Volvo S40: kloppend gevoel in rempedaal

Bouwjaar: 1996, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6 16v

bij het remmen heb ik sinds vandaag een kloppend gevoel in het pedaal .
auto heeft bijna 5 weken stilgestaan en remmen zaten eerst vast .
bij het rijden geen problemen mee ,enkel bij het afremmen
iemand een idee wat dit is ?

kristof99

Geplaatst door kristof99 (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volvo S40? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

20 Reacties

Petje57 (0) PRO, 13 jaar geleden

Jep. Roest op de remschijf. Omdat de auto 5 weken heeft stilgestaan, is de afdruk van de remblokken in/op de remschijf geroest door het vocht van regen, vocht enz.
Met een beetje mazzel wordt het "kloppen" vanzelf minder naar gelang je meer gereden hebt en dus meer geremd hebt.

kristof99 (0), 13 jaar geleden

de auto staat in de garage , niet veel warmer dan dat het buiten is , maar kan dit dan ook nog ?
stel dat ik geen mazzel heb , wat is dan het slechtse scenario ?
blokken en schijven vervangen ?

Punt (35) PRO, 13 jaar geleden

Kristof; als je de auto nat in de garage zet gebeurt het ook. Niet door blijven rijden maar zonodig het wiel er af of tussen de spaken door de roestafdruk weg schuren met een niet te grof schuurpapier.. Buiten en binnenkant. Vervangen is helemaal niet nodig. Succes.

anoniem-1573996169 (0), 13 jaar geleden

zit hier abs op???

jan5047 (0) PRO, 13 jaar geleden

of ge woon een stukje rijden met de rem licht aangeraakt

Punt (35) PRO, 13 jaar geleden

Over een week horen we het wel. Groeten.

kristof99 (0), 13 jaar geleden

sorry voor de late reactie ,
op de wagen zit inderdaad abs
morgen ga ik eerste werk de wielen er af halen en de schijven reinigen zoals jullie vermelden .
ik heb vandaag een 25km gereden en verbetering zat er niet bepaald in .
indien de schiven gereinigd zijn en er een toertje mee gedaan is , post ik alvast de uitslag hierover
alvast bedankt voor de reacties en eventuele oplossingen

anoniem-1573996169 (0), 13 jaar geleden

dat ligt niet aan je schijven reinigen,het zou te gek zijn als mensen op vacantie gaan de auto lang parkeren en bij terugkomst de schijven moeten afschuren,of je schijven zijn gescheurd,als jij je pedaal echt voelt kloppen met zo'n kroe kroe kroe geluidje zal dit hoogstwaarschijnlijk je abs doen,laat even iemand met kennis in de auto rijden.

kristof99 (0), 13 jaar geleden

ik heb de wagen weggezet midden in het sneeuw weer , vandaag weer een eindje mee gereden en het begint te beteren,
dus gescheurd zal het wel niet zijn veronderstel ik dan

Ralf_Jensen (0) PRO, 13 jaar geleden

Veronderstellen doe je maar als je tegen die boom aanstaat....

Kristof je hebt het over de remmen. Neem hier geen risico´s mee. Veronderstellen is niet op zijn plaats, zoals eerder aangegeven; laat iemand met verstand van zaken hier mee rijden ! En controleer die remmen.

Petje57 (0) PRO, 13 jaar geleden

Welnee, er is niks gescheurd en de abs is de oorzaak ook niet. Een "eindje" rijden zal ook niet zo veel verbetering geven. Heb onlangs ook een auto opgehaald met hetzelfde euvel. Pas na dik 100 km. snelweg rijden en 50 km. stads-en buitenweg was het 99 % weg. Deze auto had dik 3 weken gestaan nadat ze hem netjes gewassen hadden.....

En Robby: bekijk de schijven van auto's eens die niet meer dan 10-12000 km per jaar rijden hoeveel zwarte (roest)strepen er opzitten van het staan. Met name bij achterschijven is het vaak een (roest)puinhoop.

