Volvo 460: knipperend rood temperatuurlampje

Bouwjaar: 1993, Brandstof: LPG, Motorcode: b18u

gisteren reed ik van berlijn richting magdeburg.
temperatuur ter plekke ongeveer 34 graden.
ik reed de hele tijd rond de 120 / 130

op een gegeven moment wilde ik wat sneller, dus ging ik naar de 150 /160 ( na eerst even 180 gereden te hebben om te kijken hoe hard de auto kan rijden, ik had nog gas over maar mijn vriendin vond dit te hard)

na een minuut of 10 zag ik de temperatuurwaarschuwingslampje knipperen. ( temperatuurmeter stond ergens in het midden)
ik ben vervolgens op de rechterbaan gaan rijden met 90 achter een vrachtwagen en ik heb de kachel op heet gezet en de blower in de hoogste stand. hierna ben ik gestopt op een parkeerplaats om de motor stationair te laten draaien met de kachel op de heetste stand om de motor te laten afkoelen. de ventilator maakte denk ik bijna 10000 toeren per minuut. na een kleine minuut ging de ventilator lagere snelheid draaien en toen heb ik de motor afgezet.

de rest van de weg naar huis heb ik niet harder gereden dan 120 /130 en dit is verder goed gegaan.

heb ik nu een probleem met de koeling (zo ja waar moet ik dan aan denken) of is 160 km/h bij deze temperaturen te veel gevraagd van deze motor?

in het afgelopen jaar heb ik de koelvloeistof en een aantal radiateurslangen vervangen.

alvast bedankt,
martin.

mvdkant

Geplaatst door mvdkant (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volvo 460? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

Cor1822 (0) PRO, 17 jaar geleden

Met 34 graden buitentemperatuur is het voor het koelsysteem echt wel moeilijk al die extra warmte kwijt te raken.

Zeker op gas rijdend, en is de radiator aan de voorkant wel schoon, denk aan een deken van muggenlijken etc.

Ik houdt de radiator dan ook regelmatig schoon in dit soort zomers, wel voorzichtig met schoonmaken en niet de tere lamellen beschadigen.

Bij warme motor kun je controleren of de hele radiator gelijkmatig warm wordt, maar denk on je vingers bij de koelvin!!

Vreemd dat de temperatuurmeter nog in het gewone werkgebied stond.... ben je er zeker van dat die niet stuk is? of een sensor, even laten nazien kan geen kwaad, schade door een te heet blok is erger...

Cor

mvdkant (0), 17 jaar geleden

hoi cor,

ik ben er net achter gekomen dat mijn radiateur uit elkaar aan het vallen is, d.w.z. de lamellen zijn aan het roesten en vallen er spontaan uit. in de lamellen die er nog wel in zitten ( +/- 85% ) zitten erg veel muggen, vliegjes en andere ellende.

binnenkort maar even eentje op de sloop halen.
moet ik bij een sloopexemplaar nog ergens op letten? zoals doorspoelen o.i.d.

kan de radiateur er ook toe bijdragen dat de temperatuurmeter in de auto niet goed meer werkt?
de temperatuurmeter staat bij warme motor al een maand of 2 tussen koud en een kwart.
gisteren liep die meter na de eerste stop wel richting het rode gebied maar bleef daar ongeveer een kwart vanaf.

alvast bedankt.
gr,
martin.

Cor1822 (0) PRO, 17 jaar geleden

Ik hoop dat je op de sloop wel een goede vind dan.
Inderdaad goed visueel controleren op zichtbare schade, zowiezo even doorspoelen en controleren na montage met warm systeem of de radiator overal even warm wordt, koud of redelijk koelere plekken duiden op verstopping.

De meter wordt gestuurd door de temperatuursensor, welke meestal op het blok is gemonteerd.

Ook een oude sloop radiator zal muggelijken hebben, met een beetje azijnwater voorweken, daarna met zachte straal water eruit spoelen.

Zo maak ik mijn radiator ook schoon indien nodig, zeker met dit weer en voor de vakantie naar Frankrijk enn de oliekoeler ook.

Als de meter/lampje nu normaal reageren is het warschijnlijk dat je topsnelheid test de oorzaak is, met dit warme weer heeft het koelsysteem het dan heel erg zwaar.

Overbelasting vermijden met dit weer, en voor degenen die nog op vakantie gaan, in de 4 of lager de bergen in, houdt toeren zodat ook de waterpomp beter circuleert.

Cor

mvdkant (0), 17 jaar geleden

85% van de lamellen zitten er nog in zei ik, maak er maar 40% van.
de radiateur viel van ellende uit elkaar toen ik hem verwijderde.

gisteren eentje uit een auto geschroefd. koelwater zat er nog in dus ik heb lekker de plantjes onder de auto water gegeven.
de nieuwe radiateur heb ik doorgespoeld met water en onder de douche afgespoeld.
na het inbouwen van de radiateur liet ik de motor draaien. na ongeveer 5 minuten zag ik allerlei stoomwolken langs de ventilator komen. volgens mij is dat dus gewoon water wat nog in de lamellen heeft gezeten.

ik moet hem nog testen, is er niet meer van gekomen vanwege een bezoekje van een agent.

grpetjes,
martin.

Cor1822 (0) PRO, 17 jaar geleden

Heb ook regelmatig een agent(en) hier maar dan voor de controle van de wapenwet ( niet schrikken, gelicenseerd sportschutter ;)

Stoom zal inderdaad water tussen de lamellen zijn geweest, systeem op druk laten komen en temperatuur controleren op de meter aan boord.

Blijft dat goed, dan ff rijden en zien of het systeem normaal reageerd, slangen mogen wat harder worden, maar niet te hard.

Succes met je nieuwe radiator ;)

Cor

mvdkant (0), 17 jaar geleden

het werkt weer. alleen twijfel ik aan de meter op het dashboard. de ventilator gaat weer rustig draaien als ie een minuut of wat stationair staat te draaien ipv blazen.

wellicht nog de thermostaat kapot maar die komt wel ff een andere keer.

gr,
martin.

Cor1822 (0) PRO, 17 jaar geleden

Lijkt goed, thermostaat is 15 euro of zo, je kan de oude met een pannetje water op het gas controleren, maar een nieuwe is niet duur.

Met deze zomer komen wel alle foutjes naar boven met koelsystemen...

Cor

mvdkant (0), 17 jaar geleden

zo zie je maar, het heeft ook voordelen deze zomer :)

martrin.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo 460 of stel zelf een nieuwe vraag.