Hallo,
Ik heb sinds vorige week een volvo v50 2.0d gekocht. Het is een ex-lease auto geweest, dus altijd goed in onderhoud gebleven. De dag dat ik de auto had gekocht kreeg ik al meteen problemen. Hij reed (ook tijdens de proefritten) heel goed. Na ongeveer 50 km rond gereden te hebben, begon de auto zomaar in te houden. Hoe dan ook, ik kwam niet meer boven de 3000 toeren. Na 2000 toeren begon zijn trekkracht heel sterk af te nemen en kwam ong tot 2800. Onder de 2000 toeren voelde ik de auto wel goed trekken, maar daarboven helemaal niet meer. Ook op stationair, wanneer ik volgas gaf, kwam hij niet boven die 3000 toeren.
Ik heb de motor uitgezet en opnieuw gestart om te kijken of dat zou helpen, maar helaas dat veranderde niets.. Ik heb dus een tijdje zo rond gereden, met de hoop dat de motor vanzichzelf zou openen. Dit hielp ook niet. Toen heb ik de auto na lange tijd rondgereden te hebben weer afgezet. Na het opnieuw starten van de auto, deed alles weer normaal.
Ik dacht eerst dat dit door de turbo kwam, want ik hoorde de turbo bijna niet en vaak komt die pas na 3000 toeren echt in werking. Die dag erna ben ik dus bij de Volvo-garage geweest en heb de auto laten uitlezen. Mij werd hier verteld dat het aan de katalysator lag en dat de software "gereset" zou moeten worden. En verder zou er geen probleem met de auto moeten zijn. 2 dagen daarna kreeg ik weer hetzelfde probleem. En weer pas na een tijd rondgereden te hebben, deed de auto weer normaal nadat ik hem opnieuw opstartte. Meteen erna opnieuw starten hielp dus niet.
Nou ben ik bang dat ik het zelfde probleem weer terug ga krijgen nadat mijn software gerest wordt. Heeft iemand hier misschien ervaring mee gehad en kan iemand mij aanraden wat ik zou moeten doen?
Alvast bedankt,
Gr Habib
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Volgens mij zit je probleem in de EGR klep.Stekker losnemen en gaan rijden.
Ik heb gister met de Volvo-garage gebeld waar de auto al die tijd onderhouden is geweest en ze hebben me verteld dat de EGR klep 2x vervangen is.
Bij onze Volvo-garage gaf de computer (na het uitlezen) aan dat er een fout bij de katalysator lag (volgens mij was CEM rood gekleurd en de rest bleef groen). De monteur zei dat we nog maar een keer terug moesten komen om de software te resetten, want volgens hem was er geen probleem.
15 jaar
Is het een auto met een katalysator/roetfilter vanaf fabriek?
Dan zou het kunnen zijn dan je verschildruksensor kapot is of dat je roetfilter vol begint te raken dan moet er geregenereerd worden.
Als de garage eerst je druk afleest via vida ligt stationair tussen 0 en 20 hPa.
Veranderd de waarde bij het gas geven niet dan is je verschildruksensor kapot.
Trouwens de katalysator/roetfilter moet elke 120000km vervangen worden.
Laat ze ook controleren of er genoeg additief in zit.( dat spul word gebruikt om te regenereren) schoonbranden kat.
Wat ook vaker stuk gaat is het turboregelklepje.
Advies eerst uitlezen en aan de hand van storingscode verder zoeken.
[quote=Herman Scholten Volvo]Is het een auto met een katalysator/roetfilter vanaf fabriek?
Dan zou het kunnen zijn dan je verschildruksensor kapot is of dat je roetfilter vol begint te raken dan moet er geregenereerd worden.
Als de garage eerst je druk afleest via vida ligt stationair tussen 0 en 20 hPa.
Veranderd de waarde bij het gas geven niet dan is je verschildruksensor kapot.
Trouwens de katalysator/roetfilter moet elke 120000km vervangen worden.
Laat ze ook controleren of er genoeg additief in zit.( dat spul word gebruikt om te regenereren) schoonbranden kat.
Wat ook vaker stuk gaat is het turboregelklepje.
Advies eerst uitlezen en aan de hand van storingscode verder zoeken.[/quote]
Hallo Herman,
Hier heb ik dus iets meer aan, dankjewel.
Ik heb geen flauw idee of het een auto met een katalysator/roetfilter vanaf fabriek is. Ik weet wel dat het een ex-lease auto is en steeds bij dezeldfe garage onderhouden is. Dus wat mij betreft zal alles wel standaard zijn.
De roetfilter is bij 140773 km versleten en vervangen. De auto zit nu op 180000 km, dus die zal ook wel in orde zijn neem ik aan..?
Ik heb de auto al uit laten lezen. Ik stond er zelf bij toen de monteur dit deed. Hij sloot de computer aan en wachtte tot de computer alle informatie ontvangen had. Hier kreeg hij dus een foutmelding bij de CEM (volgens de monteur; de katalysator). Daarna heeft hij hetzelfde gedaan terwijl hij gas gaf. Ik denk dat hij hiermee de druk af heeft gemeten zoals jij het beschrijft. En hij heeft er verder niets over gezegd, dus dat is ook te vertrouwen..?
Er is geen foutmelding over de turbo geweest.
Kan het zo zijn dat de software niet geupdate is nadat de EGR-klep 2 maal vervangen is? En dat er een nieuwe software in moet..
Groetjes,
Habib
15 jaar
Inderdaad als je een egr klep vervangt moet er dan ook eenmalig software voor bij geladen worden en tevens een kalibratie uitvoeren.
wat betreft foutmelding cem dat betekent centrale elektronica module vind ik gek als je een storing van je motor hebt dat kun je dat uitlezen in de ecm engine control module.
ik verwacht dat katalysator en druksensor goed zijn.
het kan wel zo zijn dat je cem niet kan communiceren met je ecm en daarvoor zou ik eerst proberen om je ecm te upgraden en anders eventueel opnieuw te laden.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo V50 of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar