Hallo,
Heb vandaag een V50 binnengekregen. Hij geurde wat... Bovenop de injectors... tussen inlaatspruitstuk... 1 klomp roet en zwart. Motor goed laten warm draaien. Grootste deel roet reeds verwijderd en de motor eens afgestoomd. Laten warmdraaien. alles gedemonteerd. 1e injector, 2de injector, 3de... en bij de 4de heb ik de buis waar deze inzit mee losgetrokken. Ondertussen was de motor zo afgekoelt dat het roet blijkbaar terug was aangekoekt.
Ik moest toch wat stukken bestelen bij volvo en heb meteen wat raad gevraagd. Blijkbaar zou de coulasse moeten vervangen worden? Klopt dit?
Kan die buis waar de injector inzit niet terug gemonteerd (geplakt) worden?
Alvast bedankt voor uw antwoord,
Mvg, Mario
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
helaas niet
gek genoeg heb ik het nog nooit meegemaakt bij deze motoren maar andere wel
wel een keer 2 die we met een lompgeweld eruit hebben getrokken (kosten waren 4 nieuwe verstuivers)
het probleem is dat deze bussen ook niet los kunnen bestelt worden
en dus altijd een nieuwe kop er op moet
wat betreft coualnce durf ik niet te zeggen maar als dat zou is, is het alleen maar beter
het is culasse,wil zeggen cilinderkop.
13 jaar
In west-vlaanderen is het toch coulasse hoor, is ook altijd wat met die vlamingen hé.
Ik moet je zeggen dat ik al meerdere malen heb meegemaakt dat de buis ermee uit kwam en we hebben deze toen gewoon terug gemonteerd en deze auto's rijden nou nog.
Alle verstuivers goed reinigen en reparatiesetjes voor de verstuivers halen bij de dealer en alles terug monteren.
Ik heb idd de "buis" van de verstuiver gekregen door deze met een brander sterk te verwarmen. De teer komt er dan gewoon uitgelopen. De buis heb in dan eerst proper gemaakt en dan terug in de c(o)ulasse gedreven. ingeklopt eigenlijk. Setje ringen en afdichtringen gekocht bij de dealer. (die eigenlijk schandalig duur zijn voor wat het is: houder 9,50+, afdichtring/stuk: 3,50/ stuk) ma bon.
Draaid idd perfect. Duurde wel even voor hij wou starten. We zullen wel even moeten afwachten of er niets begint te lekken.
Zeer goed laten warmdraaien voor de injectors demonteren is hier de boodschap denk in.
Mvg, Mario
we laten hem warm draaien en dan gaan ze altijd er uit zonder veel geweld (diesel wat er om heen zit is dan stroopachtig)
sinds gisteren kan ik je vertellen dat diesel op de lekkage ook helpt
collega vergeten warm te draaien en was al bezig nacht met diesel erop laten staan
en de volgende dag trok hij met de hand eruit
dag ervoor met speciaal gereedschap en verstuivertrekker wat er dan bij zit proberen eruit te draaien
dit ging dus niet, volgende dag met beetje diesel dus wel
de enigste kop is vv ivm collega de bus kapot had gemaakt (was stuk afgebroken)
Ik heb een lekkende injector in mijn V50 1.6D van 2006 met km. stand 260.000.
De brandplaatjes heb ik vorig jaar bij alle 4 laten vervangen door een garage. Doordat 1 weer lekte heb ik bij deze zelf brandplaatje, zwarte rubberen afdichtring en harde kunstof ring vervangen. Lekte nog iets. Nu weer brandplaatje alleen vervangen en lekt nog iets. Het is minimaal en hij rijdt perfect. Heb de zitting goed schoongemaakt, ook waar het brandplaatje af moet dichten, met een schuursponsje aan een schroevedraaier, voorzichtig mooi blank gemaakt. De injector met voorgeschreven monent, fase 1: 4 Nm fase 2: 65 gr doordraaien, vastgezet.
Hoe krijg ik deze definitief dicht?
Het is een veel voorkomend probleem. Dezelfde motor als in ford focus.
Ik heb een lekkende injector in mijn V50 1.6D van 2006 met km. stand 260.000.
De brandplaatjes heb ik vorig jaar bij alle 4 laten vervangen door een garage. Doordat 1 weer lekte heb ik bij deze zelf brandplaatje, zwarte rubberen afdichtring en harde kunstof ring vervangen. Lekte nog iets. Nu weer brandplaatje alleen vervangen en lekt nog iets. Het is minimaal en hij rijdt perfect. Heb de zitting goed schoongemaakt, ook waar het brandplaatje af moet dichten, met een schuursponsje aan een schroevedraaier, voorzichtig mooi blank gemaakt. De injector met voorgeschreven monent, fase 1: 4 Nm fase 2: 65 gr doordraaien, vastgezet.
Hoe krijg ik deze definitief dicht?
Het is een veel voorkomend probleem. Dezelfde motor als in ford focus.Ik heb een lekkende injector in mijn V50 1.6D van 2006 met km. stand 260.000.
De brandplaatjes heb ik vorig jaar bij alle 4 laten vervangen door een garage. Doordat 1 weer lekte heb ik bij deze zelf brandplaatje, zwarte rubberen afdichtring en harde kunstof ring vervangen. Lekte nog iets. Nu weer brandplaatje alleen vervangen en lekt nog iets. Het is minimaal en hij rijdt perfect. Heb de zitting goed schoongemaakt, ook waar het brandplaatje af moet dichten, met een schuursponsje aan een schroevedraaier, voorzichtig mooi blank gemaakt. De injector met voorgeschreven monent, fase 1: 4 Nm fase 2: 65 gr doordraaien, vastgezet.
Hoe krijg ik deze definitief dicht?
Het is een veel voorkomend probleem. Dezelfde motor als in ford focus.
Schakel naar het hele bewerkingformulier
13 jaar
had gehoopt dat je voor de derde keer de eerste zit goed deed
Het is een veel voorkomend probleem. Dezelfde motor als in ford focus
v50 is op basis van de focus gemaakt dus ook de motoren komen uit de focus
maar de 1.6tdci blok is in werkelijkheid een psa blok (peugeot/citroen)
je hebt waarschijnlijk alles goed gedaan maar de vraag is nu blijft dezelfde verstuiver het probleem veroorzaken zo ja dan kan de verstuiver zelf ook lekken en heeft het brandplaatje geen nut
verder injecotr is alleen in benzine modelen en verstuivers zitten in diesel, verstuiver perst onder hoge druk direct de cilinder in en injector met lage druk in de inlaat systeem
maar dat maakt niet veel uit, het is alleen moeilijker voor mij omdat ik dan direct weer aan benzine denk en niet aan diesel blokken
verder lekt hij alleen diesel (zwarte drap/plastic substansie) of olie (zwarte vloeibare vorm)
als hij lekt en je draait hem iets vaster hoor je het sissen weggaan
heb je de bouten die in de kop zitten goed schoongemaakt (deze moeten met 10nm vast zitten, kennelijk zegt volvo 4nm en dan 65graden draaien)
de moeren waar de verstuiver vastzit kan vaster gezet worden dan 10nm, ik zet ze met de hand goed vast, geschat op 30nm-40nm, maar kan meer zijn
Beste Werner,
Bedankt voor de bijscholing.
Ik heb nu weer een paar honderd km mee gereden en denk nu dat er i.p.v. diesel, olie naast de verstuiver ligt. Een klein laagje inktzwarte vloeistof (olie). Zou dan het kleppendeksel lekken? Zoja, moeten de verstuivers eruit om de pakking te vervangen?
Voor alle duidelijkheid ik hoor niets sissen of blazen als de motor loopt.
13 jaar
Probleem zit waarschijnlijk in de montage van het zwarte rubberen afdichtringetje (keerring).
Deze moet met speciaal conisch gereedschap gemonteerd worden want anders sluit hij niet goed af.
Hij krult dan als het ware om.
zo speciaal is dat gereedschap niet
wij gebruiken dop 15 voor daar de ring op duwen en dan boven het gat houden
daarna met schroevendraaier doordowen totdat hij goed zit
rubber wel insmeren met vet (gebruik zelf ate vet) en dan voor zorgen dat rubber niet tussen verstuiver en het gat zit maar achter de opsteind randje blijft zitten
daarnaast alle draadeindjes eruit halen en dan wat loctite aan doen ter afdichting dit wil ook wel eens helpen
vast zetten met 10nm en klaar, de rubber van het huis waar de vulplug op zit kun je eventueel ook mee nemen kost niet zoveel en hebt een zorg minder
blijft hij dan nog lekken dan moet de pakking vv worden
echter dat houdt in dat distributie en alles los moet (de riem heeft een interval bij peugeot van 240.000km, en de helft is eerder vv ivm zulke problemen als deze)
de nokkenas zit aan de bovenste plaat vast en de pakking is vloeibaar
als je dit doet direct de kettingspanner eventueel uit voorzorg vv omdat deze voorkomt dat ze kapot gaan en dan krijg je een tikkend/klapperend geluid te horen
Ik denk de verstuiver samen met keerring en houder gemonteerd te hebben. Had de eerste ook vern... Bij de rest heb ik eerst de keerring gemonteerd en dan de verstuiver.
Erg bedankt op de eerste plaats aan iedereen die helpt mijn probleem op te lossen. Ik heb ook een nieuwe zwarte keerring geplaatst op de wijze zoals werner beschreven heeft, op een ronde dop schuiven met wat vet en met een stompe schroevedraaier naar beneden drukken. Zat precies mooi strak in de ring. De draadeinden heb ik niets mee gedaan.
Heb net even gekeken naar het huis waar de vulplug van de olie in zit. deze kan los volgens mij door de 7 boutjes los te draaien. Hier zit neem ik aan een pakking tussen. Zal ik deze vervangen?
De auto heeft nu 260.000 gelopen en bij 220.000 (jaar geleden) de riem, spanrollen, waterpomp laten vervangen door een monteur.
Heb vandaag nog naar een volvospecialist gebeld en geheel doorgenomen. deze vertelde wat ik gedaan heb zij hetzelfde doen. Zij doen wel de beugel waar de verstuiver mee op zijn plaats wordt gehouden iets terug naar boven buigen. Bij een nieuwe verstuiver staan deze altijd wat meer naar boven. Door de spanning gaan ze vlakker staan waardoor het brandplaatje minder sterk wordt aangedrukt volgens hun.
Wat is wijsheid?
13 jaar
het blokje waarmee hij vast zit is te dik om te buigen dus daar zitten ze verkeerd
maar de reparatie is wel goed gedaan
toen ik olielekkage had heb ik 4x rubbere ring vv 4x brandplaatje en de rubbere pakking onder de bakje waar vulplug in zit geschroefd
alle draadeinden eruit gehaald en schoongemaakt (paar kon ik zelfs dikke slag verder draaien) alle draadeinden met loctite weer op 10nm vastgezet
verstuivers erin en goed vastgedraaid
auto is tot op hede niet teruggeweest
plastice ring en verstuiverleidingen niet vv ivm vorige week verstuiverlekkage verholpen was
degene had toen de tapeinden niet meegenomen met als resultaat dat deze gingen lekken
Bedankt weer werner,
Ik ga eerst de pakking onder zwarte kap van vulplug vervangen. Is weinig werk en er hoeft weinig los.
13 jaar
heb pakking vervangen
geen resultaat er komt nog bij de 2 middelste verstuivers diesel/olie te liggen, het lijkt vervuilde diesel, de buitenste 2 blijven helemaal droog
zou het dan via de draadeinden komen? staan deze in open verbinding met het blok?
Als ik kijk nadat ik schoongemaakt heb en 50 km gereden, dat het begint bij imbus op het blok
13 jaar
inbus busjes eraf draaien en de draadeind met 10nm vast zetten
inbus busje erop en dan kijken
lekt het nog dan moet alle verstuivers eruit en de draadeinden eruit om daar loctite aan te doen en vast te zetten in het blok
de bovenste kleppendeksel (aluminium deel) zit hier mee vast hier langs komt olie en loopt via de bout naar boven eruit
als we de pakking vv doen we altijd rondom de tapeind ook pakking heb je dit probleem niet meer
Is gebeurd en lekken opgelost. Erg bedankt iedereen.
12 jaar
Hoi bij mij zijn vorige week alle brandplaatjes en rubbere ringen vernieuwd ,echt lekt hij nog steeds iets ,
dus waarschijnlijk door de tap eindjes die de verstuiver vast houden .
Nu het probleem is ,dat we de tap eindjes niet los kunnen krijgen en bang zijn dat ze afbreken .
Heeft iemand een idee hoe we die tapeinden er heel uit krijgen ??
We hebben het lichtelijk geprobeerd met 2 moertje er op de draaien ,we hebben dat wel geprobeerd ,maar zijn gestopt .bang dat ze zouden afbreken .
alvast bedankt voor ieder goed idee .
alex
Ze;f een eiogen topic starten Alex!
12 jaar
Goed laten warm draaien?
Moet eerlijk toegeven dat de wagen waar de feed over begon ook een beetje lekt aan de injectors... Heb hem onlangs binnengehad voor een ander probleem.
Klant klacht niet over een bepaalde geur dus heb het zo gelaten.
Mvg,
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo V50 of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar