Beste kenners,
Mijn Volvo S80 T6 uit '99 kampt met de volgende problemen:
- 700 toeren stationair, waarbij vaak een diepe grom voorbij komt wanneer de auto stilstaat.
- In de winter wisselende toeren, voornamelijk bij filerijden. Schiet van 1000 ineens naar 500 toeren en dan meteen weer naar 700. Auto slaat niet af.
- Wanneer ik 100km/u rijdt, en m'n gas los laat tot 60/70 km/u blijft de automatische versnellingsbak in z'n 4e versnelling hangen waardoor de auto een laag brommend geluid maakt. Als ik dan een klein tikje gas geeft, schiet de auto weer in z'n 3.
- Opschakelen gaat matig tot redelijk, met name van 1 naar 2 is soms te schokkerig. De andere overbrengingen gaan redelijk soepel.
Vorige week ben ik bij de dealer geweest, die wilde het gasklephuis gaan reinigen en de bak spoelen. Hij heeft vervolgens een goedje in de bak gedaan waardoor de auto beter moest gaan overschakelen. Als dat het geval zou zijn, zou het aan de bak liggen. Zou er niks veranderen, dan zou mijn bak stervende zijn. Na 6 dagen is er een heel klein beetje verbetering in de overbrenging van met name de hogere versnellingen, maar het probleem m.b.t. het blijven hangen in z'n 4 zijn niet verdwenen.
Vraag 1: Kunnen jullie je vinden in de analyse van de dealer of is dit te zwart/wit?
Vraag 2: Zouden jullie het spoelen van de bak aanbevelen of volstaat het reinigen van het gasklephuis?
Ik hoor het graag, mijn dank is groot! Volgende week ga ik namelijk weer naar de dealer en ik twijfel wat ik moet laten doen nu.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
als je tegen de 2ton zit is het wel slim even te spoelen
dit kan vuill zijn
kosten zijn denk alleen al vloeistof bijna 120euro
er gaat namelijk 11 liter in een lege automaatbak
als het inderdaad namelijk een automaat is die voorbij de motor nog stuk door loopt
nieuwe bak is niet slim, heb bij deze een keer bak gedaan
klant gekocht voor 1000euro en bleek kapot
het ergste dat inbouwen en uitbouwen wel moest betaalt worden namelijk 3 dagen werk en daarna nog een keer om oude bak terug te zetten
het zakken in toerental kan inderdaad kapote gasklephuis zijn
maar schoonmaken maakt veel goed
Ik ben inmiddels bij de dealer geweest. Gasklephuis schoongemaakt, versnellingsbak laten doorspoelen + een volledige software-update. Auto rijdt gelukkig beter, de overschakelproblemen zijn er niet meer en de auto schiet/schokt niet meer weg. Wel blijft hij nog regelmatig in de 700 toeren zitten, maar is dit eigenlijk wel te laag?
14 jaar
Volgens mij is het stationair toerental rond de 750 rpm.
dan was het inderdaad mogelijk dat er vuil tussen zat
700rpm is dat met bak in d of r
als het dat is dan wordt de motor iets belast standaard door de automaat die je met de rem tegenhoudt
deze weerstand kan een verzaking van toeren weergeven
staat hij in n
dan is het ook niet erg
meeste wagens lopen rond de 700rpm als het 800rpm is dan loopt hij opzich al aan de hogere kant
bij peugeot diesel weet ik zeker dat deze 700rpm stationair draait
belangrijkste is dat de motor lekker loopt en rustig stationair draait
mag niet zo zijn dat met extra gas de wagen beter stationair loopt
Het is vooral in D en R merkbaar. In N zit de auto meer in de 800/900. Auto is bij 700 niet helemaal rustig (af en toe een diepe brom) maar het is niet erg storend. Dank voor de hulp!
14 jaar
kan kloppen zoals gezegt moet hij bij d en r meer vermogen leveren voor de koppelomvormer
deze geeft in de bak weerstand
als je rem namelijk los laat dan rolt de auto
als er geen verzaking in toeren is dan reageerd je motorcomputer op de extra vermogen die geleverd moet worden om deze dan ook te geven
zodoende zit bij wagens ook een druksensor in de stuurbekrachtingsleiding
dit om net iets meer te geven zodat de motor niet zakt bij draaien aan het stuur
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo S80 of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar