close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volvo V70 2001: Koelwaterverlies

Bouwjaar: 2001, Brandstof: LPG, Transmissie: Automaat, Motorcode: B5233t, Motorinhoud (cc): 2435

Hallo,

Ik heb een nogal hardnekkig probleem met koelvloeistofverlies. Na het op niveau brengen van de koelvloeistof krijg ik na zo'n 50 km (rustig rijden) melding dat het niveau van de koelvloeistof laag is. Temperatuurmeter altijd netjes in het midden.

Kijk je naar het reservoir dan staat het niveau netjes tussen min en max. Als ik doorrij (nog steeds rustig) gaat het lampje en de melding met onregelmatige intervals aan en uit. Na 10 min aan en soms na 1 minuut weer uit enz.. Na een kilometer of 110 - 150 is het niveau in het reservoir gedaald tot minimaal. Er moet daadwerkelijk bijgevuld worden.

Ik heb het volgende gedaan/geconstateerd:

-geen olie (resten) in koelvloeistof
-geen water/schuim op peilstok van olie
-geen mayo / sludge onder olie dop
-geen witte rook bij koude start
-geen verminderd vermogen
-geen problemen met warm maken in de auto zelf (kachel)
-temperatuur van motor is altijd max 90 graden (precies in het midden van de thermostaat)
-geen plas koelvloeistof onder de auto na rijden
-geen natte troep bij bijrijder en/of bestuurder voeten gedeelte
-nooit een obd2 melding gekregen ivm koelvloeistof/hitte
-geen reuk van koelvloeistof onder motorkap en in interieur

-koppakking is nieuw
-na 24 uur afpersen op 4,5 bar geen lekkage geconstateerd.

Het betreft overigens een V70 (us versie uit 2001) op lpg Landirenzo uit 2009.

Ik moet zeggen dat ik niet de beschikking heb over een Vida Dice om een en ander uit te lezen. Ik heb daar geen ervaring mee dus kan ook niet inschatten of dat een meerwaarde heeft.

Er is geopperd dat er mogelijk een scheurtje in het blok (intern) zit wat bij warme motor zorgt voor koelvloeistofverlies. Ik kan niet inschatten of dit zo is en of dat uberhaupt wel eens voorkomt.

Tot slot ik weet niet of dat relevant is om te vermelden maar baadt het niet dan schaadt het niet. Ik heb enkele keren (bij gebrek aan koelvloeistof) het reservoir met water bijgevuld. Ik zie niet direct dat dit zou kunnen leiden tot het probleem van koelvloeistofverlies maar wilde het toch nog melden.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen want mijn opties beginnen op te raken.

Dank!

Geplaatst door

ad18 (0)

al 6 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Dat er ergens een scheurtje zit zal mij niets verwonderen , maar dan moet er ook regelmatig een witte wolk uit de uitlaat komen. daar het niet bij de olie komt .
Koelvloeistof en water hebben beide een ander kookpunt, hoe meer erbij gevuld word , hoe meer kalkafzetting en vloeistof verlies.
Zit er geen fout in de reservoir dop zelf en is zeker alle lucht uit het systeem, is daar naar gekeken , het hoeft niet perse het blok te zijn

Zou inderdaad ook een optie kunnen zijn het keolvloeistofreservoir.

De dop is het namelijk ook enige onderdeel wat niet op het systeem zit tijdens het afpersen .

Misschien maar een reservoir met dop bestellen?

ad18 0

6 jaar

Het is een druksysteem dus met n slechte dop komt het omhoog tijdens het rijden vanwege n vervroegd kookpunt. laten we hopen dat dit het is.

wel alle koelvloeistof vervangen vanwege het water erbij

Groet Johan

Dank voor de tip!

Ik heb inmiddels een (sloop)reservoir met dop besteld.

Laten we inderdaad hopen dat dit het is!

ad18 0

6 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo V70 of stel zelf een nieuwe vraag.