toch eerst ook een toevoer zijn geopend om lucht toe te laten zodat het membraan weer in het midden komt waarna de hele pot aan beide kanten van het membraan weer vacuum wordt gezogen? Als dat zo is, dan kan ik me voorstellen dat er iets is met dit klepje/deze luchttoevoer. Mogelijheid in dit geval: de pot wordt aan beide kanten van het membraan vacuum gezogen, vervolgens gaat dat luchttoevoerklepje lekken in het deel aan de voorzijde van het membraan, het vacuum aan de rempedaalkant houdt stand en doordat het membraan richting het rempedaal beweegt onder invloed van het vacuum aan die zijde en wordt het kanaaltje dat beide kanten van het membraan met elkaar verbindt afgesloten. Aan de voorzijde van het membraan probeert de vacuumpomp wel vacuum te zuigen maar dat lukt niet door het lek via het luchttoevoerklepje, aan de andere kant zit een vacuum dat het pedaal in de hoogste stand drukt.
Zou dit kunnen of zit zo'n rembekrachtiger heel anders in elkaar?
Een gek kan meer vragen dan een wijs man kan beantwoorden, dat blijkt maar weer. Maar ik zou graag begrijpen wat er is voordat ik een zak geld meeneem om alles te laten vervangen en dan niet te weten of het probleem is opgelost.
Groet, Olav
V70 D5 207.000km
16 jaar
Olav, semi off topic: de cruise control van de V70 kun je toch ook met een knopje op het stuur aan- en uitzetten? Dan dender je in elk geval niet zo hard door. Of even de koppeling aantikken (als het geen automaat is) en/of terugschakelen.
Op het remsysteem ben ik niet zo ingewijd...
Succes, Thijs
@thijs11395
Yep, knopje stuur en koppeling werken prima. Maar tijdens de schrikreactie is dat niet het allereerste waar je aan denkt, helaas... Als het nou elke keer zo was met het remmen dan ging je erop rijden, maar nu gaat het telkens goed. Momenteel rijd ik overigens zeer voorzichtig en defensief, totdat ik zeker weet wat er speelt en hoe het kan worden opgelost.
Wie heeft er nog tips, suggesties of antwoorden op de vragen die ik heb (zie bovenstaande posts)?
Groet, Olav
V70 D5 207.000km
16 jaar
Bij VW komt het voor dat er water in de rembekrachtiger terecht komt,misschien kan de garage dit meenemen in het zoeken naar deze klacht. Dat heeft dan tot gevolg dat de remmen vast gaan lopen,maar niet geschoten is altijd mis.
Hans
Ik ken het probleem van een defecte rembekrachtiger niet alleen dat ze soms sissen bij het remmen in de auto.
Dan is de remwerking nog goed.
Dat je CC er niet af ging vindt ik raar. Op de rempedaal en koppeling zitten 2 schakelaars die zodra je het pedaal aan raakt de cruise er af gaat. Die schakelaars zijn makkelijk af te stellen. Je drukt het pedaal in en trekt de schakelaar uit en laat het pedaal los.
Hier de werking van de rembekrachting.
http://www.timloto.org/download/pdf_lesb...
Wat er daad werkelijk aan u auto mankeert is moeilijk te zeggen. Vacuum in eens weg dat kan bijna niet of je moet meeerdere malen achter alkaar op de rem hebben gedrukt maar, dat komt nauwelijks voor onder het rijden.
dt heb ik een keer meegemaakt maar toen brande ook het abs lampje en dan heb je een probleem in het abs systeem die denkt dan dat al je wielen blokeren en deze zorgt er dan voor dat je rem pendaal hard wordt , te verhelpen door de censoren schoon te maken en als dit niet helpt wordt het een andere abs kast kijk dan eerst op de sloop deze zijn prijzig.
16 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo V70 of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar