close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volvo 460 1993: koppakking kapot... of iets anders maar wat?

Bouwjaar: 1993, Brandstof: LPG, Motorinhoud (cc): 1800

beste medesleutelaars,

het volgende probleem heb ik met mijn auto, beetje lang verhaal maar wel met alle info.

onderweg in frankrijk hield de motor geregeld in (schokken). de auto is in frankrijk gerepareerd, dynamo was kapot gegaan.
niet lang na deze reparatie wilde de auto met warme motor met moeite starten na het tanken van lpg. ik was toen al 350km verder dus de accu was opgeladen. het viel me op dat de auto de ene keer zonder problemen start en de andere keer met toch wel moeite. hierbij moet ik opmerken dat als ik de auto op lpg start dat ie dan makkelijker start maar ook dit duurt te lang.

vanavond heb ik de koelvloeistof ververst (bestond volgens mij alleen maar uit water). de motor warm laten draaien totdat de ventilator aanspringt. het viel me opeens op dat een koelslang bol stond en dus vervangen dient te worden. ik heb hetkoelsysteem leeg laten lopen en deze slang voor tijdelijk ingekort. het koelsysteem heb ik vervolgens gevuld met koelvloeistof en ik wilde de motor starten. na ongeveer een seconde of 10 heb ik hem overgeschakeld naar gas omdat de auto niet wilde starten. nu startte de auto binnen 5 seconden.
ik heb een paar keer het gaspedaal ingetrapt en het viel me op dat de motor ploft als ik het gaspedaal los laat. er komt ook waterdruppels uit de uitlaat met witte rook wat normaal is als de motor koud is. toen de motor warm was geworden (koelvloeistofpeil overigens te laag vanwege bijvullen maar de kachel werd goed heet) plofte de motor ook toen ik gas gaf en kwam er ook witte rook uit de uitlaat zetten. op benzine houdt de motor vooral bij wegrijden soms in maar op de snelweg merk ik hier vrijwel niets van terwijl de motor op gas wel goed draait.

in de afgelopen 2 maanden heb ik de bougies met kabels, verdeelkap, rotor, accu en de dynamo vervangen. de auto heeft al geruime tijd geen garage onderhoudsbeurt gehad.

het starten gaat dus geregeld met moeite maar als de motor eenmaal draait dan loopt ie vrij soepel maar wel met enigzins variabel toerental. ( schommelt zo tussen de 800 en 100 toeren )

maar waar moet ik nu precies zoeken, kleppen die moeten worden gesteld of de koppakking die misschien kapot is, of....

ik moet wel opmerken dat ik aan de buitenkant van het blok geen leksporen tegen kom van koelvloeistof en dat het reservoir van koelvloeistof op peil blijft staan. ook is de olie niet troebel van koelwater.

HELP...

groet,
martin

Geplaatst door

mvdkant (0)

al 21 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Ik ben geen expert, dit zijn maar suggesties:
De sensor voor bdp, voor de timing.
Lucht filter nakijken.
Kleppen stellen (kan nooit kwaad)
Labda sonde (laten) nakijken.

Naar mijn weten moet je met het klepstellen wel rekening houden met of je LPG rijd of niet, maar het is lang geleden dat ik hier mee bezig ben geweest.

buzzin 0

19 jaar

binnenkort maak ik even een afspraak voor het afstellen van de kleppen, geld is nu tijdelijk even op na vervanging van de dynamo in frankrijk. ik hou jullie op de hoogte.

groet,
martin.

mvdkant 0

19 jaar

Idd klepspeling is heel belangrijk bij deze auto.
Dus op LPG start ie altijd redelijk? Hoeveel benzine zit er in de tank, de auto kan een benzine-startsysteem hebben. Je zal niet de eerste zijn...

Wauter 0
badge

19 jaar

Slangetje dat van inlaatspruitstuk naar de map sensor loopt (meestal op schutbord) controleren en evt. vervangen. En kleppen stellen ja.

pieterp9094 0
badge

19 jaar

hoi wauter en pieter. de benzine tank zit tot de rand vol met verse benzine uit luxemburg en de tank met gas zit nog met een liter of 30 vol. zit dus rond de 90 liter aan brandstof in de auto.
vaak als het warm weer is en ik start de motor als ie koud is en hij schakelt dan over op lpg dan slaat in 9 van de 10 gevallen de motor af. start ik hem daarna opnieuw dan blijft ie in alle gevallen draaien.

pieter, welke slang bedoel je precies. in deze auto zitten meer slangen dan ik gewend ben met mijn vorige auto. hier zit bijv ook stuurbekrachtiging op. wat is een mapsensor voor iets en waar kan ik hem vinden?

p.s. koelslang heb ik reeds vervangen en het systeem weer gevuld.

nog bedankt voor de tips.

groet,
martin

mvdkant 0

19 jaar

ik weet niet zeker of de renault motor in jouw volvo deze sensor ook zo heeft. Het is een dun slangetje, buitenkant 1,5 cm diameter ongeveer, loopt van spruitstuk naar een klein kastje 6 x 3 cm ongeveer. Op dit kleine kastje zit dan weer een connnector. Kastje is in Renaults wel eens groen. Via een beugeltje meestal tegen het schutbord gemonteerd. Loopt ie op benzine altijd slecht of loopt ie ook af en toe gewoon goed ?

Nog een tip trouwens, gooi de accu eens 10 minuten los. Dan krijgt het motor management een reset waarschijnlijk. Daarna opnieuw eens proberen.

pieterp9094 0
badge

19 jaar

nu wil ik binnenkort even een afspraak maken in de garage maar zit even wat krap bij kas zal ik maar zeggen, heb eerst even wat andere dingen die ik nog moet doen. kan ik met de auto nog een duizend kilometer rijden of kan dit schade aan de motor geven als ik hiermee blijf doorrijden?

groet,
martin

mvdkant 0

19 jaar

martin kom even online op msn bij me.

gr tijne

tijne 0

19 jaar

even een update.

gisteren samen met martijn aan de auto gesleuteld onder een partytent in de stromende regen.
kleppen zijn gesteld (beter gezegd, vulplaatjes zijn vervangen).
de benzineslang die de carburateur in gaat zat vast met een tairipje (spoot benzine uit als je hem bewoog) dus deze vastgezet met een slangklem.
een koelslang stond bijna op klappen. deze gelijk vervangen.

de auto start nu een stuk beter op benzine en rijdt ook beter op benzine maar de motor loopt nog niet helemaal lekker. werking van de stappenmotor gecontroleerd en gaskabel goed afgesteld.
nu rij ik op benzine de halve tank leeg en dan giet ik er wat schoonmaakmiddel in die het brandstofsysteem reinigt. wellicht dat de problemen dan over zijn. niet geschoten is altijd mis.

groet,
martin

mvdkant 0

19 jaar

maar het was wel gezellig :)

gr tijne

tijne 0

19 jaar

En? Hoe is het nou met je auto?

zjelko 0

19 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo 460 of stel zelf een nieuwe vraag.