auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Volvo S40: loopt slecht op LPG G3

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8

Heb al een tijdje dat mijn S40 slecht rijdt op LPG (Vialle LPI). Geconstateerd dat 1 gasinjector lek was, deze is vervangen. Daarmee is het startprobleem over, maar het slechte rijden niet.

Concreet: auto start en loopt prima op benzine, schakelt ook goed over naar lpg. Bij rijden op lpg begint de motor te schudden bij stationair draaien en heeft totaal geen vermogen. Af en toe schokt deze ook behoorlijk.

Gedaan: bougies en bougiekabels vervangen. Opvallend was dat 1 bougie (cilinder 4, waarvan ook de injector vervangen is) pikzwart is, alsof er een grote laag koolstof op zit. Rijden ging eerst goed, maar na een km of 10 begonnen de problemen weer.

Geconstateerd dat de bougie al weer helemaal zwart was. Wederom bougie vervangen en op benzine gereden, zo'n 40 km. Bougie gecontroleerd en ziet er keurig uit, beetje bruine aanslag. Vervolgens weer op gas gerende (schudden en inhouden) en ja hoor, weer een verkoolde bougie.

Iemand enig idee hoe dit veroorzaakt kan worden?

Geplaatst door

Edwinwh (0)

al 15 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Tikken alle gasinjectors hetzelfde ??

Al eens geprobeerd om een voor een de stekkers van de gasinjectoren af te trekken en zien/luisteren wat er gebeurd ?

Ja, ze tikken hetzelfde. Trek ik de stekkers los van 1 t/m 3 dan loopt de motor erg onregelmatig. Trek ik 4 los dan loopt de motor mooi stationair. Zijn ze alle 4 aangesloten dan schud het motorblok behoorlijk.

Edwinwh 0

15 jaar

Hallo Edwin,

Dan blijft waarschijnlijk de benzine injector van de 4e cilinder gewoon mee doen.
Is er onlangs met de bedrading gerommeld, heb dat namelijk ook gehad bij een auto waarbij net de kop was gereviseerd.
Ook kan het zijn dat de benzine injector onderbreker niet goed werkt.
Ook kan het zijn dat de benzine drukregelaar lekt waardoor cilinder 4 benzine krijgt via de vaccuumslang van de benzine drukregelaar.

VG392 0

15 jaar

Kan ik dat testen door de stekker van de benzine-injector los te trekken? Ik stel me voor dat als de motor dan goed loopt er zekerheid is dat het probleem door de betreffende benzine-injector wordt veroorzaakt.

Overigens reed de auto vandaag redelijk probleemloos op gas totdat plotseling het vermogen volledig wegviel. Even teruggeschakeld naar benzine en weer op gas, vervolgens reed de auto weer redelijk normaal. Met redelijk bedoel ik dat ik langzaam het gaspedaal moet indrukken, snel accelereren werkt niet, omdat er dan geen vermogen is.

Edwinwh 0

15 jaar

Nog even een aanvulling:

Heb vanavond de ontsteking gecontroleerd, bleek dat de bougiekabels niet goed waren aangesloten. Aangepast en dat gaf wel enige verbetering. Nu lijkt het erop dat de motor op 3 poten loopt. Het verwijderen van de stekker op cilinder 4 heeft geen effect, dus mag ik er vanuit gaan dat deze niet meedoet. Kan dat een zwarte bougie veroorzaken?

Ik heb vervolgens de injector getest op lekkage, maar dat is niet het geval (is overigens ook brandnieuw). Waar kan het nog meer aan liggen? Elektrische verbinding naar deze injector? Ik meet wel spanning op de injector, maar dat zegt me weinig.

Edwinwh 0

15 jaar

Beste Edwin,

Een zwarte bougie wil zeggen dat het mengsel veel te rijk is.
Dat kan dus komen doordat de cilinder gas en benzine tegelijk krijgt.
In deze cilinder is dan meestal geen verbranding omdat deze gewoon verzopen is.
Je kunt ook met b.v. een schroevendraaier luisteren welke injector wel open en dicht gaat en welke niet.
Dat geldt voor de benzine en lpi injectoren.

Het kan ook zijn dat een Lpi injector open blijft staan doordat er een sluiting in de bedrading zit.
De injectoren hebben namelijk een continu +12volt op 1 aansluiting staan en de andere aansluiting wordt door de gascomputer naar massa geschakeld.
Als de massadraad ergens bv klem zit is deze continu aan de massa geschakeld en blijft de injector open staan.
Het gevolg op den duur is dat de Lpi injector doorbrandt.

Heb je ook al gekeken naar de benzinedrukregelaar?

VG392 0

15 jaar

[quote=VG392]Beste Edwin,

Een zwarte bougie wil zeggen dat het mengsel veel te rijk is.
Dat kan dus komen doordat de cilinder gas en benzine tegelijk krijgt.
In deze cilinder is dan meestal geen verbranding omdat deze gewoon verzopen is.
Je kunt ook met b.v. een schroevendraaier luisteren welke injector wel open en dicht gaat en welke niet.
Dat geldt voor de benzine en lpi injectoren.

Het kan ook zijn dat een Lpi injector open blijft staan doordat er een sluiting in de bedrading zit.
De injectoren hebben namelijk een continu +12volt op 1 aansluiting staan en de andere aansluiting wordt door de gascomputer naar massa geschakeld.
Als de massadraad ergens bv klem zit is deze continu aan de massa geschakeld en blijft de injector open staan.
Het gevolg op den duur is dat de Lpi injector doorbrandt.

Heb je ook al gekeken naar de benzinedrukregelaar?[/quote]
Beste Kees,

Bedankt voor je reactie. De benzinedrukregelaar is voor mij te technisch, daar ben ik dus nog niet aan toegekomen en laat ik liever aan de specialist over.

Wel heb ik de injectoren getest. Gebleken is dat de 4e benzine-injector mee blijft lopen als er overgeschakeld wordt op gas. Voor zover ik kon nagaan is er niet met de bedrading gerommeld en kon ik geen losse of slechte contacten vinden. Heb je ideeen hoe dit veroorzaakt (en vooral verholpen) kan worden? Anders wordt het even een bezoekje aan de specialist.

Edwinwh 0

15 jaar

Edwin,

De Lpi installatie heeft een injectormodule die de benzine injectoren uit moet schakelen als de auto op gas rijdt.
De meeste injectorenmodule schakelen een weerstand in serie met de benzine injector waardoor deze niet genoeg stroom krijgt om open te gaan maar de benzinecomputer wel stroom meet zodat deze geen storing gaat geven.
Waarschijnlijk zit daarin het probleem.

VG392 0

15 jaar

Beste Kees,

Bedankt voor het meedenken. Inmiddels heb ik het onderbreekrelais vervangen. Het bleek dat het oude type niet meer leverbaar was en vervangen moest worden door een ander type met een nieuwe kabelboom. Het heeft me een paar uurtjes gekocht, maar het resultaat is er dan ook naar. Inmiddels ruim 300 km gereden, zonder problemen. Fijn! Nogmaals bedankt.

Edwin

Edwinwh 0

15 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo S40 of stel zelf een nieuwe vraag.