Ralf_Jensen (0) PRO, 13 jaar geleden

En toch, zou ik het controleren....

anoniem-1573996169 (0), 13 jaar geleden

jazeker is dit zo,als je een wagen een nacht wegzet zit er al roest op maar je gaat toch niet elke 3 weken je remschijven opschuren,als ze na 3 of 5 weken niet gereden te hebben deze problemen veroorzaken dan gooi er maar gerust nieuwe schijven met blokken op,als je een auto uit amerika laat komen met de boot staat ie weken op dat schip het zou toch te gek zijn als ik meteen de schijven op zou moeten schuren,je pakt die auto en rijd weg,vertoont hij deze kuren die jij beschrijft dan zijn de schijven al slecht voordat je hem wegzet.[quote=Petje57]Welnee, er is niks gescheurd en de abs is de oorzaak ook niet. Een "eindje" rijden zal ook niet zo veel verbetering geven. Heb onlangs ook een auto opgehaald met hetzelfde euvel. Pas na dik 100 km. snelweg rijden en 50 km. stads-en buitenweg was het 99 % weg. Deze auto had dik 3 weken gestaan nadat ze hem netjes gewassen hadden.....

En Robby: bekijk de schijven van auto's eens die niet meer dan 10-12000 km per jaar rijden hoeveel zwarte (roest)strepen er opzitten van het staan. Met name bij achterschijven is het vaak een (roest)puinhoop.[/quote]

moderator (0) PRO, 13 jaar geleden

Lijkt ons het verstandigst om eerst de reactie van de TS maar eens af te wachten alvorens verder te discussiëren over andere zaken.

kristof99 (0), 13 jaar geleden

ik heb eidelijk de tijd gehad om naar mn remmen te kijken
op de voorste schijven zar enorm veel roestaanslag , ging er wel tamelijk vlot af met heel fijn schuurpapier , de achterste wielen zijn voor morgen dankzij ons typische belgische weer vandaag .
heb nadien een testritje gemaakt en het probleem is er niet meer ,
maar voor alle zekerheid toch de achtesrte controleren , kan volgens mij nooit kwaad .
ik heb wel 1 vraag , op mijn vorige wagens stonden de remschijven vastgeschroefd met een kleine kruisschroef en de wielbouten ,
bij mn volvo nu zit de schijf enkel vast met de wielmoeren , maar in de schijf zelf zitten 2 gaatjes met schroefdraad , maar geen kleine schroef , dient er daar 1 in te zitten of is dit normaal ?
alvast bedankt iedereen voor de tips en reactie van hierboven , dat heeft me serieus wat euros uitgespaard

moderator (0) PRO, 13 jaar geleden

Zit geen schroefje in.

Punt (35) PRO, 13 jaar geleden

Bij een vorige vervanging al afgebroken . Welke monteur neemt de moeite om dat te verhelpen. Uitboren ,draad opknappen. Bij de schijven krijg je dan nog wel 2 m6 verzonken schroeven. Groeten.

kristof99 (0), 13 jaar geleden

dus de schijven worden enkel vastgezhouden door de wielmoeren als ik het goed begrijp ?
er is namelijk niets afgebroken te bemerken

Ralf_Jensen (0) PRO, 13 jaar geleden

Ja Kristof,

De schijven worden verhinderd tegen draaien door de wielbouten. Die twee gaatjes met schroefdraad erin zijn ervoor om de schijf te kunnen losdrukken van de naaf, door er een boutje M6 in te draaien. Dan wordt de schijf ahw van de naaf afgeduwd.

S6

moderator (0) PRO, 13 jaar geleden

[quote=Punt]Bij een vorige vervanging al afgebroken ..[/quote]
Niks afgebroken. Wat Ralf schrijft, klopt.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo S40 of stel zelf een nieuwe vraag.