Beste,
Onlangs wou ik met de wagen wegrijden thuis en voelde aan het koppelingspedaal dat er veel minder weerstand is bij het indrukken.
Ik startte de motor en kreeg de versnellingen niet ingeschakeld.
Nu heb ik de indruk dat het aangrijpingspunt van de koppeling de laatste week wat hoger was dan gewoonlijk.
(koppeling is 50.000 km geleden vervangen)
De wagen heeft nu bijna 230.000 km
Ik heb 7 jaar geleden de hulpkoppelingscilinder nog vervangen (met gedemonteerde versnellingsbak (M56))
Dus deze zou normaal nog goed moeten zijn.
Ik ververs ook geregeld mijn rem en koppelingsolie.
Nu dacht ik dat de hoofdkoppelingscilinder het probleem is.
Deze is vandaag vervangen. Tijdens het ontluchten begon de pedaal weer druk op te bouwen. Een assistent bediende het pedaal. Ik voelde ook Twee maal dat er voldoende (lees: normale) druk op het pedaal aanwezig was.
Na het ontluchten (ongeveer 20-25 keer ontlucht) voelde het koppelingspedaal plots weer veel te licht aan zoals voor het vervangen van de hoofdcilinder.
Wie weet raad?
Ik weet niet meer waar te zoeken...
Zou dan toch de hulpcilinder defect zijn?
Maar waarom voelde de pedaal even normaal aan dan?
Alle hulp is welkom.
Dank bij voorbaat
Met vriendelijke groet
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Als de cilinder in de bak weer lek is , hangt er waarschijnlijk olie onderaan de bak , bekijk dat eens. Verlies je olie ?
Er hangt volgens mij geen olie onderaan de versnellingsbak.
De olie in het reservoir blijft mooi op peil.
Alleszins bedankt voor het snelle antwoord.
4 jaar
Dan komt er waarschijnlijk weer lucht in via de hulpcilinder .
Zonet de koppeling nog eens ontlucht en er is weer normale pedaaldruk!
Als het reservoir leeg is geweest van de koppeling- en remvloeistof, moeten ook de remmen
ontlucht worden neem ik aan?
Dankuwel voor de vlugge reactie!
En alvast fijne eindejaarsfeesten toegewenst!
Groetjes
4 jaar
Zonet een proefrit gemaakt en de koppeling grijpt erg vroeg aan en heeft nogal wat vrije slag.
Kan dit te maken hebben met lucht of met de nieuwe hoofdcilinder?
Dank bij voorbaat
mvg
4 jaar
dan zit er nog of weer lucht in , zoals eerder vermeld verdenk ik de hulpcilinder , hoofdcilinder is toch net vernieuwd ?
remmen hoeven in principe niet ontlucht te worden loopt niet leeg.
Bedankt voor het antwoord.
Kan een hulpcilinder defect zijn zonder dat deze lek is?
De auto rijdt en schakelt verder normaal.
Enkel de koppeling grijpt laag aan.
En hoe krijg ik de lucht er evt. uit?
4 jaar
Dan kan zeker , ontluchten van het systeem, dat is al vele keren gedaan , dus bekend hoe.
Vandaag nogmaals ontlucht. Het aangrijpingspunt van de pedaal ligt al wat hoger.
De auto rijdt verder goed nu, dus het is opgelost.
Bedankt voor het meedenken!
4 jaar
oke beankt voor de feedback , prettige feestdagen
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo V40 of stel zelf een nieuwe vraag.
4 jaar